reklama

Každý cyklista ví, jak pečovat o kolo doma a kdy je na místě speciální servis

Cyklistika ať už jako rekreační, či profesionální sport je čím dál více oblíbenější. Ve chvíli, kdy si koupíme super bicykl, měli bychom si položit i správnou otázku, jak pečovat o kolo. Jen správná údržba a pravidelný servis zajistí bezproblémovou jízdu a prodloužení životnosti našeho sportovního náčiní.

i (Zdroj: Prima DOMA MEDIA s.r.o.)
Každý cyklista by měl vědět, jak pečovat o kolo (Zdroj: Prima DOMA MEDIA s.r.o.)

Každý cyklista by měl vědět, jak pečovat o kolo

Cyklisté se všeobecně dělí na dvě poloviny. Každá skupina přesně ví, jak pečovat o kolo. Jedni svému bicyklu věnují pozornost hned po sezóně. Umyjí jej, odservisují a uloží. Druzí veškerou péči svému miláčkovi věnují až při prvních jarních paprscích.

Ten, kdo si myslí, že veškerý servis kola znamená pouze promazání řetězu, je na velkém omylu. V současné době se tato činnost dělí hned na dvě samostatné části. Nejprve máme na mysli profesionální servis, dále se jedná o péči o kolo.

Servis jako takový znamená kompletní pečlivé rozebrání všech částí kola, tedy veškeré části, jež jsou na kole přítomny. Části, které se točí, vše co má klouzat, i to, co má jet. To znamená, že při servisu našeho miláčka dochází ke kompletní výměně mazání ve vidlicích i ve všech tlumičích. Stejně tak se musí vyměnit brzdová kapalina v brzdové soustavě a dochází také k výměně lanek. Jakmile jsou všechny tyto kroky pečlivě provedeny, přijde na řadu kompletní čištění celého bicyklu. Pod pojmem čištění kola nemáme na mysli pouze umytí rámu. Vyčistit se musí také středy ložisek, aby veškeré části kola perfektně fungovaly a nedocházelo k defektům.

Vyčistit se musí veškeré části kola
i (Zdroj: Prima DOMA MEDIA s.r.o.)
Vyčistit se musí veškeré části kola

Jakmile se rozhodneme pro odborný servis kola, je vždy pro odborné pracovníky příjemnější, dostanou-li bicykl alespoň základně očištěný. Není však potřeba jej na 100 % vyčistit. Každý servis si hloubkové a kompletní čištění kola provede zcela sám. Pro tuto činnost jsou vybaveni speciální chemií. Dokážou tak ochránit lak kola i všech komponentů, u kterých se potřebná péče provádí. V současné době se používají ekologické čističe.

Určit dobu potřebnou pro opětovný servis kola je velice individuální pojem. Jízdní kolo není automobil. Nedá se určit přesné datum, kdy bude náš miláček potřebovat opět svůj pravidelný servis. Velice záleží na podmínkách, v kterých cyklista jezdí, na terénu, a na tom, jak svůj stroj namáhá. Dalo by se říct, že u aktivního jezdce by mohl průměrný interval odpovídat 700 až 800 najetých kilometrů v návaznosti na normální pravidelné používání jízdního kola. Lidé, kteří jezdí na svém kole méně a říkají si, že tedy servis nebudou potřebovat tak často, jsou na omylu. Každé kolo obsahuje mimo jiné i minerální složky, které stárnou, bez ohledu na jejich používání.

Minerální věci na kole stárnou i bez ohledu na jejich používání
i (Zdroj: Prima DOMA MEDIA s.r.o.)
Minerální věci na kole stárnou i bez ohledu na jejich používání

Jak pečovat o kolo mezi pravidelnými servisy?

Období mezi pravidelnými servisy je čas, kdy musíme pečovat o kolo. Taková péče tkví především v pravidelném čištění rámu, řetězu, ozubení i převodníku. Přebytečnou vodu, která zůstává v řetězu po jeho umytí, bychom měli buď vyfoukat, nebo nechat uschnout. Po uschnutí jej musíme namazat. 

Nesmíme zapomenout na pneumatiky. Jedná se o velice důležitou část kola, která musí perfektně fungovat. Každý cyklista by si měl pravidelně kontrolovat, na kolik barů má nahuštěné pneumatiky. Jejich hustota se odvíjí od váhy jezdce, razantnosti jeho jízdy, v jakém terénu a podmínkách jezdí. U horských kol by nahuštění pneumatik nemělo přesahovat 2 bary.

U horských kol by nahuštění pneumatik nemělo přesahovat 2 bary
i (Zdroj: Prima DOMA MEDIA s.r.o.)
U horských kol by nahuštění pneumatik nemělo přesahovat 2 bary

Pokud je plášť přefouknutý, stává se z pneumatiky pomyslný balón, který neabsorbuje žádné kořeny, kamínky či obrubník, zkrátka veškeré nerovnosti terénu, po kterém jedeme. Samotný plášť by měl fungovat jako první tlumič našeho kola, a proto musí být správně nahuštěn. I kola se musí kontrolovat vzorek pneumatik. Ve chvíli, kdy máme pneumatiky sjeté, zvyšuje se pravděpodobnost možného propíchnutí kola.

Zdroj informací: pořad receptář Prima nápadů, rubrika Parťáci od fochu

Publikováno: 6. 6. 2023, Autor: Beata Boháčová (text), Prima DOMA MEDIA, s.r.o. (foto), Profil autora: Beata Boháčová