reklama

Umělecká keramika - něžná krása vtisknutá do obyčejné hlíny

Umělecká keramika je řemeslo, které vnáší do všedního života krásu, něžnost a ladné křivky hliněných výrobků. Roztáčení materiálu na hrnčířském kruhu bývá pro tyto řemeslníky láskou na celý život. Jedná se vlastně o svět kutilů. Každý si vyrábí své nástroje sám a z materiálů, které jim zcela vyhovují.

i (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)
Umělecká keramika není pouze pro malé děti (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)

Originální zpracování ručně vyráběných výrobků je jejich doménou. Něžná krása vtisknutá do obyčejné hlíny dělá radost nejen řemeslníkům, ale i lidem, kteří si jimi zdobí své domovy a zahrady.

Umělecká keramika je láskou na celý život

Umělecká keramika je obor, kde se žáci učí teoretickým znalostem i praktickým zkušenostem, aby se správně připravili na svou budoucí uměleckou dráhu. Získávají dovednosti nejen v točení na kruhu, modelování a glazování, ale i v obsluze pece či odlévání do forem. Nedílnou součástí studia jsou dějiny umění, technologie keramických materiálů i keramiky jako takové.

Technická výuka je pro umělecké keramiky velice důležitá a spočívá v pochopení postupu, jak nanášet hlínu, jak má být silný střed budoucího výrobku, jak se věci retušují, jak se hlína pálí a vůbec, jak správně zacházet s materiálem. Jedná se o souhrn teoretických a praktických dovedností, na jehož konci vidíme jedinečné, ručně vyrobené dílo.

V žádné keramické dílně nesmí chybět míchačka na hlínu, ve které si každý keramik mísí vlastní hmoty. Hlína se v míchačce různě ostří přidáváním kamínků. Jestliže je materiál víc kamenitý, hodí se spíše pro modelování, naopak hlína s menším počtem kamínků je vhodná pro točení na kruhu.

V žádné keramické dílně nesmí chybět míchačka na hlínu
i (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)
V žádné keramické dílně nesmí chybět míchačka na hlínu

Hlína z míchačky se pokládá na pracovní stůl, kde se znovu přepracuje. Prohněte se v rukách řemeslníka, který ji následně položí na hrnčířský kruh. Rychlost otáček hrnčířského kruhu se reguluje pomocí plynu. Při točení se používají houbičky s vodou. Díky nim se výrobek jednoduše tvaruje. V poslední fázi točení se k tvarování nádob používá čepílek. K odříznutí finálního výrobku z kruhu pak používají keramici strunu.

Hlína s menším počtem kamínků je vhodná pro točení na kruhu
i (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)
Hlína s menším počtem kamínků je vhodná pro točení na kruhu

Pokud je keramik šikovný, může si velice snadno zařídit vlastní praxi. Postačí k tomu pouze malá dílnička, kruh a pec. V ateliéru je možné mít např. raku pec. Jedná se o opravdový boom posledních let v pálení hlíny. Každé pálení je jedinečné a neopakovatelné. Výrobek se v peci vysuší, glazuje a vypálí za vysoké teploty. Za pomoci raku kleští se následně vyjme z pece a vloží do bedny s pilinami, trávou či listy. Pokud vypálený výrobek ponoříme do vody, dojde k další změně glazury.

Díky variabilitě, kterou raku pec nabízí, můžou keramici vyvíjet nejrůznější technologie tak, aby vyrobená keramika získala pokaždé naprosto jedinečný a individuální nádech. Každým vypálením tak vznikne unikátní skvost. Raku pece jsou snadno přenositelné, vyznačují se jednoduchou manipulací a krátkou dobou ohřevu.

Vypalování v raku peci je hitem posledních let
i (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)
Vypalování v raku peci je hitem posledních let

Raku je původně japonská technologie vypalování hlíny. Dnes se pod tímto pojmem myslí spíše její americká proměna. Američané raku techniku upravili na vypalování hlíny při nižší teplotě. Výrobek se dále vyjme z pece a vloží do pilin a dalších redukčních materiálů. Výsledkem amerického raku jsou spíše pestrobarevné nádoby, zatímco japonské raku je černé zakouřené.

Výsledkem amerického raku jsou spíše pestrobarevné nádoby
i (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)
Výsledkem amerického raku jsou spíše pestrobarevné nádoby

V současné době dochází k určité renesanci umělecké keramiky i jiných řemeslných oborů. Zatím byla keramika vnímána jako řemeslo pro malé děti, které se rády patlají v hlíně. Jestliže se změní celkový pohled na tyto řemeslníky a uzná se jejich umělecká prestiž, bude tento obor přitahovat více mladých lidí. Tito lidé následně keramické řemeslo povznesou, postupně je dále rozvinou a rozšíří povědomí o jeho úžasných možnostech.

Mezi uznávané umělce ve svém oboru patří i Karolína Bathory. Její specializací jsou plastiky zvířat. Každý výtvor modeluje ručně jako neopakovatelné originály, které následně vypaluje v raku peci. Věří, že své plastiky bude jednou vystavovat a její značka Bathory se tak stane velice silnou.

Zdroj informací: pořad Řemeslo nenahradíš

Publikováno: 28. 9. 2022, Autor: Beata Boháčová (text), Prima DOMA MEDIA, s.r.o. (foto), Profil autora: Beata Boháčová