Na závěr našeho třídílného seriálu o instalaci domácího kina pro vás máme kromě jiného také komentář odborníka na prostorovou akustiku společnosti Soning Praha a.s., ing. Miroslava Mikeše.
Poslechová místnost pro testování audiokomponentů by měla mít v optimálním případě obdobné akustické vlastnosti jako profesionální zvuková režie. Hlavním, i když ne jediným, důležitým požadavkem je přitom dostatečné akustické zatlumení prostoru. Míra tohoto zatlumení se vyjadřuje pomocí tzv. doby dozvuku – čím je místnost více zatlumená, tím je doba dozvuku kratší.
Doba dozvuku a prostorová akustika
Pro zvukové režie obvyklých rozměrů se doporučuje doba dozvuku kolem 0,3 s někdy i méně. Splnění této hodnoty často vyžaduje obložení všech stěn i celého stropu místnosti akusticky pohltivými nebo rozptylovými materiály, případně speciálními akustickými prvky. Má-li však jako poslechový prostor sloužit obytná místnost, je samozřejmě nutné přistoupit na určitý kompromis a akustické úpravy pojmout poněkud skromněji (nenápadněji).
Tak tomu bylo i v případě řešení prostorové akustiky v tomto obývacím pokoji. Vstupní akustická měření ukázala, že doba dozvuku akusticky neupravené a nezařízené místnosti byla v průměru cca 1,5 s (na některých kmitočtech i přes 2,0 s). To je hodnota velmi vysoká, avšak u místnosti zcela bez nábytku a koberce nikterak udivující – dobu dozvuku zkracují nejen speciální akustické obklady, ale i běžné zařízení interiéru. V první fázi byl tedy realizován pouze akustický obklad zadní stěny místnosti (SONIT P30) a následně bylo provedeno nové měření již zařízené místnosti (s nábytkem a s kobercem pokrývajícím část podlahy v prostoru před reprosoustavami).
Doba dozvuku se zkrátila na celkem přijatelnou hodnotu 0,5 s. Závěrečné „doladění“ akustiky místnosti na dobu dozvuku mezi 0,3 a 0,4 s bylo provedeno pomocí kombinovaného akustického podhledu SONIT SP5/SONIT SP5 Z, instalovaného pod celý strop místnosti. Výsledná míra akustického zatlumení prostoru se ukázala jako subjektivně plně dostačující. Dalšími akustickými úpravami by sice bylo možné dosáhnout ještě kratší doby dozvuku, avšak vzhledem k tomu, že se jedná v první řadě o obytnou místnost, nebylo by to již ku prospěchu věci. Pobyt v silně zatlumeném prostoru totiž není nejpříjemnější a navíc v místnosti s velmi krátkou dobou dozvuku jsou mnohem více slyšitelné drobné nectnosti prostoru například rušivé odrazy zvuku od rozměrného okna, které se obecně nesnadno eliminují.
Kvalitní poslech a vybavení interiéru
Současné pojetí interiérů obytných místností paradoxně kvalitnímu poslechu hudby ze zvukové aparatury či sledování domácího kina příliš nepřeje. V pokojích s plovoucí podlahou bez koberců, velkými hladkými odraznými plochami a menším množstvím nábytku je totiž doba dozvuku zpravidla příliš dlouhá, takže zde bez akustických úprav bývá kvalita poslechu často velmi žalostná. Naproti tomu panelákový pokoj s jedním menším oknem, celoplošným kobercem, vybavený členitou obývací stěnou a s mohutnou čalouněnou sedací soupravou může být i bez speciálních akustických úprav poměrně slušnou poslechovou místností, samozřejmě na úrovni běžného (amatérského) poslechu.
AKUSTICKÉ MATERIÁLY
SONIT P30 | Stěnový obklad montovaný na nosnou kovovou konstrukci |
Rozměry (š×v×h) | 300×300×30 mm |
Akustické vlastnosti | Absorpce zvuku v pásmu nižších středních až vysokých frekvencích |
|
SONIT SP5/SP5 Z | Stropní obklad montovaný na nosnou kovovou konstrukci |
Rozměry (š×v×h) | 600×600×6 mm |
Akustické vlastnosti | Absorpce zvuku v širokém frekvenčním pásmu |
AUDIO/VIDEO KOMPONENTY
EPSON EMP-TW1000 (Videoprojektor) |
Technologie/rozlišení | LCD/1920×1080 bodů |
Svítivost/kontrast | 1200 ANSI lumenů/12000:1 |
DA-LITE MODEL B (Projekční plátno) |
Formát/úhlopříčka | 16:9/267 cm |
Povrch | High Contrast Matte Whitte |
PANASONIC TH-42PX8E (Plazmový televizor) |
Formát obrazu/úhlopříčka | 16:9/106 cm |
Počet předvoleb | 99 + 4 AV |
SONY BDP-S300 (Blu-ray přehrávač) |
Přehrává | Blu-Ray, DVD, DVD-R/RW, DVD+R/RW, CD, CD-R/RW (JPEG, MP3) |
Video výstupy | HDMI (720p/1080i/1080p), 3× cinch (YUV), hosiden (S-video), cinch (video) |
Analogové audio výstupy | cinch (stereo) |
Digitální audio výstupy | Toslink (optický), cinch (koaxiální) |
SAMSUNG DVD-HD870 (DVD přehrávač) |
Přehrává | DVD, DVD-R/RW, DVD+R/RW, CD, CD-R/RW (MP3, WMA, JPEG) |
Video výstupy | HDMI, scart (RGB), 3× cinch (YUV), hosiden (S-video), cinch (video) |
Analogové audio výstupy | cinch (stereo) |
Digitální audio výstupy | Toslink (optický), cinch (koaxiální) |
SONY DVP-NS730p (DVD přehrávač) |
Přehrává | DVD, DVD-R/RW, DVD+R/RW, CD, CD-R/RW |
Video výstupy | scart (RGB), 3× cinch (YUV), hosiden (S-video), cinch (video) |
Analogové audio výstupy | cinch (stereo) |
Digitální audio výstupy | cinch (koaxiální), toslink (optický) |
PANASONIC NV-FJ617 (Videorekordér VHS) |
Tuner/počet předvoleb | Hyperband/99 |
TV normy | PAL (NTSC přehrávání) |
Funkce | Show-View/VPS/PDC |
SONY CDP-XA20ES (CD přehrávač) |
Zvláštnost konstrukce | Fixní snímací mechanismus |
Analogové audio výstupy | 2x stereo cinch (fixní/variabilní) |
Digitální audio výstupy | Toslink (optický), cinch (koaxiální) |
YAMAHA RX-V1400RDS (AV receiver) |
Dekodéry | DPL II, DD (EX), DTS (ES), DTS 96/24 (certifikace THX Select) |
Výkony | 7× 170 W + 2× 25 W |
Audio D/A převodníky | 192 kHz/24 bit |
CANTON KARAT REFERENCE 6.2 (Přední reprosoustavy) |
Počet pásem/typ ozvučnice | 3,5/uzavřená (pasivní zářič) |
Frekvenční rozsah | 20 Hz – 40 kHz |
Citlivost/impedance | 88 dB/4 – 8 ohmů |
CANTON CD360F (Centrální reprosoustava) |
Počet pásem/typ ozvučnice | 2,5/uzavřená |
Frekvenční rozsah | 33 Hz – 30 kHz |
Citlivost/impedance | 87,5 dB/4 – 8 ohmů |
CANTON PLUS X (Zadní reprosoustavy) |
Počet pásem/typ ozvučnice | 2/uzavřená |
Frekvenční rozsah | 45 Hz – 30 kHz |
Citlivost/impedance | 87 dB/4 – 8 ohmů |
KRAUTWIRE (Audio kabely) |
Výkonové | Reference HT |
Signálové | Guru SX |
Napájecí | Omega |
Digitální | Digital Guru |
PROFIGOLD (Video kabely) |
HDMI | PGV 1005 |
S-video | PGV 6605 |
Připraveno ve spolupráci s:SONINGKRAUTWIRESONYPANASONICEPSON
Publikováno: 17. 11. 2012, Autor: Martin César a Miroslav Mikeš (text), Martin César (foto), Profil autora: Redakce