Jak jednoduše vyrobit šikovnou camp vestavbu do auta

Cestování je oblíbená záliba mnoha lidí. Někdo preferuje k uspokojení svého komfortu pohodlí na hotelu, jiní vyhledávají krásy přírody, čerstvý vzduch, volnost. Tomu jsou ochotní obětovat i luxus a pohodlí. Nejeden z nás, minimálně v mládí, holdoval trampingu. Jak však provozovat tento koníček i v pozdějším věku? Campingová vestavba do auta představuje komfort, který nám při cestování nebude chybět, pokud si ji sami vyrobíme.

Jak jednoduše vyrobit šikovnou camp vestavbu do auta (Zdroj: Prima DOMA)

Camp vestavba do Volkswagenu Multivan

Nejeden z nás minimálně v mládí holdoval trampingu. Jak však provozovat tento koníček i v pozdějším věku? Není potřeba se s narůstajícími roky vzdávat svých zálib, koníčků a zároveň si dopřávat pohodlí. Nikdo se nemusí vzdávat zálib v cestování i bez zdlouhavého vyhledávání volných míst na hotelu či penzionu. V několika málo krocích si v tomto článku povíme, jak si vyrobit jednoduchou a šikovnou přístavbu do auta, která nám trampování i cestování udělá příjemnějším. My jsme pro vestavbu zvolili legendární Volkswagen Multivan.

VW Multivan 2
VW Multivan (Zdroj: Prima DOMA)

Díky ní bude pro každého z nás mnohem jednodušší užívat si krásy přírody, volnost i možnost zaparkovat kdekoliv na místě, které nás upoutalo a pohodlně zde přespat. Ke kýženému pohodlí patří samozřejmě i možnost dobře se najíst. 

Táboření
Romantika uprostřed divočiny je sice krásná, ale v určitém věku už spíš dbáme na trochu pohodlí (Zdroj: Depositphotos)

Zaměření auta

Na samém začátku je nejdůležitější vše pořádně naplánovat a změřit. Na papír si připravíme hrubý náčrt našeho projektu a pustíme se do změření zavazadlového prostoru v našem Volkswagenu Multivan.

VW Multivan
Camp vestavba byla realizována na automobilu VW Multivan (Zdroj: Prima DOMA)
VW Multivan3
Legendární Volkswagen Multivan (Zdroj: Prima DOMA)

Vždy je důležité celou vestavbu uzpůsobit rozměrům příslušného typu auta, pro který bude camp vestavba vyrobena. Náš projekt je vyroben pro auto větších rozměrů. Vezmeme si tedy k ruce metr a pustíme se do práce. Šířka zavazadlového prostoru je 1200 mm, ale musíme samozřejmě počítat s nějakou vůlí, aby se nám vestavba vešla mezi obložení vnitřního prostoru. Dále pak musíme myslet na to, abychom mohli vytahovat zásuvky pro lednici. Použijeme tedy šíři o rozměru 1180 mm. Dalším důležitým parametrem je délka vyráběného boxu. V uvedeném autě bude boxík končit na klipech umístěných v podlaze zavazadlového prostoru. Ideálně tedy použijeme rozměr 730 mm. S vyrobenou lavicí se bude moct dát pohybovat a na vrch by měla přijít skládací matrace. Potřebujeme tedy ještě výšku vyráběného boxu a ta bude 530 mm. Tato výška přesně lícuje se sklopenými zadními sedačkami. Jemné nerovnosti se pak vyřeší onou skládací matrací. Základní rozměry tedy máme a můžeme se pustit do dalšího kroku.

Měření
Musíme znát přesné vnitřní rozměry našeho kempingového auta (Zdroj: Prima DOMA)

Spočítání materiálu

Pro výrobu vestavby do auta použijeme vodě odolnou překližku. Je to lehký materiál, ale své také unese. Připravíme si jednoduchý technický výkres. Vyrábět budeme takový boxík, který se skládá z vrchní a spodní desky, dvou bočnic a dvou vnitřních desek, které budou mít stejné rozměry jako bočnice. Vznikne nám tedy taková krabice se třemi otvory, do kterých budou posléze zajíždět šuplíky. Celá krabice bude vybavena čtyřmi kolečky pro snadný pojezd po úložném prostoru auta. Připravíme si tedy jednotlivé desky. Vrchní a spodní deska budou mít rozměry 1180 mm na 730 mm. Bočnice i dvě prostřední desky budou mít shodné rozměry. Musíme zde počítat i s již zmíněnými kolečky, kterých existuje celá řada, o různých průměrech a dají se koupit v každém hobby marketu. Pro náš projekt je vhodné použít kolečko o průměru 25 mm, kde celková stavební výška takového kolečka činí 34 mm. Můžou se samozřejmě použít i kolečka větších průměrů, ale pro náš projekt by to bylo zcela zbytečné.  Počítáme-li tedy stavební výšku kolečka 34 mm, kterou odečteme od celkové potřebné výšky 530 mm, zbude nám rozměr 496 mm, což bude výška bočnic a středových desek. Hloubka pak bude činit 730 mm. Jednotlivé bočnice a středové desky sestavíme tak, aby nám vznikly tři samostatné díry. Vzhledem k tomu, že celková šíře činí 1180 mm a šířka každé desky je 15 mm, vznikne nám v každé díře prostor o šíři 373,33 mm. K vzniklému boxu potřebujeme také zadní desku o rozměrech 1180 mm na 496 mm.

Nákres
Nejprve si připravíme náčrt, abychom měli představu, co budeme vyrábět (Zdroj: Prima DOMA)

Frézování madel

Abychom byli schopni námi vyrobený box do auta zandávat a vyndávat, potřebujeme vyřezat madla. To znamená, že do boční desky vyřežeme otvor, abychom mohli boxík chytit. Jako šablonu můžeme použít např. starou valchu, která již takovým otvorem disponuje. Vezmeme si bočnici, zaměříme střed a obkreslíme šablonu. Pomocí frézky tento otvor vyřízneme a začistíme.

Výroba
Při kompletaci dbáme na to, aby byly všechny hrany zahlazené (Zdroj: Prima DOMA)

Montáž boxu

Vezmeme si spodní desku, hladkou stranou ven a přišroubujeme k ní první bočnici. Poté druhou bočnici a vrchní desku. Nyní si vzniklý box rozdělíme na tři stejné díly, vložíme středové desky a přišroubujeme. Nakonec připevníme zadní desku. Aby se nám materiál, použitý pro výrobu vestavby netřepil, začistíme všechny hrany frézkou pod úhlem 45°.

Výroba šuplíků

Stejným způsobem, jako jsme začistili vzniklý box, zahraníme též jednotlivé desky pro výrobu šuplíků. Dále si vyvrtáme kruhové otvory v čelní desce, abychom měli šuplík za co chytit. Vzniklé otvory opět začistíme. V následujícím kroku si vyrobíme bočnice k šuplíkům. Jejich šířka bude 100 mm. Vezmeme si tedy překližku a za pomoci ponorné pily uřízneme potřebné bočnice. Obě vzniklé bočnice připevníme k spodní části šuplíku. Opět frézkou zahladíme všechny nově vzniklé hrany. Pro uzavření šuplíku v jeho zadní části použijeme obyčejné prkno, které uřízneme na požadovanou délku a přišroubujeme. Nyní už jen přidělat pojezdy pro snadnou manipulaci šuplíku. Od vrchní hrany bočnice šuplíku odměříme 30 mm, přiložíme pojezd a přišroubujeme. To samé uděláme i na druhé straně. Stejným způsobem vyrobíme o další dva šuplíky potřebné do naší vestavby.

Otvory
Do desek uděláme vykružovákem přesné otvory na kabely (Zdroj: Prima DOMA)

Montáž šuplíku

Začneme montáží prvního šuplíku. Přišroubujeme čelní desku ke zbytku vyrobeného šuplíku. Samozřejmě je důležité vše přesně naměřit, aby nám šuplík lícoval s otvorem v otvoru boxu. Druhý šuplík vyrobíme úplně stejným způsobem. U třetího šuplíku bude malá změna. Vzniklý šuplík připevníme k čelní části zhruba v polovině desky. V tomto šuplíku bude totiž vařič. Celé zkompletované šuplíky vložíme do vyrobeného boxu a pustíme se do pojezdových koleček. Připevníme je ke spodní části vestavby.

Vzhledem k tomu, že lednice, která bude v prvním šuplíku našeho boxu, vyžaduje připojení do zásuvky, jež je součástí auta, vyřízneme v bočnici otvor pro kabel. Vzniklou díru osadíme ozdobným hliníkovým kroužkem. Celou vzniklou campingovou vestavbu sestavíme a vložíme do zavazadlového prostoru auta. Do prvního šuplíku vložíme přenosnou lednici, do dalšího vařič, popřípadě nádobí či talíře a do posledního přijdou zásoby.

Uložení
Hotové skříňky usadíme do zavazadlového prostoru auta (Zdroj: Prima DOMA)

Camp box je hotový. Nyní už jen stačí vyrazit na cestu, zaparkovat u nějakého rybníka, položit zadní sedadla, rozložit skládací matraci a strávit noc v překrásné přírodě.

Matrace
Na hotové skříňky položíme matraci a je hotovo (Zdroj: Prima DOMA)

Bezpečnost práce a použité nářadí

Při práce samozřejmě dbáme na naše bezpečí. Pracovní a ochranné pomůcky pomáhají chránit naše zdraví. Při výrobě našeho excelentního projektu bylo použito nářadí ryze české značky ASIST. Pro svou příznivou cenu a nejširší sortiment náhradních dílů, je tato značka nejčastější volbou českých kutilů. Tato firma klade velký důraz na bezpečnost a ergonomii. Navrhuje nářadí tak, aby perfektně padlo do ruky. Jejím cílem je dodávat na trh pouze perfektní výrobky.

Při tomto projektu byla největším pomocníkem aku vrtačka s plynulou regulací mezi dvěma stupni otáček. Dále jsme použili horní frézku, která nám usnadní práci při horizontálním frézování dřeva, plastu i hliníku. Frézka disponuje plynulou regulací rychlosti a existuje zde volba jemného nastavení hloubky řezu pro vytváření per a drážek. Dále nám při projektu pomohla elektrická přímočará pila, která je vybavena předkmitem. Pilu můžeme použít na dřevo, plasty, i např. ocel. Její hlavní výhodou je snadná výměna pilových listů a laserový ukazatel.

Autor: Beata Boháčová (text), Prima DOMA (foto)

Související k tématu