reklama

Přívěsné vozíky za automobil i traktor

Univerzální valníkový přívěs můžeme připojit nejen za běžný osobní automobil. Díky změněné legislativě, která vstoupila v platnost v září 2018, lze jej provozovat zapojený i za traktorem nebo malotraktorem. Pojďme se také podívat na konstrukci přívěsů a výhody jednotlivých řešení.

i (Zdroj: Vezeko)
Přívěs pro automobil dnes zapojíte i za traktor (Zdroj: Vezeko)

Ještě pár let nazpět to ale nešlo, protože platilo pravidlo, že za traktory bylo možné zapojit pouze přívěsy k tomu určené. Tedy s vozidly kategorie T šlo spojit a legálně provozovat pouze přívěs typu OT, jinak hrozila uživateli vysoká pokuta. Vzhledem k faktu, že toto pravidlo bylo nelogické, protože přívěsy pro osobní automobily musí splnit mnohem náročnější požadavky z pohledu schválení a homologace, došlo vyhláškou č. 209 ze dne 20. září 2018 k zásadní změně. Za vozidlo kategorií C, T nebo Z mohou být zapojována přípojná vozidla kategorií O1 nebo O2 při dodržení podmínek z hlediska přípojných hmotností stanovených při schválení technické způsobilosti těchto vozidel. Zjednodušeně napsáno, za traktor lze tedy zapojit i například větší automobilový přívěs, což je ideální a dostupné řešení pro obce, komunální služby nebo menší zemědělské provozovny.

Základ vozíku, tedy jeho rám, je vyroben z kvalitních ocelových profilů, které mají povrchovou úpravu žárovým zinkováním, profily jsou svařované a spojené do jednoho kompletu pomocí šroubových spojů. Bočnice je možné vybírat ze zinkovaného plechu, hliníkového profilu nebo voděodolné překližky. Nástavba je vyráběna z ocelových jaklů, které mají pozinkování. Tato technologie zajišťuje důslednou a vysoce jakostní ochranu proti neblahým povětrnostním vlivům, tím je rám přívěsu chráněn proti korozi.

Dvounápravový přívěs
i (Zdroj: Vezeko)
Větší dvounápravový přívěs, zapojený za traktor

Pro menší náklady se používají přívěsy jednonápravové, delší typy jsou potom vybaveny dvěma nápravami s automobilovými pneumatikami. Provedení vozíku s koly vedle korby znamená nižší těžiště, tedy větší stabilitu a snadnější manipulaci.

Typy, které mají kola pod ložnou plochou přívěsu, jsou vynikající z pohledu snadné manipulace s nákladem při nakládce i vykládce, což ještě podtrhují odnímatelné bočnice. Výhodou přívěsů Vezeko je kromě velké nabídky modelů také snadná údržba spočívající hlavně v kontrole tlaků pneumatik a pravidelné kontrole přívěsové korby. Podrobnější informace k údržbě jsou vždy uvedeny v návodu k obsluze výrobku.

Více se dozvíte na www.vezeko.cz.

Publikováno: 26. 7. 2021, Autor: Radoslav Ptáček (text), VEZEKO (foto), Profil autora: Radoslav Ptáček