reklama

Co udělat s elektrokolem po ukončení sezóny?

Na podzim je období, kdy se pomalu blíží se konec cyklosezóny. Ti otužilejší možná plánují šlapat do pedálů i v zimě, ale pak se nabízí otázka: Jak elektrokolo snáší zimu? Mohl by mráz poškodit lithiovou baterii?

i (Zdroj: HECHT MOTORS s.r.o.)
Konec cyklistické sezóny. Co s elektrokolem v zimě? (Zdroj: HECHT MOTORS s.r.o.)

Většina lithiových akumulátorů může být provozována od -10 °C, aniž by se tím nějak výrazně zkracovala jejich životnost. Ovšem již při teplotě 0 °C je pokles kapacity znatelný. Na plně nabitý akumulátor ujedete takřka o 20 % kratší vzdálenost. Klesne-li teplota až na -20 °C, z akumulátoru už vyždímáte sotva 60 % jeho původní kapacity. Pokud by byl při takové teplotě používán dlouhodobě, mohlo by dojít k jeho nenávratnému poškození. Jenže popravdě, kolik z vás by mělo chuť projíždět se v takové zimě?

„Zkrátka pokud se teplota přiblíží nule, nebo v krajním případě klesne lehce pod nulu, akumulátoru krátkodobý provoz v takové teplotě neublíží,“ říká Petr Tichý, produktový specialista sítě prodejen Hecht – specialista na zahradu. Důležitější je však dbát o vlastní bezpečnost na mokré a promrzlé vozovce.

Problémem jsou solené silnice
i (Zdroj: HECHT MOTORS s.r.o.)
Problémem jsou solené silnice

Problémem jsou solené silnice. Ostatně ty jsou problémem i pro auta. Není tajemstvím, že slaná voda je velice korozivní a dostane se do každé skulinky. I když jsou elektrokola konstruována tak, že lehký déšť ani průjezd mělkým brodem jim nevadí, vodotěsná nejsou. Odstranit vlhkost a sůl ze všech spár a dutin může být problém.

Opláchnout kolo tlakovou myčkou není právě nejlepší nápad, protože silný proud vody může proniknout i do míst, kde by došlo k poškození elektrických rozvodů a elektroniky. Jak po celý rok, tak zejména v zimě je důležité dbát na to, aby byly všechny pohyblivé části důkladně promazané, protože mazivo nejen že zajistí hladký provoz a snižuje opotřebení, do jisté míry ale také odpudí vodu.

Kolo nenechávejte nikdy zablácené a od sněhu. Sníh pečivě omeťte, kolo očistěte vlhkým hadrem. Dbejte zejména na to, aby voda nezatékala do elektromotoru, kabelů, kontaktů, spínačů nebo do displeje s řídící jednotkou.

Elektrokola nejsou vodotěsná, proto je musíme ošetřovat
Elektrokola nejsou vodotěsná, proto je musíme ošetřovat (Zdroj: HECHT MOTORS s.r.o.)
Kolo nenechávejte nikdy zablácené a od sněhu
Kolo nenechávejte nikdy zablácené a od sněhu (Zdroj: HECHT MOTORS s.r.o.)

„Pokud se rozhodnete, že kolo na zimu odstavíte a nemůžete jej celé zazimovat ve vytápěném prostoru, nevadí. Důležité je v každém případě vyjmout baterii a uskladnit jí při teplotě do 25 °C. Skladovat by se měla nabitá na cca 60–70 %, protože tak dochází k nejmenšímu poklesu kapacity, a tudíž se zbytečně nezkracuje její životnost,“ radí Petr Tichý, produktový specialista sítě prodejen Hecht – specialista na zahradu.

Zároveň je vhodné zamyslet se nad tím, zda se před zimou nevyplatí svěřit kolo odbornému servisu ke kontrole a seřízení. Na jaře vás pak nezaskočí, že přetížené servisy nestíhají zakázky vyřizovat včas.

Zdroj informací: HECHT MOTORS s.r.o.

Publikováno: 9. 11. 2022, Autor: Redakce, Profil autora: Redakce