reklama

Vlastní vlak na zahradě? Je to možné. Přesvědčí vás o tom šikovný kutil

Dnes se podíváme ke kutilovi, který si doma na zahradě sestrojil nejen vlak, ale rovnou celou železnici. Trvalo mu to několik let, ale postupně - díky své lásce k vlakům - dokázal vybudovat 200 metrů funkční železnice. Tu oceňují i jeho děti, které se mohou vozit v plně funkční zmenšenině vlaku. Podívejte se na příběh šikovného kutila Jirky Kořínka.

Zahradní vláček uveze i dospělé pasažéry (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)

Láska k vlakům nejen na zahradě

Lokomotiva, jeden vagon a 200 m kolejí, to je práce Jiřího Kořínka. Zálibu ve vlacích zdědil po svém otci a má ji v sobě už od útlého mládí. Pomohlo také, že je z oboru, takže se ve vlacích i dobře vyzná. Samotná konstrukce však začala nedávno. Před několika lety vznikly první plány a nyní na zahradě stojí hotový výsledek.

Konstrukce osobního vagonu

Základem vagonu je pojezd, který je osazen lavicemi. Celý vagon je originál, který však pan Kořínek vyráběl podle starých plánů a norem. Díky tomu je vagon nejen hezký, ale i historicky přesný. Součástí vagonu jsou i některé originální prvky, jako jsou například rám, spřáhla a řetězy. Akcelerátorem celého projektu byl lockdown v roce 2020, který byl ideálním časem pro všechny kutily, aby dokončili své projekty.

Osobní vagon byl sestaven podle historických plánů a norem
Osobní vagon byl sestaven podle historických plánů a norem (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)

Ostrý provoz

Vlak s vagonem má nejen klasická místa pro pasažéry a strojvedoucího, ale je zde využití i pro brzdaře. Brzdaři byli v historii využíváni pro asistenci při vysokých stoupáních. Pomáhají strojvedoucímu pomocí krátkého spouštění přídavné brzdy, aby se mohla těžká souprava rozjet i do svahu. Pozici brzdaře obvykle na železnici pana Kořínka zastává jeho syn Jindřich. Po vyjetí do kopce přichází na řadu odpojení lokomotivy a vagon pod dozorem brzdaře může samostatně sjet z kopce dolu. Jízdu dolů tak zajišťuje čistě gravitace.

Brzdař řídí vlak při cestě z kopce jen pomocí brzdy
Brzdař řídí vlak při cestě z kopce jen pomocí brzdy (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)

Praktické využití vlaku

Vlak na zahradě Jiřího Kořínka neslouží pouze pro potěšení z jízdy a zabavení dětí. Nachází zde i praktické využití. Je totiž možné odpojit osobní vagon a místo něj připojit nákladní vagon. Tím je pak možné dopravovat stavební materiál po zahradě téměř bez námahy. Navíc se díky pohybu po kolejích ani nepoškodí trávník. Po dopravení stačí pouze náklad vyklopit a je na místě.

Vlak lze i prakticky využít po připojení nákladního vagonu
Vlak lze i prakticky využít po připojení nákladního vagonu (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)

Stavba nekončí

Jiří Kořínek s výstavbou železnice ještě nekončí. Přestože už má na zahradě aktuálně 200 m kolejí, tak má ještě velké plány na rozšíření svého projektu. Vysněným cílem je protáhnout koleje alespoň o dalších 300 m a vybudovat trať půl kilometru dlouhou. To však není vše. Když už bude trať o tolik metrů prodloužená, přibude k ní i malé nádraží, které ještě umocní příjemný zážitek z jízdy pro cestující. Nezbývá tak než panu Kořínkovi pogratulovat a popřát hodně štěstí do dalšího budování.

Zdroj: pořad Vychytávky Ládi Hrušky

A co si takhle vyrobit vlastní vlek?

Publikováno: 13. 11. 2021, Autor: Nicholas Nazarčuk (text), Prima DOMA MEDIA, s.r.o. (foto) , Profil autora: Nicholas Nazarčuk