Mnoho lidí v poslední době propadlo kouzlu cyklistiky. Podzimní slunečné dny přímo vybízejí k projížďkám na čerstvém vzduchu. Ať už jezdíme ve městě, abychom se levně přemístili na potřebné místo, nebo provozujeme cyklistiku v přírodě, vždy je potřeba tento dopravní prostředek po jízdě bezpečně odstavit. A k tomu můžeme využít lavičku, která slouží zároveň jako stojan na kolo.
Naše vlast se může pochlubit překrásnou přírodou, která je prošpikovaná velkým množstvím cyklostezek, jež nabízí nejrůznější zážitky. Pro někoho představuje cyklistika aktivní odpočinek, pro jiné je životním stylem a jízda na tomto dopravním prostředku se stala každodenní součástí jejich životů.Pojďme si vyrobit lavičku, která bude sloužit nejen k příjemnému posezení, ale zároveň jako šikovný pomocník pro odstavení našeho bicyklu. Navíc si lavičku můžeme zkrášlit stromkem v květináči.
Výroba sedáku lavice
Na začátku si připravíme sedák naší budoucí lavice. Budeme potřebovat čtyři coulová prkna o šíři 150 mm, délku si upravíme dle potřeby. Konstrukce lavice bude mít rozměry 1700 mm na 600 mm. Jestliže hovoříme o coulových prknech, počítáme s tloušťkou prkna 25 mm, což je přepočet jednoho coulu na milimetry. Máme tedy celkem čtyři prkna, každé má po úpravě na příslušnou délku rozměry 1300 mm na 150 mm. Jednotlivá prkna za pomoci horní frézky zahraníme. Vzhledem k tomu, že chceme docílit vintage stylu, je zapotřebí, abychom pomocí nylonového brusného kotouče příslušná prkna obrousili, tím získají kýžený vzhled.
Mezi vintage a retro stylem je velmi tenká linie. Zatímco do retro stylu zahrnujeme prakticky cokoliv staršího data, jako např. dobové nepopulární papírové tapety v panelácích, vintage styl je pojmem pro kvalitu. Jedná se o vše, co obstojí tu nejtěžší zkoušku, zkoušku časem.
Po obroušení prkna zbavíme prachu a vyleštíme. Položíme je jedno vedle druhého přesně tak, jak budou posléze tvořit naší lavici. Zakreslíme místo, kam nakonec umístíme květináč s živým stromkem. Náš květináč má rozměry 390 mm na 390 mm. Od okraje položených prken odměříme 100 mm. Jedná se přesně o šíři jeklů, které budou tvořit konstrukci lavice. Vznikne nám tedy čtverec o rozměrech 400 mm a ten opatrně vyřízneme. Vzhledem k tomu, že lavice bude stát venku a musí odolávat povětrnostním podmínkám, natřeme jednotlivá prkna lazurou s UV filtrem a necháme zaschnout. Příslušný nátěr je nutné provést dvakrát.
Výroba základny
Pro výrobu konstrukce použijeme kovové jekly. Jsou to vlastně hranoly o rozměrech 100 mm na 100 mm, které si nařežeme na délku 1700 mm. Zbylé jekly použijeme pro nohy naší konstrukce. Dlouhé kovové jekly seřízneme na hranách pod úhlem 45 ° od vrchní hrany ke spodní tak, abychom mohli navařit boční nohy konstrukce seříznuté pod stejným úhlem. Delší strana nohy disponuje délkou 300 mm. První boční nohu přiložíme k dlouhému jeklu seříznutými stranami k sobě. Pro získání pravého úhlu si pomůžeme magnetem, vyrobeným tak, aby zajistil u příslušné konstrukce správný úhel. Vezmeme si k ruce sváření inventor a oba díly k sobě navaříme. Konečný svar musíme samozřejmě zbrousit. Stejným způsobem navaříme boční nohu u druhého dlouhého jeklu. Svařujeme pomalu a pečlivě, aby byl svar pevný a lavička se pod naší tíhou nerozpadla.
V tuto chvíli máme hotové obě základní části konstrukce, které mají podobu písmene L. Každou takto vzniklou část základny je nutné opatřit i druhou nohou, aby námi vyrobená lavice byla stabilní a bezpečná. Od boční strany konstrukce odměříme 500 mm. Právě v tomto místě navaříme druhou nohu. Prostor mezi boční stranou lavice a přídavnou nohou bude sloužit jako místo pro vložení květináče. Vznikly nám tedy dvě naprosto shodné části základny, které propojíme vzpěrami.
Svaření nohou
Vznikající konstrukci si položíme na rovnou desku a mezi obě části dvě vložíme vzpěry o délce 400 mm. Pečlivě zkontrolujeme, zda máme potřebné pravé úhly a pustíme se do měření. Od boku budoucí lavice, kde jsou navařené boční nohy, odměříme 300 mm a uděláme rysku. Právě k této rysce přiložíme první vzpěru. Další vzpěra bude v místech, kde začíná svar druhé nohy. Obě tyto vzpěry přivaříme ke stávající konstrukci. Poslední a velice důležitá vzpěra musí být mezi bočními nohami konstrukce, v místech, které se dotýkají země. Zajišťuje se tím stabilita celé lavice.
Kolostav a natírání
V tuto chvíli máme hotovou kompletní konstrukci, veškerá svařovaná místa jsou očištěna a zabroušena. Zbývá už jen jediné. Místo, které bude sloužit pro umístění bicyklu, musíme osadit pásovinou. Připravíme si celkem tři kusy pásoviny o rozměrech 30 mm na 500 mm. Odměříme si 200 mm od okraje a v tomto místě ji usadíme do svěráku. Pečlivě utaženou pásovinu se snažíme ohnout. Stejným způsobem se zachováme ke všem třem pásům, které posléze vložíme na místo určené pro odstavení jízdního kola. Pásovinu stejnoměrně rozložíme, pečlivě rozměříme a přivaříme ke stávající konstrukci.
Veškeré nově vzniklé svary opět zbrousíme a kompletní konstrukci připravíme pro barvu. Aby barva na konstrukci dobře držela, je důležité základnu nejprve pečlivě odmastit acetonem. Nyní už si jen vezmeme k ruce vodě ředitelnou barvu a celou konstrukci pečlivě natřeme.
Osazení květináče
Kompletní základna pro náš kolostav je hotová. V tuto chvíli máme trochu času, než zaschne barva na konstrukci. Pustíme se tedy do přípravy zelené okrasy naší budoucí lavice. Pro stromek použijeme betonový květináč, na dno nasypeme vrstvu keramzitu a na něj přijde substrát pro jehličnany. Do připraveného květináče zasadíme túji. Navrch nasypeme zbylý keramzit. Květináč očistíme a nově zasazenou zeleň zalijeme.
Kompletace lavičky
Vše potřebné máme již předpřipraveno a pustíme se kompletace celého našeho díla. Na natřenou základnu položíme dřevěná prkna a pečlivě je rozložíme. Pro jejich uchycení použijeme vruty, které mají zároveň i vrtáček do kovu. Předvrtáme si jednotlivá prkna a připravíme osazení pro vruty. Na konci lavičky, kam patří usadit dva malé kousky prkének, musíme vsadit úzký kousek dřeva, abychom tyto kousky měli k čemu přivrtat. Dále pak vložíme ucpávky do nohou a konců jeklů, které tvoří konstrukci lavice. V poslední řadě vložíme do vyřezaného otvoru květináč s tújí a do prostoru s pásovinou zaparkujeme kolo.
Celé dílo je hotové. Příjemné posezení na zahradě nám umocňuje vědomí, že i náš milovaný dopravní prostředek je bezpečně usazen a zároveň připraven pro každodenní použití.
Bezpečnost práce a použité nářadí
Při projektu je velice důležité používat ochranné pomůcky a samozřejmě dodržovat bezpečnost při práci. Jako obvykle nám bylo nápomocno nářadí značky ASIST. ASIST je ryze česká firma, která nabízí nejširší sortiment náhradních dílů. Díky tomu jsou možné opravy nářadí i dlouho po skončení záruční lhůty. Tato firma se stala jedničkou v prodeji nářadí na českém trhu, kterou využívají převážně domácí kutilové. Příznivé ceny a obrovský důraz na kvalitu i bezpečnost zaručily vzestup firmy a její usídlení na přední pozici v prodeji nářadí.
Při tomto projektu byl největším pomocníkem svářecí inventor, díky kterému je možné vytvářet dobré svařované spoje. Svařovat s ním můžeme antikorovou, legovanou i uhlíkovou ocel, měď, hliník i další barevné kovy. Pomocníkem nám byla také ponorná pila s deskou z litého hliníku i přímočará pila, která disponuje regulovaným čtyřstupňovým předkmitem. Dále jsme používali horní frézku, která nám velice usnadňuje práci při horizontálním frézování dřeva, a také aku vrtačku s plynulou regulací mezi dvěma stupni otáček a možností nastavení utahovacího momentu.
Publikováno: 15. 11. 2020, Autor: Beata Boháčová, Profil autora: Beata Boháčová