Dřevěný přístřešek pro auto aneb ochrana pro váš vůz nejen před nepřízní počasí

Přístřešek je spolehlivým řešením ochrany auta nejen před prudkým deštěm a kroupami, ale i před UV zářením, které dlouhodobě poškozuje jeho povrch. Vozidlu tak poskytne dokonalé útočiště. Stavba takového přístřešku je rychlá, snadná a poměrně levná, šikovní kutilové to zvládnou i bez odborné pomoci.

Dřevěný přístřešek pro auto aneb ochrana pro váš vůz nejen před nepřízní počasí (Zdroj: Hornbach)

Střešní přístřešek je možné využít nejen pro parkování, ale také jako úložný prostor. Na trhu existuje velký výběr hotových dřevěných nebo i hliníkových konstrukcí, jejichž montáž je snadná. Materiál je vhodné přizpůsobit stylu domu. Je potřeba si uvědomit, že dřevo bude vyžadovat pravidelnou údržbu. Hliníková konstrukce je sice méně náročná, levnější a také jednodušší, dřevo ale působí přirozeněji.

Výběr místa

Před montáží přístřešku je důležité vybrat správné umístění s dostatkem prostoru. Podstatnou otázkou je, pro kolik vozidel se bude budovat. Standardní délka přístřešku pro jedno auto je 5 metrů, šířka 3 metry a výška 2,8 metru. Vždy je dobré myslet na rezervu, která by měla být přibližně 1 metr délky a šířky. Pod přístřeškem tak budete moci uskladnit i kolo, sekačku a jiné nářadí. Příjezdová cesta by měla být snadno přístupná, dostatek prostoru oceníte především při parkování nebo couvání.

dřevěný přístřešek pro auto
V případě stavby větší než 25 metrů čtverečních je nutné mít pro stavbu přístřešku stavební povolení (Zdroj: Hornbach)

Důležité je také nezapomenout na ohlášení stavby a získání stavebního povolení. V případě rozsáhlejších staveb nad 25 metrů čtverečních musí být tato povinnost splněna. Zpravidla platí, že povolení na přístřešek se získá jednodušeji než například pro výstavbu garáže.

Příprava pro stavbu

Přístřešek pro auto může být montovaný z předem připravené konstrukce nebo postaven podle individuálně vytvořeného plánu. Ideální je, pokud potřebný materiál a prvky konstrukce budou připravené do požadovaných rozměrů už při samotné koupi. V opačném případě je nutné všechny části před zkracováním a řezáním několikrát přeměřit. Při samotné stavbě je důležité řídit se podle plánu nebo návodu a půdorys přesně vyměřit.

dřevěný přístřešek pro auto
Přístřešek pro auto může být montovaný z předem připravené konstrukce nebo postaven podle individuálně vytvořeného plánu (Zdroj: Hornbach)

Důležitý je základ, který musí odolat vlivu času i povětrnostním podmínkám. Základní desku musí tvořit pevná, vodorovná plocha, nejlépe betonová deska nebo zámková dlažba. Pokud nechcete provádět uvedené nebo podobné stavební úpravy, které jsou pracné a spojené s nevratnou změnou části pozemku, doporučuji výstavbu přístřešku na zemních vrutech s připevněným samonosným roštem.

Jak postavit přístřešek pro auto?

V prvním kroku se vykopou jámy pro čtyři základové patky, které by měly sahat do nezamrzající hloubky, tedy minimálně do hloubky 60 cm. Tím se zabezpečí stabilita stavby i v zimních měsících. Na dno se nasype menší vrstva štěrku, zalije se betonem, do kterého se umístí ocelové kotvící prvky a na ně se nasunou nosné sloupy. Podstatné je věnovat velkou pozornost rozmístění kotev a jejich zafixování. Beton je potřeba nechat 4 až 5 dní schnout, následně lze pokračovat ve stavbě.

přístřešek pro dvě auta
Chraňte vozidlo pomocí přístřešku na auto (Zdroj: Hornbach)

Ze dvou sloupů, dvou vzpěr a jedné vaznice – vodorovný trám – se připraví přední a zadní trám. Vaznice se připevní na horní část sloupu, důležité je používat vodováhu a mezi těmito prvky hlídat 90° úhel. Mezi připevněnou vaznici a sloup se vloží vzpěra a každé spojení se zajistí vždy minimálně na dvou místech z obou stran. Před samotnou montáží trámů se do sloupů vyvrtají otvory na kotvící prvky. Zadní sloupy by měly být minimálně o 10 cm níž než přední, aby se zachoval dostatečný spád přístřešku.

Trámy se postaví na kotvící prvky v patkách a přišroubují se. Na vztyčenou konstrukci se umístí okrajové krokve, které spojí přední trám se zadním. Mezi takto nasazené okrajové krokve a sloupy se vloží vzpěry a opět se připevní na dvou místech z každé strany. Pokud vzpěry přesně zapadly, zbývá jen zkontrolovat, zda jsou vaznice doopravdy vodorovné. V případě, že není zjištěna žádná odchylka, mohou se na vaznice připevnit ostatní krokve. Důležité je dodržovat mezi nimi stejnou vzdálenost.

Připravenou konstrukci můžete pokrýt polykarbonátovými deskami.

Více informací najdete na: www.hornbach.cz

Autor: Hornbach (text a foto)

Související k tématu