reklama

Chyby při zazimování zahradních strojů dělají z jara horké chvilky

S postupujícím podzimem končí v kůlně či garáži nejeden zahradní stroj, který teď až do jara bude odstavený. Zbytečné chyby při zazimování ale zkracují jeho životnost, pojďte si přečíst, které nejčastější to jsou. S našimi radami vám budou stroje v nadcházející sezóně fungovat jako nové. Zaměříme se hlavně na sekačky a velikostně podobné stroje.

i (Zdroj: Jaromír Malich)
Posezonní údržba není jen čištění, častou chybou při zazimování je absence kontroly řemenů (Zdroj: Jaromír Malich)

Největší chybou při zazimování zahradní techniky je ponechání neošetřeného paliva v nádrži. Současné motory jsou velmi přesně vyrobeny, hlavně pak jejich soustava pro přípravu palivové směsi. A klasický Natural zde umí napáchat pěknou paseku. Pokud motor odstavíte a palivo přes zimu ponecháte, z palivové cesty a karburace se benzin odpaří, ale biosložka zůstane v podobě pryskyřičných usazenin, které zabrání karburátoru správně fungovat. Výsledkem jsou problémy se startem, kolísání otáček a zhasínání motoru.

Odsátí paliva pomocí speciální sady
i (Zdroj: Jaromír Malich)
Odsátí paliva pomocí speciální sady

U dvoutaktních motorů je situace ještě horší. Skladovatelnost Naturalu je zhruba měsíc, pak se jednotlivé složky, to znamená benzin a olej, oddělí od sebe. Výsledkem tedy může být až zadřený motor a nutnost nákladné opravy. Nedělejte si zbytečně velké zásoby paliva, a pokud je nespotřebujete za krátkou dobu, ošetřete je stabilizátorem, který brání palivu ve zvětrávání.

Někteří uživatelé využívají vysokooktanová prémiová paliva, ale i zde jsou některé informace mylné. Motor zahradní techniky rozhodně nebude mít vyšší výkon, ale větší výhřevnost paliva v důsledku brání vzniku usazenin ve spalovacím prostoru, a zároveň použitá biosložka je vůči moderním a přesným karburátorům méně agresivní.

Na zimu je nejvhodnější palivo úplně odstranit, a to jak z nádrže, tak z palivové cesty a i karburátoru. Benzin z nádrže odsajte, následně nastartujte motor a nechejte jej tak dlouho běžet, dokud nezhasne jeho nedostatkem. To ale ještě není konec, na karburátoru ještě povolte spodní šroub kalíšku tak, aby úplný zbytek paliva vytekl. Pak šroub s citem dotáhněte a toto máte vyřešeno. Pro zimní provoz je vhodnou alternativou speciální alkylátový benzin, který nezvětrává.

Většina malých spalovacích motorů má jako filtr vzduchu použitou skládanou vložku
Většina malých spalovacích motorů má jako filtr vzduchu použitou skládanou vložku (Zdroj: Jaromír Malich)
Znečištěný filtr není katastrofa, zde je znečištěn pouze předfiltr a kartuš je zcela čistá
Znečištěný filtr není katastrofa, zde je znečištěn pouze předfiltr a kartuš je zcela čistá (Zdroj: Jaromír Malich)

Pokud se nechystáte na zimní provoz motoru, pak olej měňte až na jaře, kdy proběhne příprava strojů. Olej vyměněný v podzimu do sebe přes zimní odstávku naváže vlhkost, takže má zjara horší mazací schopnosti a motor se tak zbytečně opotřebovává. Vždy používejte olej doporučený výrobcem. Pokud má motor i olejový filtr, pak se mění i tento filtr. A v rámci zazimování se podívejte na vzduchový filtr, vyčistěte jeho box, koukněte na vložku, jestli není znečištěná a případně ji vyměňte za novou.

Vyvážení nože na obráceném šroubováku
i (Zdroj: Jaromír Malich)
Vyvážení nože na obráceném šroubováku

Častou chybu uživatel provádí také při ostření sekacího nože, a to především u rotačních sekaček se sběracím košem. Je třeba si uvědomit, že otáčky nože činí až 3000 ot./min., proto je nutné, aby nůž byl nejen nabroušený, ale i vyvážený. Broušení provádějte s citem nejlépe na stojanové brusce. Po nabroušení nasaďte nůž na obrácený šroubovák a podívejte se, na kterou stranu táhne.

Z těžší strany nože bruste tak, až je nůž na šroubováku v rovině. Pokud je však ostří výrazně poškozeno, nebo se na noži ukázaly trhliny, ihned vyměňte čepel za novou! Před nasazením na hřídel motoru zkontrolujte i unašeč nože, namažte závit šroubu a nůž mírně nakonzervujte rostlinným olejem.

Nezapomeňte na kontrolu řemenových převodů
i (Zdroj: Jaromír Malich)
Nezapomeňte na kontrolu řemenových převodů

Důležitá je také kontrola řemenových převodů. Ty jsou velmi jednoduché a vyžadují minimum údržby, její zanedbání ale znamená riziko nenadálé poruchy. Po demontáži krytů prostor důkladně očistěte, prověřte stav řemenů a jejich napínacích i vodicích elementů. Právě často v kladkách je největší zrada, když selžou jejich ložiska. Tam, kde je stavěcí segment pro napínání, volte předpětí tak, aby napnutí nebylo přílišné. Vadné řemeny měňte za originální tak jako jiné díly.

Hluk z hnané nápravy u sekačky způsobuje znečištění pod těmito pastorky
i (Zdroj: Jaromír Malich)
Hluk z hnané nápravy u sekačky způsobuje znečištění pod těmito pastorky

Pozornost taktéž zaslouží lanovody, do kterých nakapejte několik kapek oleje. Pojezdová kolečka u sekaček trpí často na hnané nápravě vrzavými zvuky. Tento neduh jednoduše vyřešíte tak, že demontujete kolo z držáku. Sejměte i pojistný kroužek jeho hnacího pastorku, prostor v pastorku vyčistěte a namažte vazelínou. Pak vše smontujte zpět. Foukané pneu u větších zahradních strojů očistěte od organických zbytků a nahustěte na předepsaný tlak. Pozor také na pravidelnou výměnu mazadel v převodech u některých strojů.

Malý počítač motohodin je skvělý pomocník, díky němu je plánování údržby hračkou
i (Zdroj: Jaromír Malich)
Malý počítač motohodin je skvělý pomocník, díky němu je plánování údržby hračkou

Na závěr stroj očistěte vlhkým a suchým hadrem a uložte na suché a chladné místo. Vhodné je také přikrytí prodyšnou textilní plachtou. A nyní už je čas začít se těšit zase na jaro.

Zdroj informací: denik.cz

Publikováno: 31. 10. 2022, Autor: Jaromír Malich (text a foto), Profil autora: Jaromír Malich