Jak se zorientovat při výběru přívěsu

Přívěsný vozík je skvělým pomocníkem, který vám pomůže s převozem celé řady důležitých věcí. A i když vás to možná nenapadne, dokáže vám také ušetřit peníze. Vybrat si nějaký přívěs není zrovna nejjednodušší. Existuje totiž ohromné množství různých typů přívěsů a přívěsných vozíků. Na výběr máte i z různých nástaveb, zakrytí, úložných prostor a dalšího vybavení. Vyznat se v nich je těžké. Pomůžeme vám se v nich orientovat a představíme vám je.

Jak se zorientovat při výběru přívěsu (Zdroj: Depostiphotos)

Co je vlastně přívěs?

Přívěs je nemotorovým přípojným vozidlem, jež je poháněno jiným (zpravidla motorovým) vozidlem, čili ponejvíce osobním automobilem, přívěsným tahačem nebo traktorem. Při tažení přívěsu se na tažné vozidlo přenáší jen malá část tíhy přívěsu. Motorové vozidlo během tažení přívěsu ovládá brzdové, obrysové i odbočovací světla na přívěsu. Dále také zajišťuje i jeho správné brzdění a elektrickou signalizaci.

Jaké známe druhy přívěsů

Přívěsy se od sebe odlišují podle toho, k jakému účelu slouží. Všeobecně je možné přívěsy rozčlenit na přívěsy nákladní, pro přepravu osob, pro přepravu koní, obytné přívěsy, speciální přívěsy nebo potahová vozidla, což jsou speciální přívěsy, které byly původně určeny k tažení zvířaty. Existuje však i další členění přívěsů.

multifunkční přívěs JUKI
Přívěs JUKI je multifunkční, jeho využití je široké (Zdroj: VEZEKO)

Nákladní přívěsy

Nákladní přívěsy jsou určeny k transportu nákladu. Mají proto dostatečný úložný prostor, který se může podobat nákladnímu automobilu. Tyto přívěsy jsou velmi žádané. I ty je možné rozčlenit na několik dalších druhů.

  • Automobilový přívěs patří k nejběžnějším přívěsům, které jsou taženy nákladním automobilem nebo nákladním tahačem.
  • Nákladní vozík (obvykle jednonápravový) slouží k přepravě různých nákladů menších nákladů a hmotnosti.
  • Traktorový přívěs se používá především v zemědělství, lesnictví a vodohospodářství. Přívěs je obvykle tažený traktorem.
  • Speciálními přepravníky jsou míněny přepravníky pro přepravu velkých zvířat (a to především koní). Dále to jsou přepravníky určené pro přepravu motorových vozidel (tedy motocyklů, motokár a automobilů). Nejčastěji přepravují závodní vozidla. A v neposlední řadě nesmíme zapomenout ani na přepravníky pro přepravu letadel, které přepravují povětšinou ultralehká letadla (motorová i bezmotorová) a také na přepravníky sloužící k přepravě malých plavidel (a to sportovních lodí bez motoru nebo s motorem).

Přívěsy sloužící pro přepravu zvířat a koní

Přívěsy určené k přepravě zvířat a koní jsou speciálně upravené přívěsy. Jde o přívěsy ve vleku. Přepravují se jimi ponejvíce koně na závody. Do těchto přívěsů se zpravidla vejdou jeden až tři koně. Existují však i speciálně upravené kamiony, do nichž se vejde dokonce až deset koní. Zdá se vám to neuvěřitelné? A co potom řeknete na skutečnost, že ty nejluxusnější přívěsy mohou mít dokonce i obytný prostor.

přepravík zvířat
Přepravníky pro zvířata by měly mít protiskluzovou úpravu a vybavením pro bezpečný transport zvířat (Zdroj: VEZEKO)

Přívěsy pro přepravu osob

Přívěsy určené pro přepravu osob a také i jejich zavazadel jsou tažené autobusem a mohou být využívány jako meziměstský nebo dálkový spoj. Setkat se s nimi můžete například v Rakousku. Pozor, u nás jsou však zakázané.

Obytné přívěsy, čili karavany

Obytné přívěsy, čili karavany, slouží k přechodnému ubytování osob. Tyto přívěsy jsou jednonápravové, dvounápravové a dokonce i větší. Zvláštním typem takového přívěsu je maringotka. Nutno však upozornit, že ani v karavanu, ani v maringotce se v Česku nesmí lidé přepravovat.

Díky karavanu vám při cestování odpadnou starosti se sháněním ubytování (Zdroj: Depositphotos)

Potahové vozidlo

Potahové vozidlo představuje speciální přívěs, který je určený k tažení zvířaty. Do této skupiny spadají kočáry, bryčky, žebřiňáky a další potahy. Nutno poznamenat, že u nás jsou tyto přívěsy spíše na ústupu.

Speciální přívěsy

Tyto přívěsy jsou svým způsobem výjimečné. Své označení mají kvůli tomu, že jsou speciálně vybaveny. Jde například o přívěsy požární, které jsou opatřeny elektrickým agregátem, mobilním kompresorem, vysouvacím žebříkem a podobně. Tyto speciální přívěsy se velmi často používají v zemědělství, lesnictví, vodohospodářství, požární ochraně, stavebnictví, v údržbě zeleně, v cirkusech a lunaparcích.

speciální přívěs pro včelaře
Speciální přívěs pro přepravu včel (Zdroj: VEZEKO)

Brzděný vs. nebrzděný přívěs

Další členění přívěsů se zaměřuje na to, zda je přívěs brzděný nebo nebržděný. Nebrzděné přívěsy jsou levnější, lehčí a jsou s tím spojeny i nižší provozní náklady. Není u nch zapotřebí investovat do brzdového systému, dražších pneumatik a tažných kloubů. U brzděných přívěsů je nutné počítat s tím, že jsou těžší než nebrzděné, ale také jsou na rozdíl od nebrzděných přívěsů určeny k převozu těžších materiálů. Tyto přívěsy se vyznačují větší bezpečnost při jízdě a mimo to jsou i lépe vybavené.

Členění přívěsů podle náprav

Poslední variantou členění si všímá počtu náprav přívěsů. Nejvíce jich je jednonápravových nebo dvounápravových. Přívěsy s třemi nápravami jsou spíše raritní. U brzděných přívěsů jsou jednonápravové a dvounápravové provedení spojeny s možností vyšší hmotnosti. Nebrzděné jednonápravové přívěsy jsou lehčí a lépe manévrovatelné, a také cenově dostupnější.

Autor: Adriana Dosedělová (text), Depositphotos (foto), VEZEKO (foto)

Související k tématu