Topení dřevem získává stále více na oblibě. Abyste ho nemuseli ke kamnům či krbu tahat v rukách, můžete ho přepravovat na kárce. V následujícím textu vám ukážeme návod na vozík z přepravky, kterým se můžete inspirovat. Jeho výhodou je, že využívá zbytků materiálu, který se každému kutilovi válí v dílně. Takže výroba je skoro zadarmo.
Co budete potřebovat:
- plastovou přepravku
- novodurovou trubku
- závitovou tyč, šrouby a matice
- násadu od rýče
- akuvrtačku s vrtákem
Základem kárky bude plastová přepravka. K ní je potřeba dodělat podvozek a právě jeho konstrukce bude prvním krokem. K výrobě podvozku použijeme kus novodurové trubky, kterou ke spodní části přepravky připevníme pomocí stahovacích pásek. Důležité je, aby trubka držela opravdu pevně a nehýbala se. Až bude připevněna, provlečeme jí závitovou tyč – ta bude sloužit jako osa kol. Závitovou tyč dotáhneme z každé strany maticí s podložkou. Rozměr tyče musí být takový, aby na ni šla navléknout kola. Kola můžete použít obyčejná plastová – na šrotištích se jich válí spousta. Nebo si je můžete pořídit – malá plastová kolečka nejsou nijak drahá. Myslete na to, aby jejich průměr odpovídal závitové tyči. Kola na tyč navléknete a zajistíte matkou – nesmíte je dotáhnout, jinak se nebudou točit.
Účelem matek je pouze to, aby kola nevypadla z osy – závitové tyče. Vhodné je použít takzvané stop matky s nylonovou vložkou. Pokud je nemáte, můžete použít dvojici matek, kterou sešroubujete k sobě. Teď zbývá přišroubovat držadlo, za které budete kárku tahat. Stačí kus násady od rýče i s rukojetí. K plastové přepravce ji přišroubujete pomocí kování, které se používá k připojení koštěte a násady – dá se sehnat v každém lepším železářství. Kování připevníte pomocí metrických šroubů a matek. Tím je práce hotova.
Lepší je vybavit kárku ještě třetím otočným kolečkem, které umístíte do přední části plastové přepravky. Na dno přepravky připevněte OSB desku nebo silnou překližku a posléze přišroubujete otočné kolečko. S kárkou se vám pak bude mnohem lépe manipulovat, navíc zátěž dřeva bude rozprostřena na všechna tři kolečka a ne na rukojeť držadla.
Při výběru koleček se řiďte nejen průměrem jejich otvoru a rozměrem závitové tyče, ale i terénem, ve kterém budete jezdit. Pro nerovný povrch jsou lepší kola s větším obvodovým průměrem, kárka pak nebude tolik drncat.
K řezání novodurové trubky použijte obyčejnou pilku na železo. Pokud nemáte stahovací pásky, můžete trubku k rámu plastové přepravky připevnit vázacím drátem.
Zdroj informací: pořad Vychytávky Ládi Hrušky
Publikováno: 2. 7. 2022, Autor: Jaroslav Kropáč (text), Archiv FTV Prima, se svolením FTV Prima (foto), Profil autora: Jaroslav Kropáč