Auta stojící celé dny pod širým nebem trpí vlivy počasí, proto je dobré pořídit garáž nebo alespoň přístřešek. Zatímco stavba garáže je celkem náročná na realizaci a finančně, přístřešek je relativně levné a snadné řešení, které zvládnete i svépomocí.
Zručnější stavebníci, kteří už mají větší zkušenosti, si mohou postavit přístřešek dle svých představ. Nebo si sjednat tesaře, aby pomohl. Druhou možností je zakoupení některé ze stavebnic, které obsahují na míru připravené komponenty i spojovací materiál. Dokoupit obvykle stačí jen střešní krytinu a upravit plochu stání. Nejčastější volbou jsou dřevěné nebo hliníkové konstrukce.
„Materiál je vhodné přizpůsobit stylu domu. Je potřeba si uvědomit, že dřevo bude vyžadovat pravidelnou údržbu. Hliníková konstrukce je sice méně náročná na údržbu a také levnější, dřevo působí v zahradě přirozeněji,“ upozorňuje Richard Klička, odborník z Hornbachu.
Jak umístit garáž
Nalezení vhodného umístění je pro pohodové užívání zásadní. Praktické je umístění blízko vstupu dveří, což oceníte zejména když domů přivezete velký nákup. Nebo když prší a vy spojíte stání a vstupní dveře zastřešeným chodníkem a domů se díky tomu vždy dostanete suchou botou.
Přístřešek by také měl být blízko vjezdu na pozemek, abyste nemuseli budovat dlouhou příjezdovou cestu.
Podstatné je, pro kolik vozidel se bude budovat. Standardní délka přístřešku pro jedno auto je 5 metrů, šířka 3 metry a výška 2,8 metru. Vždy je dobré myslet na rezervu, která by měla být přibližně 1 metr délky a šířky. Pod přístřeškem tak budete moci uskladnit i kolo, sekačku a jiné nářadí.
Důležité je také nezapomenout na ohlášení stavby a získání stavebního povolení. V případě rozsáhlejších staveb nad 25 metrů čtverečních musí být tato povinnost splněna.
Základovou desku nebo na patky?
Základem každé stavby je její ukotvení. Náročnější ale důkladnější je základová deska tvořená pevnou, vodorovnou plochou, nejlépe betonovou deskou.
Jednodušším řešením je stavba na zemních vrutech s připevněným samonosným roštem. Do prostoru mezi vruty může též umístit zámkovou dlažbu.
Výstavbu přístřešku na vrutech si teď podrobně popíšeme.
Začínáme stavět
V prvním kroku se vykopou jámy pro čtyři základové patky, které by měly sahat do nezamrzající hloubky, tedy minimálně do hloubky 60 cm. Tím se zabezpečí stabilita stavby i v zimních měsících. Na dno se nasype menší vrstva štěrku, zalije se betonem, do kterého se umístí ocelové kotvicí prvky a na ně se nasunou nosné sloupy. Podstatné je věnovat velkou pozornost rozmístění kotev a jejich zafixování. Beton je potřeba nechat 4 až 5 dní schnout, následně lze pokračovat ve stavbě.
Ze dvou sloupů, dvou vzpěr a jedné vaznice – vodorovný trám – se připraví přední a zadní trám. Vaznice se připevní na horní část sloupu, důležité je používat vodováhu a mezi těmito prvky hlídat 90° úhel. Mezi připevněnou vaznici a sloup se vloží vzpěra a každé spojení se zajistí vždy minimálně na dvou místech z obou stran. Před samotnou montáží trámů se do sloupů vyvrtají otvory na kotvicí prvky. Zadní sloupy by měly být minimálně o 10 cm níž než přední, aby se zachoval dostatečný spád přístřešku.
Trámy se postaví na kotvicí prvky v patkách a přišroubují se. Na vztyčenou konstrukci se umístí okrajové krokve, které spojí přední trám se zadním. Mezi takto nasazené okrajové krokve a sloupy se vloží vzpěry a opět se připevní na dvou místech z každé strany. Pokud vzpěry přesně zapadly, zbývá jen zkontrolovat, zda jsou vaznice doopravdy vodorovné. V případě, že není zjištěna žádná odchylka, mohou se na vaznice připevnit ostatní krokve. Důležité je dodržovat mezi nimi stejnou vzdálenost.
Připravenou konstrukci můžete pokrýt polykarbonátovými deskami, nejlépe ovšem vypadá, když krytinu sjednotíte se střechou domu.
Publikováno: 17. 9. 2020, Autor: autor: Z dostupných zdrojů vytvořila redakce