Cestování automobilem je dnes už naprosto běžnou součástí našeho života a samotná auta jsou často tím nejoblíbenějším domácím pomocníkem. A tak není divu, že motoristé využívají a platí si nejrůznější autopojištění. Kromě povinného ručení se často jedná také o havarijní pojištění. Několik stokorun za měsíc vás ve formě těchto pojištění finančně podrží v případě dopravní nehody nebo havárie. Mnohá autopojištění, například ta od České podnikatelské pojišťovny, nabízejí také další výhody.

Bez pojištění vozu nevyjíždějte z garáže
Právě v létě je asi ten nejlepší čas na to zkontrolovat si, jaká autopojištění pro svého miláčka na čtyřech máte sjednaná, a případně se také poohlédnout po nových. Kontrola se obzvláště vyplatí, pokud autem vyrážíte na zahraniční dovolenou. Mnoho pojištění totiž nabízí různé služby a výhody v případě, že se s vaším autem něco stane. A nemusí jít hned o dopravní nehodu. Asistenční služby, které jsou dnes v podstatě běžnou součástí autopojištění, určitě uvítáte také v případě poruchy vašeho vozidla. Před vycestováním do zahraničí je také vhodné zkontrolovat peněžní limit, do kterého můžete asistenční služby čerpat, a pokud je to možné, tak jej případně pro pocit úplné jistoty dočasně navýšit.

Nehoda není náhoda, připravte se na ni
Nejčastějším důvodem pro čerpání peněz z vašeho autopojištění je právě řešení následků dopravní nehody. Jak ale v takové situaci vlastně máte postupovat? V případě, že se nehoda obešla bez zranění, je nutné místo nehody nejprve označit, a to ideálně výstražnými trojúhelníky, a zkontrolovat stav vozidel. Účastníci nehody by následně měli vyplnit známý formulář „Záznam o dopravní nehodě,“ poprosit případné svědky nehody o podpis a kontakt a pořídit důkladnou fotodokumentaci nejen poškození na vozidlech, ale také místa nehody. V plánku na Záznamu o dopravní nehodě také co nejpřesněji vyznačte, jak k bouračce došlo. V případě, že je škoda na zúčastněných automobilech na první pohled vysoká, přivolejte na místo policii. A pokud k ní došlo v zahraničí nebo s vámi ostatní účastníci nehody příliš nespolupracují, volejte policii raději za každé situace.

Spása jménem asistenční linka
Ihned z místa nehody, nebo co nejdříve po ní, byste také měli kontaktovat pojišťovnu, u které máte vůz pojištěný nebo její asistenční linku. A to nejen kvůli nahlášení pojistné události. Pokud totiž máte pojištění například od České podnikatelské pojišťovny, operátoři vám nejen obratem poradí s tím, jak postupovat dále, ale zajistí také případný asistenční zásah. Číslo na vaši asistenční linku vždy najdete přímo v takzvané zelené kartě. Asistenční linku raději volejte ihned, jakmile nemáte jistotu, jak dále postupovat. Můžete se tak vyhnout pozdějším problémům s vyřízením pojištění a vypořádáním škod.

Jistota v Čechách i za hranicemi
Obzvlášť vhod vám asistenční služby, jako součást autopojištění, přijdou v zahraničí. Kromě návodných kroků, jak se v případě nehody nebo poruchy automobilu zachovat, vám operátoři asistenční linky zajistí odtah vozidla a případně také služby dispečera nebo tlumočníka, který se postará o to, abyste v cizině nezůstali na holičkách a bez možnosti se domluvit například s policií nebo zahraničním pracovníkem asistenční služby.
Krok za krokem, s pomocí na telefonu
Když už k dopravní nehodě dojde, je důležité zachovat klid a postupovat s rozvahou. Mezi nejčastější chyby patří například to, že si lidé domluví odtah vozidla na vlastní pěst, bez projednání situace s asistenční linkou nebo smluvním partnerem pojišťovny. Proplacení takové služby pak může být v rámci pojistky problematické až nemožné. Důležité je také vyplnit správně Záznam o dopravní nehodě. Stejně jako u jiných chyb doprovázejících vyřešení následků dopravní nehody existuje i zde jednoduchý krok, jak se přešlapu vyvarovat. Předtím, než sami cokoliv domluvíte, kontaktuje asistenční linku.

Včasné vyřízení a šťastný konec
V případě, že dopravní nehodu nenahlásíte pojišťovně ihned z místa nehody, informujte ji o ní co nejdříve a dále postupujte podle jejích pokynů. Ve většině případů poputuje váš vůz na opravu do některého ze smluvních servisů. Jakmile bude vozidlo opraveno a vy i servis dodáte pojišťovně všechny potřebné dokumenty, je pojistná událost vyřízena. Vyplacení náhrady škody je pak otázkou několik dní, v lepším případě několika hodin.
Jak cestovat se psem bez problémů a s radostí?
Publikováno: 22. 10. 2021, Autor: Marek Hadrbolec (text), Depositphotos (https://cz.depositphotos.com), Česká podnikatelská pojišťovna a.s., Vienna Insurance Group (foto)
, Profil autora: Marek Hadrbolec