reklama

Být restaurátorem znamená propadnout lásce k řemeslu

Restaurátorka Kateřina Čiháková Myšková poznala mnoho řemesel, ale její srdce již od dětství tíhlo právě k restaurátorství. Jemná a precizní práce, která dává starým omšelým památkám zcela nový vzhled, přináší paní Kateřině životní uspokojení. Sochy, které již ohlodal zub času, pod jejíma rukama opět rozkvetou, rozzáří se a znovu mohou dávat na odiv neskonalou krásu dávných časů.

i (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)
Restaurátor umí přelstít čas (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)

Restaurované sochy opět ožívají

Kateřina Čiháková Myšková je žena nevídaných schopností. Všechny samostatně stojící řemeslné obory, se kterými se ve svém životě setkala, dokázala skloubit a získané zkušenosti uplatnit ve své práci restaurátorky soch.

K udržení duševní rovnováhy jsou pro každého z nás důležité chvíle odpočinku. Paní Kateřina velice ráda tráví tento čas cestováním. Na svých cestách pořizuje nejrůznější fotografie lidí, krajiny, budov i památek v různé denní době. Cestováním načerpává novou inspiraci, díky které se může zdokonalovat i ve své práci.

Práce se štětečkem v ruce uchvátila Kateřinu již jako malé děvčátko. Nikdo z její rodiny toto řemeslo nevykonával, ale přesto Kateřinu všichni plně podporovali. Úsilí, zarputilost a touha jít si za svým snem dovedly paní Kateřinu nejprve na střední kamenickou školu. Odtud pokračovala v nabírání vědomostí a zkušeností na vyšší odborné škole, obor řezbářství. Studijní éru zakončila na Akademii výtvarných umění v Praze, kde studovala obor sochař - restaurátor.

Kateřina se věnuje restaurování soch
i (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)
Kateřina se věnuje restaurování soch

Po dokončení studií si paní Kateřina zařídila vlastní ateliér. Její největší předností je neskonalá pečlivost a smysl pro detail, což jsou základní předpoklady skvělého restaurátora. Restaurátorství je bezesporu týmová práce. Bez kolegů, na které se může paní Kateřina stoprocentně spolehnout, se toto řemeslo nedá dělat.

Restaurátorství je spojení hned několika řemesel. Patří sem bezesporu kamenosochařství, řezbářství, malířství i štukatérství. O všech těchto řemeslech musí dobrý restaurátor alespoň něco vědět, zhodnotit vědomosti a aplikovat je do své práce. Každá zakázka trvá několik měsíců a někdy i let, aby byl výsledek bezchybný, nesmí se uspěchat. Být restaurátorem znamená opravdu propadnout lásce k řemeslu.

Paní Kateřina se specializuje na restaurování církevních památek, kterým se věnuje ve svém ateliéru. Ateliér se skládá ze tří částí. Ve venkovní budově se restaurují kamenné prvky a zbývající dvě části jsou určeny pro detailnější činnosti, především restaurování dřevěných prvků.

Kateřina se specializuje na restaurování církevních památek
i (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)
Kateřina se specializuje na restaurování církevních památek

Místo, kde se restaurují kamenné sochy, se nachází v zadním ateliéru. Velice často dostává paní Kateřina sochy v torzálním stavu. Dílo musí nejprve očistit, zpevnit a pak se pouští do největší a zároveň i nejzdlouhavější práce, kterou je domodelování chybějících částí. Při restaurování památek se používají nejrůznější nástroje a jejich specifikace je dána povahou restaurovaného prvku. Na kamenné sochy se používá např. špachtle a očko, jimiž se modeluje. Práce s kamenem je méně časově náročná, než je práce se dřevem. Je zde mnohem méně etap.

Na restaurování kamenných soch se používá špachtle
i (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)
Na restaurování kamenných soch se používá špachtle

Restaurované dřevo se musí nejprve očistit a ošetřit, protože bývá ve většině případů napadeno dřevokazným hmyzem. Po těchto úkonech se přechází k nejzdlouhavější etapě, kterou je snímání přemaleb. Jedná se o odkrývání původních povrchů. Ve chvíli, kdy je dřevo sceleno a doplněno, přechází paní Kateřina k titěrné činnosti, kterou je retuš. Štětečkem domodelovává chybějící části a snaží se co nejlépe sjednotit barevnost s originálem. Na závěr celý povrch ošetří včelím voskem.

Největší pochvalou této mladé restaurátorky je okamžik, kdy se jí lidé ptají, zda vůbec něco s památkou dělala. Když totiž oprava není vidět, je to známka toho, že je řemeslo provedeno opravdu dokonale. Paní Kateřina má jedno obrovské přání. Přeje si, aby bylo restaurování výzvou pro stále více lidí, kteří by následovali touhu přelstít čas. A aby rčení "zlaté české ručičky" stále skrývalo úctu k rukodělné šikovnosti a lásce k řemeslu.

Když není oprava vidět, je toto řemeslo odvedeno dokonale
i (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)
Když není oprava vidět, je toto řemeslo odvedeno dokonale

Restaurování má u nás obrovskou budoucnost. Jsme stát, který má bohatou historii, a tudíž vlastní i velké množství děl, které je potřeba opravit či alespoň o ně pečovat. Kateřina se chce i nadále (společně se svými kolegy) věnovat záchraně a oživování památek v Čechách i na Moravě. Jejím životním posláním je vracet památkám jejich původní vzhled a krásu.

Zdroj informací: pořad Řemeslo nenahradíš

Podívejte se na časosběrné video z restaurování vitráží v kostelu Sv. Jiří v Horním Slavkově:

Zdroj: Prima DOMA MEDIA s.r.o.

Publikováno: 28. 1. 2022, Autor: Beata Boháčová (text), Prima DOMA MEDIA, s.r.o. (foto), Profil autora: Beata Boháčová

Mohlo by vás dále zajímat

Bonusový materiál k 5. dílu: Jan Černohorský - vitrážista

Zdroj: Prima DOMA MEDIA s.r.o.

Jan Černohorský je vystudovaný architekt, který po studiu změnil svůj obor. Zaměřil se na svou vášeň, kterou je výroba vitráží a vybudoval fungující dílnu.