reklama

Chcete stavět dům a nevíte, jak vybírat stavební společnost?

Nechat si postavit rodinný, nebo jiný dům znamená využití služeb nabízených stavebními společnostmi, z nichž ale některé nedělají přiliž dobrou reklamu svému řemeslu a spíše se starají o to, jak co nejrychleji a často za cenu ztráty kreditu a profesionální úrovně vydělat co možná největší množství peněz. A jak takovou krajně neseriózní firmu poznat? A existuje někde něco jako jejich seznam?

i (Zdroj: archiv redakce)
Chcete stavět dům a nevíte, jak vybírat stavební společnost?

Bohužel v podstatě jediným možným nástrojem ověření kvality poskytovaných služeb stavebními firmami jsou reference ze strany stávajících klientů. Reference a seznam realizovaných zakázek, které udává sama firma ve svých propagačních materiálech, nejsou přirozeně relevantní informací, slouží jako reklama a pochopitelně prochází výběrem a k publikování se volí pouze takové reference, které hovoří ve prospěch stavební firmy.

Pro potenciálního klienta jsou zajímavější nezávislé reference a nejlépe od stávajících či bývalých zákazníků. K takovým informacím není zas až tak těžké se dostat.

Diskusní fóra

Zajímavým nástrojem pro vyzískání nezávislých referencí jsou diskusní fóra, kterých je na tuzemském internetu poměrně dost a které bývají členěny do různých tematizovaných diskusních místností. Ideální jsou diskusní fóra fungující v rámci online magazínů věnovaných bydlení tak, jako je má např. právě Living.cz.. Podle klíčových slov je pak možné prozkoumat diskuse a zjistit, zdali si někdo vyměňuje či nevyměňuje informace a zkušeností se stavebními firmami a jestli se tam neobjevují vyhledávané reference právě té jedné zvažované konkrétní společnost. Stavební firmy jsou si vědom síly diskusních fór a snaží se jejich redakce a provozovatele všelijak ovlivňovat.

Vysoká záloha, volné termíny

Dalším způsobem, jak se vyvarovat kontraktu s nespolehlivou či neseriózní firmu je pozorovat její chování v rámci úvodních jednání. Varovnými signály jsou velmi nízké ceny, které slouží jako „vábnička“ pro nové naivní klienty, kterým se pak bude společnost snažit do smlouvy dostat v prvé řadě co možná největší zálohu splatnou nejlépe okamžitě po podepsání smlouvy. Tento „trik“ je standardní, nejběžnější a také nejúčinnější. Říci si o 75 % zálohy po podpisu smlouvy není normální. Jako záruka pro firmu postačí úplně 25% a další uvolňování financí být vždy vystřídáno nějakou aktivitou ze strany firmy. Dalším varovným signálem je neochota garantovat pevné termíny ve smlouvě pod hrozbou standardních sankcí (běžně 0,01% denně z celkové ceny kontraktu). Stejně tak i samotné sídlo firmy, které se tváří jako „ukryté“, nenese žádné logo a ani na zvonku není napsáno „stavební firma“ atp., to vše jsou poměrně jasné i když ne generalizovatelné indicie potenciálně neseriózního jednání.

František Hora
Foto archiv

Publikováno: 14. 5. 2007, Autor: