reklama

Bydlení pro miláčky na kolech

Součástí domu by měla být vždy garáž, která velikostí odpovídá počtu aut v domácnosti. Najít parkování na přeplněné ulici může být problém a chráněné stání zabezpečí automobil před zloději i vlivy počasí. Navíc získáte zajímavý úložný prostor a nejeden chlap i své vlastní útočiště.

i (Zdroj: shutterstock.com)
Bydlení pro miláčky na kolech

Parkování je se vzrůstajícím počtem vozidel stále složitější a snadno se vám stane, že i před svým domem nenajdete prázdné místo. V mnoha rodinách už jsou i dva automobily, a tak se ulice zaplní velmi snadno. Všeobecně se dnes také úřady snaží parkování aut ve veřejném prostoru omezit, a proto je naprosto nejlepším řešením parkování na vlastním pozemku.

Stání, nebo garáž?

Pokud budete stavět nový dům v Praze, pak vám stavební úřad rozhodování, zda pro miláčka na kolech vybudovat levnější garážové stání nebo podstatně dražší garáž, usnadní. V Praze totiž platí povinnost stavebníka, že k novému domu musí vybudovat jednu garáž a jedno stání. V budoucnosti se dá předpokládat, že k tomuto modelu přistoupí i další města.

Parkování ale samozřejmě můžete vyřešit na svém pozemku i u domu, který garáž nebo parkovací místo nemá.

Garážové stání s přístřeškem je samozřejmě levnější a rychlejší alternativa. Stání se dá vybudovat za jeden víkend… nejsou potřeba žádné cihly nebo tvárnice a ani poměrně drahá garážová vrata, stačí jen zámková dlažba a případně nějaký přístřešek. Určitou nevýhodou proti klasické garáži je menší komfort, protože například v zimě se odstraňování námrazy z oken nevyhnete.

Bydlení pro miláčky na kolech
i (Zdroj: shutterstock.com)
Bydlení pro miláčky na kolech

Kde ji postavit?

Nejlepší umístění garážového stání nebo garáže je z pohledu pohodlí co nejblíže domu. Garáže velmi často přímo na dům navazují a dá se z nich přímo vstoupit například do chodby. Takto umístěná garáž ale musí být perfektně izolovaná, protože se buď vůbec nevytápí, nebo se v ní pouze temperuje. Někteří lidé mají k svým autům takový citový vztah, že garáže vypadají spíš jako domek pro auta. To je ale zbytečně prostorově velkorysé, drahé na vybudování a pak i na údržbu.

Místo – a je jedno, zda je pro garážové stání nebo pro garáž – by ideálně mělo být na rovině. Vjezd do kopce nebo z kopce může především v zimě, když napadne sníh nebo je mrznoucí déšť, znamenat poměrně velké problémy. Rovina se také pochopitelně lépe uklízí.

Vjezd do stání nebo garáže by měl být přímý směrem k vjezdové bráně. Parkovací stání i vrata do garáže jsou velmi často umístěna kolmo a s autem se pak při zajíždění a vyjíždění musí zatáčet. To samozřejmě znamená i zabrání větší plochy, u standardního vozu je poloměr otáčení kolem 5 metrů. Pokud je ale z nějakých důvodů nutné kolmé umístění směrem k vjezdu, pak je vhodné stání nebo garáž umístit vlevo od vjezdu na pozemek. To je totiž na straně řidiče, který pak může pohodlněji kontrolovat dráhu při zatáčení.

Bydlení pro miláčky na kolech
i (Zdroj: Profimedia.com)
Bydlení pro miláčky na kolech

Aby se do ní vše vešlo

I když v době výstavby máte třeba automobil střední velikosti, přesto raději postavte garáž větší. Auta se totiž postupně průběžně zvětšují a až budete za několik let kupovat jiný vůz střední třídy, mohou vám jeho centimetry navíc dělat problémy.

Garáž na jedno auto by měla být minimálně 6 metrů hluboká a 3,5 metru široká, v užší se vám bude do auta už špatně nastupovat a zřejmě u něj otevřete jen jedny dveře. Pokud v garáži budou vozy dva, stačí šířka 6 metrů.

V garáži ale velmi často parkují i skútry nebo motocykly, případně i jízdní kola, slouží i jako prostor pro uložení travní sekačky, lyží, snowboardů… a pokud s ní jako s úložištěm počítáte, pak ji samozřejmě musíte patřičně zvětšit. Při projektování by se nemělo zapomenout ani na prostor pro sadu letních – zimních pneumatik a nějaké místo na nářadí, ať už sada držáků, kovová skříň nebo i pohyblivý servisní vozík na nářadí.

Velikost parkovacího stání v podstatě záleží na prostoru, který máte k dispozici a v tomto případě s otevíráním dveří a nastupováním do auta asi žádné problémy mít nebudete.

Nezapomeňte na větrání

Garáž se musí plynule a bez přerušení větrat! Trvalé větrání může být přirozené nebo tzv. nucené. Čerstvý vzduch se do garáže nejlépe dostane větracími otvory v protilehlých stěnách, případně speciálními průduchy ve vratech.

Plocha těchto otvorů by měla být minimálně 0,0225 čtverečních metrů na jeden automobil. Otvory nesmí být uzavíratelné, z vnější strany se ale doporučuje mřížka nebo jiná zábrana proti hmyzu a malým živočichům. V mnoha případech pak oceníte, pokud garáž prosvětlíte třeba i malými okny.

Bydlení pro miláčky na kolech
Bydlení pro miláčky na kolech (Zdroj: shutterstock.com)
Bydlení pro miláčky na kolech
Bydlení pro miláčky na kolech (Zdroj: shutterstock.com)
Bydlení pro miláčky na kolech
Bydlení pro miláčky na kolech (Zdroj: shutterstock.com)
Bydlení pro miláčky na kolech
Bydlení pro miláčky na kolech (Zdroj: shutterstock.com)

Bezpečnost především

Garážová vrata jsou při výstavbě poměrně zásadní nejen z hlediska financí. Měla by být praktická, snadno ovladatelná, vkusná a také dostatečně pevná a bezpečná.

U většiny nových garáží se dnes používají vrata sekční, která jsou složena z horizontálních lamel, které jsou spojeny klouby a pohybují se v drážkách. Vrata se pak otevřou pod strop garáže. Moderní sekční vrata mají automatický elektrický pohon, rychlost otevírání a zavírání se u nejvýkonnějších vrat pohybuje okolo 22 cm za vteřinu, průměrná rychlost je 14 cm za vteřinu. Při výběru vrat máte možnost mnoha dalších doplňků, mnoho z nich již je u některých typů dokonce v ceně. Může to být například detekce osob a předmětů v dráze vrat nebo dálkové ovládání, pohon vrat může zajišťovat třeba i malý solární panel.

Při výběru se v každém případě zaměřte nejen na pohodlí, ale i na to, jak jsou zabezpečená proti nechtěným návštěvníkům. Jednou z takových pojistek je například zajištění proti jejich zvednutí, které se mechanicky aktivuje a je funkční i v případě výpadku elektrické energie. Pokud chcete pocit bezpečí ještě zvýšit, pak na vrata, ale i do okýnek nebo průduchů nainstalujte bezpečnostní čidla.

Rada na závěr: Při výstavbě garáže nebo garážového stání nezapomeňte ani na přívod vody – i vaše auto chce být čisté!

 

Publikováno: 22. 1. 2021, Autor: autor: Zdeněk Urban