reklama

Na stavbě je potřeba také řešit odvoz suti

Stavba je vždy záležitostí velkého množství materiálu, bourání, stavění, rekonstrukce, a s tím je také spojen nezbytný odvoz suti, nepotřebného materiálu a podobně. Suť je pak v nejvyšší možné míře tvořena neidentifikovatelným odpadem nestálého charakteru a je potřeba ji nějak smysluplně odklidit. Ideální bude pořídit si kontejner na odpad. Ale co když takový nemáme? V čem a jak suť odvážet?

Stavíte nebo rekonstruujete? A jak řešíte odvoz suti? (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))

Stavba a odvoz suti

Stavba, rekonstrukce, předělávky, úpravy. To vše jsou slova, za kterými si představíme, jak vzniká něco nového, zatímco něco staré končí, anebo se mění. Jenže u stavby i rekonstrukce musíme kromě zajištění materiálu, stavebních prací, povolení a řemeslníků zajistit ještě jednu důležitou věc, a tou je odvoz suti.

Stavebním odpadem rozumíme veškerý odpad, který vzniká stavební činností, tedy během stavby domu, rekonstrukce domu či přestaveb. Patří sem:

  • zbytky cihel, tvárnic, kamení
  • omítky
  • dřevo
  • železo
  • staré obklady
  • zbytky sádrokartonu
  • plast
  • papír
  • zemina, štěrk
  • asfaltové a tepelné izolace
  • sklo
  • azbest 
Ideální je použít vhodný přívěs za auto a suť odvozit
Ideální je použít vhodný přívěs za auto a suť odvozit (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))

V podstatě to jsou všechno materiály, které není možné zejména z ekologických důvodů ukládat do přírody nebo dlouhodobě skladovat na pozemku u domu. Především proto, že by se z nich mohly uvolňovat nejrůznější toxiny nebo jedovaté látky, a ty pak druhotně zamořit ovzduší, půdu či dokonce spodní vody. Mnoho surovin ze stavebního odpadu lze opětovně využít (recyklovat) a je třeba k tomu také tak přistupovat. A právě z tohoto důvodu je nutné suť smysluplně a především ekologicky zlikvidovat. 

Na větší množství suti si raději objednejte kontejner
Na větší množství suti si raději objednejte kontejner (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))

Prvním krokem ovšem bude suť odvézt z pozemku, kde se nachází, do sběrného dvora nebo na místo k tomu určené.

Pozor:

Důrazně upozorňujeme, že azbest a výrobky z něho, jako je eternit či bolit, jsou pro lidské zdraví velmi nebezpečné a neodborná manipulace s azbestem si vyžádá každoročně mnoho životů. Proto je dobré si rozmyslet, zda je likvidace azbestu svépomocí opravdu dobrý nápad. Podle předpisů se nesmí eternit lámat, aby se nešířila vzduchem azbestová vlákna. 

Co je tedy potřeba udělat? V první řadě musíme ohlásit na stavebním úřadu, který rozhodne o dalším postupu, manipulaci s nebezpečným materiálem. Také je potřeba ohlásit manipulaci s materiálem obsahujícím azbest na nejbližším pracovišti Krajské hygienické stanice. Měli bychom si zjistit, kde je sběrné místo tohoto odpadu, v běžných sběrných dvorech takový odpad neberou. Odvoz eternitu a dalších podobných odpadů je rovněž zpoplatněn.

Příklad ceníku odvozu suti v Praze:

Malý kontejner 3 m³ cena Kč bez DPH cena Kč s DPH
Suť, zemina 2.700 3.267
Směsný odpad a suť 3.400 4.114
Dřevo 2.400 2.904

 

Velký kontejner 10 m³ cena Kč bez DPH cena Kč s DPH
Směsný odpad bez suti 5.200 6.292
Dřevo 3.000 3.630
Doprava písku, štěrku, betonu a ostatních sypkých materiálů 1.000 Kč bez DPH

Není to příliš, pokud si vystačíte s jedním odvozem. Pokud ale máte za domem malé Kilimandžáro, které je potřeba zlikvidovat, takových aut bude potřeba deset, dvacet - no, pak máte trochu problém, především finanční.

Drobnou suť můžeme nasypat do sběrných pytlů a odvézt
Drobnou suť můžeme nasypat do sběrných pytlů a odvézt (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))

Praktické bude, pokud máte osobní auto s přívěsem. Tím můžete odvážet suť co hrdlo (nebo spíš vozík) ráčí a máte nejspíš také neomezenou dobu na likvidaci. Vozíky a přívěsy do 750 kg je možné zapojit právě za osobní automobil a k jeho povozu není potřeba žádné další řidičské osvědčení. Skupina B + E opravňuje k řízení automobilu o nejvyšší povolené hmotnosti max. 3 500 kg s přívěsem o nejvyšší povolené hmotnosti 3 500 kg.

K přepravě menšího a středního nákladu je možné využít univerzální valníkové přívěsy DV, TRUMF, TITBIT, VARIO A1, A2, B2 a SPECTRUM - nebrzděné i brzděné přívěsné vozíky s různými variantami bočnic a doplňků.

  • Dozadu sklopné přívěsy pro převoz menších stavebních strojů KIPP
  • Přívěsy s hydraulickým zvedákem Dung
  • Přívěsy s manuální hydraulickou pumpou KA-R
  • Robustnější přívěsy sklopné do tří stran TRIP
  • Sklopná plata a valníky s hydraulickým nebo ručním ovládáním HUSKY

V kategorii kontejnerových přívěsů je to ještě speciální přívěs KONOS - univerzální nosič kontejnerů.

Jednonápravový nebrzděný univerzální přívěs pro nejrůznější využití
Jednonápravový nebrzděný univerzální přívěs pro nejrůznější využití (Zdroj: VEZEKO s.r.o.)
Výhodou této konstrukce je malá výška podlahy od země a širší rozchod kol, což se projevuje na stabilitě přívěsů a výbornými jízdními vlastnostmi
Výhodou této konstrukce je malá výška podlahy od země a širší rozchod kol, což se projevuje na stabilitě přívěsů a výbornými jízdními vlastnostmi (Zdroj: VEZEKO s.r.o.)

Nákladní přívěsy vám usnadní přepravu nákladu od drobných komodit po velké stavební stroje. Jedná se o přívěsy o maximální povolené hmotnosti 3 500-10 000 kg. Zde se nejvíce uplatní přívěsy se sklopným systémem, kterými snadno převezete a vyložíte velké množství materiálu.

K řízení těchto vozidel a přívěsů je potřeba řidičský průkaz skupiny C + E, který opravňuje k řízení soupravy motorových vozidel tvořené nákladním automobilem a přívěsem nebo návěsem bez omezení hmotnosti soupravy. V případě potřeby je tu ještě možnost využití automobilové nástavby, speciálně pak přímo sklopné nástavby - sklopné nástavby N1 do 3 500 kg a sklopné nástavby N2 do 12 000 kg. 

Zdroj informací: VEZEKO s.r.o., odvoz-suti.cz, stavimbydlim.cz, autoskola-abc.cz

Publikováno: 22. 11. 2022, Autor: Martina Pilzová (text), Depositphotos (https://cz.depositphotos.com) (foto) , Profil autora: Martina Pilzová