reklama

Královna marmeládového království ve vás vzbudí chuť na její výrobky

Hana Šindlerová se živí výrobou marmelád. Jakkoliv to zní neuvěřitelně, protože marmelády se vyrábějí prakticky v každé domácnosti, paní Šindlerová díky své lásce k marmeládám založila prosperující firmu. Jejích více než 80 druhů nejrůznějších marmelád je známo po celé zemi a jsou dodávány i na stoly předních šéfkuchařů.

Příběh Hany Šindlerové, královny marmeládového království ve vás vzbudí chuť na její s láskou vyráběné marmelády (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)

Hana Šindlerová vyrábí marmelády

Hana Šindlerová je podnikatelka v marmeládách. Marmeládu umí vyrobit skoro každá zdatná hospodyně. Také mnoho z nás má doma svůj tajný recept na tu nejlepší marmeládu na světě. Co když se vám ale vaření marmelád stane skoro posedlostí a láskou na celý život?

Hana Šindlerová je na první pohled obyčejná žena, která ráda vaří a stará se o rodinu. Jejím vzorem v kuchyni je její maminka, která je,dle slov paní Hany, tou nejlepší kuchařkou na světě. Paní Hana po ní její vlohy zdědila. Přiznává, že ne vždy je vaření relaxem se sklenkou vína v ruce, ale takový je život. Někdy to jde a jindy zase ne.

Pro výrobu marmelád vyžaduje paní Hana jen prvotřídní kvalitu ovoce
Pro výrobu marmelád vyžaduje paní Hana jen prvotřídní kvalitu ovoce (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)

Hana Šindlerová ráda vyhledává lokální potraviny, ze kterých se dají připravit ty nejlepší pokrmy. Pokud vyráží na různé cesty, nikdy si nezapomene přivézt koření nebo různé ingredience, které potom používá v kuchyni. Netají se tím, že není dokonalá a ráda se vzdělává a pracuje na sobě. Velkou inspirací jsou jí kromě maminky také profesionální kuchaři. 

Její původní profesí je zahraniční obchod. K vaření marmelád tak nějak přišla jako slepý k houslím. Z obyčejného domácího vaření se ale postupně propracovala až na podnikatelskou úroveň. Dnes je z ní uznávaná obchodnice, její výroba marmelád je na profesionální úrovni. První marmelády si vyzkoušela v době, kdy byla na mateřské dovolené s dětmi a úplně první marmeládou byla klasická jahodová. 

Ovoce nejprve prochází selekcí a hrubé očistě
Ovoce nejprve prochází selekcí a hrubé očistě (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)

A proč zrovna vaření marmelád? Paní Hana Šindlerová miluje dobré jídlo a velmi ráda vaří. A to se jí vpravdě stalo skutečně osudným. Druhým aspektem byly láskyplné vzpomínky na prarodiče a prázdniny u nich na zahradě. Ráda pomáhala babičce, která zavařovala skutečně všechno, co se zavařit dalo. Pomáhat při běžných domácích pracích nebo při vaření bylo dříve naprosto normální a paní Hana je dodnes vděčná, že se od babičky a maminky naučila spoustu věcí, které může dodnes uplatňovat.

Z prvotního domácího marmeládového snažení se paní Hana postupně přesunula na výrobu marmelád pro farmářské trhy. Právě trhy jí umožnily nabídnout ostatním lidem své výtvory. Marmelády měly úspěch a velmi dobře se prodávaly. Paní Hana si tak udělala dobré jméno, a když jednoho dne zazvonil telefon a volající se představil jako Roman Paulus (pozn. michelinský kuchař Roman Paulus je známý jako český šéfkuchař, gastronom, lektor, autor kuchařek a mediální osobnost), který měl zájem o distribuci marmelád paní Hany do svého hotelu, bylo jasné, že snaha byla korunována velkým úspěchem.

Ovoce se poté vaří do hustoty marmelád
Ovoce se poté vaří do hustoty marmelád (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)
Paní Hana si vaření marmelád skutečně užívá
Paní Hana si vaření marmelád skutečně užívá (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)

Roman Paulus k tomu dodává, že podpora malovýrobců ze všech koutů České republiky je důležitá, protože to jsou právě oni, kdo na trh přinášejí nové, ale i osvědčené produkty. Díky malým a středním podnikatelům v oblasti potravinářství a gastronomie se nemusí velké restaurace a hotely bát nabídnout svým hostům opravdu prvotřídní regionální produkty, u nichž si jsou jisti kvalitou a za takový výrobek jsou ochotni zaplatit.

A stejně tak jsou na tom i běžní klienti paní Šindlerové, kteří neváhají za domácí marmelády z kvalitního ovoce zaplatit částku i o něco vyšší než v obchodech a řetězcích. 

Vymyté skleničky se plní vybranými druhy marmelád
Vymyté skleničky se plní vybranými druhy marmelád (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)

Pražská marmeládovna

Ve výrobně marmelád, džemů a ostatních delikates v Praze se všechny jejich produkty vyrábějí s neutuchající láskou a nadšením. Paní Hana vstává denně v 5 hodin, v létě dokonce už ve 4. To proto, že brzy ráno na ni již čekají dodavatelé vybraných druhů ovoce, ze kterého své marmelády vaří. Ovoce putuje rovnou do kuchyně. Při zpracování ovoce se používají pouze přírodní ingredience, veškeré chemické konzervanty a další aditiva jsou zde zakázány. Proto je nutné, aby ovoce, které putuje do marmeládovny, bylo v té nejlepší kondici, bez poškození, hniloby nebo dokonce plísně. 

Většina výroby je stále rukodělná
Většina výroby je stále rukodělná (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)

Ovoce se zpracovává podle sezónnosti. V létě je největší nápor jahod, malin, ostružin nebo rybízu, na podzim marmeládovnu ovládnou jablka, hrušky a švestky. Každý druh ovoce si žádá jiný přístup při tzv. hrubé přípravě. Kromě mytí a probírky se ovoce loupe, odpeckovává, dále se krájí, mělní, pasíruje nebo v některých případech kutruje. Použití kutru je speciální postup, při kterém se z ovoce (či jiných potravin) stává kašovitá hmota. 

Používají se pouze originální skleničky, vyráběné na zakázku
Používají se pouze originální skleničky, vyráběné na zakázku (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)

Při vaření se používá pouze klasický řepný cukr. Je chuťově neutrální a neovlivňuje chuť ovoce. Další postupy jsou pak stejné nebo velmi podobné běžnému zpracování marmelád v domácnostech. Hotová marmeláda se za horka plní do perfektně vymytých a vydezinfikovaných skleniček, ty se zavíčkují a výrobky procházejí sterilací. 

Stovky skleniček s hotovými marmeládami se potom přestěhují do expedičního oddělení, kde jim zkušené ruce zaměstnankyň dají konečnou podobu ve formě ozdobných mašliček a skleničky jsou opatřeny vlastnoručním nápisem paní Hany Šindlerové, která si tímto zachovává původní kolorit popisování svých produktů. Ze skleniček se tak dozvíme, že se zde ukrývá např. malinovo-rebarborová marmeláda nebo marmeláda mangová.

Vlastnoruční popisek produktu je z ruky paní Hany
Vlastnoruční popisek produktu je z ruky paní Hany (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)

Paní Šindlerová je přesvědčena o tom, že stále více lidí si hlídá kvalitu potravin, které konzumují, a proto jí její práce dává smysl i do budoucna. Ještě před pár lety vůbec netušila, kam jí osud zavede a že se jí obyčejné vaření domácích marmelád stane celoživotním dílem. 

Před expedicí k zákazníkovi se skleničky ozdobí
Před expedicí k zákazníkovi se skleničky ozdobí (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)
Můžete se setkat i s dárkovými kazetami
Můžete se setkat i s dárkovými kazetami (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)

Jejím snem je dál vařit své výborné marmelády, které budou zákazníkům chutnat, a její podnikatelský záměr bude expandovat. Ona sama by si velmi přála, aby se k lidem víc a víc dostávaly kvalitní potraviny a Česká republika se konečně zbavila nelichotivé nálepky "popelnice Evropy".

Zdroj informací: pořad Řemeslo nenahradíš

Vyrobte si skvělou cibulovou marmeládu:

Publikováno: 8. 12. 2021, Autor: Martina Pilzová (text), Prima DOMA MEDIA, s.r.o. (foto) , Profil autora: Martina Pilzová