Opravy a údržba zahradní techniky

Jaro se blíží mílovými kroky. V zahradě a kolem domu využíváme zahradní techniku v rozličném provedení, avšak jedno přání mají všechny stroje stejné. Dostat kvalitně provedenou údržbu, která je připraví na sezónu a zajistí spolehlivý provoz. Zanedbání základní údržby a drobných oprav znamená zvýšené riziko horkých chvil tehdy, když stroj potřebujeme a ten odmítá pracovat.

Opravy a údržba zahradní techniky
Hodina údržby před sezónou nám vykouzlí úsměv až do podzimu
Hodina údržby před sezónou nám vykouzlí úsměv až do podzimu

Motorový olej

Oleje obecně patří k nejvíce namáhaným látkám. Náplň v motoru zajišťuje mazání, odvádí teplo a pomáhá udržovat vnitřek motoru v naprosté čistotě. Extrémnímu zatížení jsou oleje vystaveny v motorech zahradních sekaček, kultivátorů nebo křovinořezu. Prostě všude tam, kde chybí filtrace. Proto vždy před sezónou provedeme údržbu zahradních strojů a výměnu motorového oleje. Vždy volíme specifikaci dle doporučení výrobce, která je uvedena v návodu k obsluze motoru.

Pokud přijdeme na to, že motor nemá vypouštěcí zátku, olej odsajeme speciální odsávačkou. Nebo jej naklopíme tak, abychom náplň maziva vypustili hrdlem pro jeho doplňování. Avšak nikdy nesmíme motor naklápět na stranu vzduchového filtru! Častou chybou u motorů větších, které jsou zastavěny do zahradních traktorů a riderů, je fakt, že uživatel sáhne po automobilovém olejovém filtru v rámci výměny oleje. To pro motor znamená konec, protože malé olejové čerpadlo není schopno protlačit náplň maziva přes filtr a motor se zadře.

Palivo

Pro dlouhodobý a bezproblémový provoz používáme buď klasická paliva s přídavkem stabilizátoru nebo ta vysokooktanová. Tyto benziny jsou v mnohém lepší. Nezpůsobují problémy s karburátorem a při spalování zanechávají méně úsad v motoru. Základem je před ukončením práce se strojem vyjet nádrž do sucha nebo uzavřít přívod paliva a nechat motor zhasnout. Na zimu pak palivo z nádrže vyjíždíme vždy.

Kvalita současných paliv nutí majitele stroje používat stabilizátor nebo prémiové benziny
Kvalita současných paliv nutí majitele stroje používat stabilizátor nebo prémiové benziny

Převodová maziva

Převodovky zahradních strojů na mechanickém principu vyžadují vyměnit olej nejméně jednou za dva roky. Pro většinu z nich je doporučeným hypoidní olej, také používaný v dnešních automobilových převodovkách. Tento olej je speciální svými přísadami, bránícími ve vytlačení mazacího filmu ze styčných ploch. Skvěle se tak hodí pro převodovky kultivátorů, bubnových sekaček a dalších zahradních strojů, využívající šnekové převody.

U zahradních sekacích traktorů a nosičů nářadí často narazíme na hydrostatické pojezdy. U nich se využívá vysoce aditivovaných olejů, které dobře odolávají vysokým teplotám. I zde platí, že výměnu a kontrolu množství maziva provádíme v souladu s návodem k obsluze. Nízký stav maziva zapříčiní úplné zničení převodovky.

U vysokootáčkových kuželových převodů žacích hlav křovinořezů provedeme před každou sezonou doplnění plastického maziva.

Řemeny

Řemenový převod vyžaduje kontrolu minimálně jednou za sezónu. Nejčastější obtíží je protažení, které je postupné a děje se u všech řemenů. Pokud tomuto jevu nepřizpůsobíme chod napínacího mechanismu, dojde k postupnému prokluzu řemene, až tento převod přestane úplně fungovat. Výrazně protažený řemen vyměníme za nový kus, otrhaný nebo opálený řemen ukazuje na některý z přidružených problémů. Může jej způsobovat vadné ložisko v napínací kladce nebo nesouosost v dráze řemenu. Běžné rotační sekačky se snaží problémům předcházet, většinou jsou vybaveny řemenem se stálým záběrem, kde k protažení prakticky nedochází. Pozor na přílišné napnutí řemene, což nadměrně zatěžuje řemenice a uložení hřídelí.

Nahuštěné pneumatiky jsou základ práce s kultivátorem
Nahuštěné pneumatiky jsou základ práce s kultivátorem

Pneumatiky

U všech zahradních strojů s foukanými koly provedeme údržbu a kontrolu tlaku v pneu. U těžších strojů nebo příslušenství, jako jsou vozíky, doporučenou hodnotu nahuštění důrazně dodržujeme. S podhuštěním vzniká riziko protočení pneumatik na ráfku a ustřižení ventilku nebo proražení pneumatiky, pokud se strojem jezdíme například po polní cestě. Zpuchřelé pneumatiky vyměníme za nové. Problémem je také rozdílný tlak, ten způsobuje nepříjemnou vlastnost stroje, jako např. mírné ujíždění k jedné straně v průběhu práce s ním. Po dobu zimní odstávky bychom měli těžké stroje dát "na špalky“, zabráníme tím tvarové deformaci pneumatik.

Pila řeže dobře jen s nabroušenými zuby
Pila řeže dobře jen s nabroušenými zuby

Nože a řetězy

Péči věnujeme i ostření řezacích částí. Nůž sekačky sejmeme z unašeče, nabrousíme a vyvážíme. Kalený materiál ostří oživíme pomocí stolní brusky. Dbáme také na vyvážení, což zkontrolujeme jednoduše tak, že nůž nasadíme středovým otvorem na obrácený šroubovák. Z těžší strany odbrousíme materiál a postup opakujeme do té doby, než nůž leží po nasazení na šroubovák v rovině. Pilový řetěz brousíme pilníkem pouze tehdy, pokud už zuby nejsou příliš otupené. Efektivnější nástroj představuje speciální bruska. V rámci sejmutí řetězu z pily ještě zkontrolujeme případné poškození článků, to vyžaduje okamžitou výměnu řetězu za nový. Nezapomeneme ani na kontrolu vodicí lišty a hnacího řetězového kola.

Bowdeny a volnoběžky kol

Bowdeny zajišťují snadné ovládání téměř všech základních ovládacích prvků strojů. Aby dobře fungovaly, ovládání šlo zlehka a nezadrhávalo se, před sezonou do nich nakapeme olej. Volnoběžky kol mažeme vazelínou, nicméně v silně prašném prostředí přistoupíme na natření styčných ploch olejem. Rozsah údržby těchto prvků popisuje příslušný návod k obsluze.

Detail řemenového převodu na kultivátoru
Detail řemenového převodu na kultivátoru

Na co bychom ještě při údržbě zahradních strojů neměli zapomenout?

  • Nabijeme startovací baterii. O její péči se zajímáme i přes zimu, jinak prudce poklesne její kapacita. V období, kdy se strojem nepracujeme, dobíjíme jednou za měsíc.
  • Vzduchový filtr si zaslouží výměnu vždy před sezonou. Zanesený filtrační element znamená až o 20 % vyšší spotřebu paliva a zvýšenou tvorbu úsad při spalování.
  • Kovové díly nesmí mít porušené nástřiky. Místo, kde došlo k oloupání laku, odmastíme a natřeme základovou barvou.
Autor: Radoslav Ptáček (text), Depositphotos (foto)

Související k tématu