reklama

Poradíme, jak servisovat rybářskou loď

Rádi rybaříte a používat k tomu loď nebo motorový člun. Poradíme, jak si plavidlo servisovat, které opravy zvládnete sami a kdy navštívit odborníka, který vám s problémem ochotně pomůže.

i (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)
Rybářskou loď, byste měli pravidelně servisovat (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)

Dřevěné lodě se už běžně na vodu nepoužívají. Zeptali jsme se odborníka pana Filipa Mikulčáka, který je tím pravým odborníkem na problematiku servisování lodí z různých materiálů, jak se máme o plavidla starat.

Pokud se mi podaří prorazit v lodi díru, jde to to ještě opravit?

Ano, záleží na tom, jak je díra velká a kde se na lodi vytvořila. Mnohdy trvá oprava jen krátkou dobu, někdy se protáhne na několik hodin.

Můžeme si loď opravit sami?

Doporučuji dělat předsezónní a posezónní servis. U motorových člunů zkontrolovat vrtuli, pokud je poškozená, můžete ji opravit, případně vyměnit za novou. Nezapomeňte ji důkladně promazat. Poškozenou vrtuli od kamene opatrně sundejte, očistěte hřídel od vazelíny a ostatních nečistot, nejlépe starým hadrem. Znovu ji natřete důkladně čistou vazelínou, nasaďte na ni novou vrtuli, mírně pootočte, aby sama zajela do drážek, vraťte podložku s matičkou, závlečku a řádně utáhněte. Vrtule je zajištěná a výměna je hotová.

Výměna poškozené vrtule od motoru
i (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)
Výměna poškozené vrtule od motoru

Je lepší loď pravidelně čistit?

Ano, je to lepší. Doporučuji pravidelnou údržbu po sezóně, kdy povrch lodě zbavíte nečistot nejlépe vodou s vysokotlakým čističem. V okamžiku, kdy nečistoty zůstanou na lodi nebo člunu přes zimu až do jara, jejich odstranění je mnohem složitější. Musíte použít agresivnější chemii a čištění trvá mnohem déle.

Další péčí je bezpochyby natírání. Dědeček natíral dřevěnou pramičku térem, to už se asi nedělá?

Toto už je dávno překonaná technologie. Dnes už jsou používány opravdu jiné materiály.

Dnešní moderní materiály se ještě natírají?

Dnešní moderní laminátové lodě jsou vyrobeny z masivního laminátu, který je již probarvený a není proto nutné další natírání barvou. Laminát je kompozitní materiál složený ze dvou složek, tou první je tkanina tvořená převážně ze skelných vláken a tou druhu nejčastěji pryskyřice. Někdy se používají netkané rohože nebo tkaniny z vláken z kevlaru nebo karbonu.

Pro výrobu laminátových lodí je nutná forma, která se říká kopyto a má pozitivní či negativní formu. U pozitivní se první kladou na formu vrstvy, které budou na vnitřní straně trupu. U negativní je tomu naopak, první se klade vrstva, která bude na povrchu lodi, tzv. gelcoat. Poté je nutné prosytit tkaninu pryskyřicí, která se může laminovat různými způsoby ručně, infuzně nebo injektážně.

Starší lodě je nutné důkladně obrousit a natřít znovu polyuretanovými barvami, které jsou dvousložkové, nejlépe s tužidlem. První složka je základ a druhá vrch, tužidlo potom poskytne důležitou ochranu proti korozi i mechanickému poškození, rovněž ochrání trup lodi proti účinkům UV záření a dlouhodobému působení vody.

Nová barva prodlouží životnost lodi
i (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)
Nová barva prodlouží životnost lodi

Natírání lodi není nikterak složité. My jsme použili polyuretanovou barvu, která se míchá 1:10. Důležité je obě složky jak barvu, tak ředidlo důkladně promíchat. K samotnému natírání jsme použili váleček, kterým loď důkladně nabarvíme. Čím více vrstev tím je to lepší, nejčastěji se provádí 8 -10 vrstev.

Po každé vrstvě se nechá barva zaschnout, aby byl výsledek kvalitní i na pohled. Po zaschnutí všech vrstev se barva musí ještě přebrousit a na závěr se rozleští. Pokud chcete mít loď k užitku dlouhá léta, je nutné o ni neustále pečovat, ona se vám odvděčí spolehlivými projížďkami na vodě.

Zdroj informací: pořad Receptář prima nápadů; lodninoviny.cz

Publikováno: 6. 7. 2022, Autor: Šárka Miškovská, Profil autora: Šárka Miškovská