reklama

Přístřešek pro auto zvládnete i svépomocí

Přístřešek je levným, jednoduchým, a přesto dostatečným řešením, jak ochránit svůj vůz před nepřízní počasí, když nemáte na stavbu garáže dostatek peněz, místa nebo obojího. Stavba takového přístřešku je rychlá, snadná a poměrně levná, šikovní kutilové to zvládnou i bez odborné pomoci.

Střešní přístřešek je jednoduchou stavbou, kterou lze využít nejen pro auto, ale i jako dodatečné úložné prostory například pro zahradní techniku, na dosušení a uskladnění dřeva a podobně.

Nejjednodušší je zakoupit si již hotovou stavebnici a tu pak smontovat. Nejčastěji jsou k dostání hotové dřevěné nebo hliníkové konstrukce, jejichž montáž je tak snadná, že ji zvládne i laik. Stavba nevyžaduje rozsáhlý zásah do okolí domu a je vhodným řešením i do menší zahrady.

„Materiál je vhodné přizpůsobit stylu domu. Je potřeba si uvědomit, že dřevo bude vyžadovat pravidelnou údržbu v porovnání s hliníkovou konstrukcí, ta je levnější a jednodušší, dřevo ale působí přirozeněji,“ upozorňuje Richard Klička, odborník na stavby z projektových marketů Hornbach.

Přístřešek pro auto zvládnete i svépomocí
i (Zdroj: Hornbach)
Přístřešek pro auto zvládnete i svépomocí

Kam s ním?

Ať stavíte přístřešek pro auto nebo na jiné využití, vždy se dobře zamyslete nad umístěním. Místo by mělo být ideálně chráněné ze směru, odkud u vás nejčastěji fouká. Stání pro auto by mělo být v dosahu příjezdové cesty a domu, přístřešek pro zahradní náčiní bychom měli umístit na zahradě nebo v její blízkosti.

Dalším kritériem pro výběr místa je dostatek místa pro stavbu. Podstatnou otázkou je, pro kolik vozidel se bude budovat. „Standardní délka přístřešku pro jedno auto je 5 metrů, šířka 3 metry a výška 2,8 metrů. Vždy je dobré myslet na rezervu, která by měla být přibližně 1 metr délky a šířky. Pod přístřeškem tak budete moct uskladnit i kolo, sekačku a jiné nářadí,“ radí odborník z Hornbachu a dodává: „Příjezdová cesta by měla být snadno přístupná, dostatek prostoru oceníte především při parkování nebo couvání.“

Důležité je také nezapomenout na ohlášení stavby a získání stavebního povolení. V případě rozsáhlejších staveb nad 25 metrů čtverečních musí být tato povinnost splněna. Zpravidla platí, že povolení na přístřešek se získá jednodušeji než například pro výstavbu garáže.

Kupovaný nebo na míru?

O tom rozhodně jeho využití a velikost. Jestli chcete přístřešek jen pro auto či dvě a nemáte žádné specifické požadavky jako nestandardní velikost či provedení, případně jestli nechcete některé strany uzavřít apod., jistě si vyberete z nabídky prefabrikovaných modelů.

Ideální je, pokud potřebný materiál a prvky konstrukce budou připravené do požadovaných rozměrů už při samotné koupi. V opačném případě je nutné všechny části před zkracováním a řezáním několikrát přeměřit. Při samotné stavbě je důležité řídit se podle plánu nebo návodu a půdorys přesně vyměřit.

Důležitý je základ, který musí odolat vlivu času i povětrnostním podmínkám. „Základní desku musí tvořit pevná vodorovná plocha, nejlépe betonová deska nebo zámková dlažba. Pokud nechcete provádět uvedené nebo podobné stavební úpravy, které jsou pracné a spojené s nevratnou změnou části pozemku, doporučuji výstavbu přístřešku na zemních vrutech s připevněným samonosným roštem,“ vysvětluje Richard Klička.

Přístřešek pro auto zvládnete i svépomocí
i (Zdroj: Profimedia.com)
Přístřešek pro auto zvládnete i svépomocí

Stavíme přístřešek krok za krokem

V prvním kroku se vykopou jámy pro čtyři základové patky do nezámrazné hloubky, tedy minimálně do hloubky 60 cm. Tím se zabezpečí stabilita stavby i v zimních měsících. Na dno nasypeme menší vrstvu štěrku a zalijeme betonem, do kterého se umístí ocelové kotvicí prvky a na ně se nasunou nosné sloupy. Podstatné je věnovat velkou pozornost rozmístění kotev a jejich zafixování. Beton je potřeba nechat 4–5 dní schnout, až následně lze pokračovat ve stavbě.

Ze dvou sloupů, dvou vzpěr a jedné vaznice (vodorovný trám) se připraví přední a zadní trámy. Vaznice se připevní na horní část sloupu, důležité je používat vodováhu a mezi těmito prvky hlídat 90° úhel. Mezi připevněnou vaznici a sloup se vloží vzpěra a každé spojení se zajistí vždy minimálně na dvou místech z obou stran. Před samotnou montáží trámů se do sloupů vyvrtají otvory na kotvicí prvky. Zadní sloupy by měly být minimálně o 10 cm níž než přední, aby se zachoval dostatečný spád přístřešku.

Trámy se postaví na kotvicí prvky v patkách a přišroubují se. Na vztyčenou konstrukci se umístí okrajové krokve, které spojí přední trám se zadním. Mezi takto nasazené okrajové krokve a sloupy se vloží vzpěry a opět se připevní na dvou místech z každé strany. Pokud vzpěry přesně zapadly, zůstává jen zkontrolovat, zda jsou vaznice doopravdy vodorovné. V případě, že není zjištěna žádná odchylka, mohou se na vaznice připevnit ostatní krokve. Důležité je dodržovat mezi nimi stejnou vzdálenost.

Připravenou konstrukci můžete pokrýt polykarbonátovými deskami.

Publikováno: 3. 7. 2018, Autor: autor: Z dostupných zdrojů vytvořila redakce