Připravili jsme návod na stavbu motokola pro všechny, kteří by si rádi pořídili elektrokolo, jehož cena není zrovna zanedbatelná. Navíc je díky složité mezinárodní situaci v dopravě docela obtížné jej za rozumnou cenu vůbec sehnat. To by ale nebyly zlaté české ručičky, aby si neporadily. Kutil Ondra nám předvede, že v mladém věku nesedí jen u mobilů a tabletů, ale umí také vzít za práci.

Jak si postavit motokolo?
Opravdu vychytaným motokolem, které si sám postavil, se představil historicky nejmladší kutil v pořadu Vychytávky Ládi Hrušky. Elektrokolo se středovým pohonem je stabilnější, než když má elektrokolo motor v zadním kole.

Ondřej Trynkl teprve nedávno ukončil základní devítiletou školu, ale zkušeností s opravami a renovacemi již má jako rozený automechanik. Protože ve svém věku může na řidičský průkaz koukat tak maximálně závistivým pohledem, vymyslel si dopravní prostředek, který ho prakticky bez námahy doveze z bodu A do bodu B.

Jedná se o motokolo neboli obyčejné šlapací kolo, vybavené dvoutaktním motorem. Ondra před nějakou dobou objevil v bazaru opravdu "historický" velocipéd, který jeho záměrům velmi dobře odpovídal. Koupil jej a začal ho vylepšovat. Z původního kola ponechal rám, obě kola a také původní převod. Retro řídítka a sedátko vyměnil za pohodlnější. Hodně zapracoval na převodech a pohonu.

Dvoutaktní motor
Dvoutaktní spalovací motor pracuje za pomoci pístů, které se zdvihají prostřednictvím klikové hřídele. Tímto pohybem dochází ve válci k zážehu směsi vzduchu a benzínu elektrickou jiskrou. Zážeh vykonávají zapalovací svíčky. Mazání obstarává olej, rozpuštěný v palivu.
Proti čtyřdobým motorům jsou dvoudobé spalovací motory díky jednodušší konstrukci lehčí, obvykle mají při stejných otáčkách vyšší výkon, ale zároveň nižší účinnost. Velmi u nich záleží na tvaru, délce a průměru výfuku, který zásadně ovlivňuje vyplachování spalovacího prostoru čistou směsí. Dvoudobé spalovací motory jsou také vzhledem k ekologii považovány za nejméně ekologické kvůli znečištění, které je způsobené příměsí nespáleného paliva ve spalinách.

2 pracovní fáze motoru:
- sání a komprese
- expanze a výfuk
Výhodou dvoudobého spalovacího motoru je rychlá reakce na přidání plynu, neomezené rozpětí otáček díky absenci rozvodů, jednodušší konstrukce i nižší hmotnost. Naopak nevýhodou je nedokonalé spalování pohonné směsi. Souvisí s tím také vyšší spotřeba benzínu i oleje, vyšší hlučnost nebo rychlejší opotřebovávání součástek v motoru.

Ondřej Trynkl svému kolu namontoval jednoduchý dvoutaktní motor, a tím vzniklo unikátní motokolo. Jeho maximální rychlost je asi 25 km/h. Ondra však tvrdí, že motokolo dokáže vyvinout i vyšší rychlost. Pokud jeho motokolu dojde benzín, je výhodou, že nemusí kolo tlačit. Jednoduše šlápne do pedálů a jede dál jako na obyčejném šlapacím kole.


Bylo by s podivem, kdyby si Ondra jako své budoucí povolání nezvolil právě automechanika. Jeho dalším počinem je totiž totální rekonstrukce a renovace známého lidového vozítka z NDR - Trabanta 601.
Zdroj informací: pořad Vychytávky Ládi Hrušky
Vyrobte si praktický věšák na kolo:
Publikováno: 24. 12. 2021, Autor: Martina Pilzová (text), Prima DOMA MEDIA, s.r.o. (foto)
, Profil autora: Martina Pilzová