reklama

Zabezpečení motorky

Každý majitel motocyklu musí chtě nechtě řešit otázku jeho zabezpečení. Ono to není jen tak. A velký rozdíl je i v tom, zda řešíte zabezpečení v místě bydliště nebo na cestách. Bohužel žádné zabezpečení není dokonalé. To byste museli motorku zamknout k obojku hodně hladového lva a ještě okolo ní rozestavit několik "bodygardů". A i tak se obávám, že dnešní zloděj by tuto překážku nějak překonal.

Zabezpečení motorky

Hned na začátku upozorňuji, že nehledáme stoprocentní zabezpečení, ale možnost, jak to udělat zlodějům a nenechavcům co nejtěžší. Pokud si motorku zajistíte jen nějakým řetízkem či lankovým zámkem potaženým bužírkou, vězte, že i nešikovný zloděj si s takovou překážkou poradí do 3 vteřin. I když většina motorkářů řekne, že svého miláčka parkuje tam, kde na něj uvidí... Ale jak rychlý je takový motorkář? Jak rychle umí utíkat? V případě vícečlenné lupičské bandy si bude sám samotinký těžko umět poradit s přesilou. Tudy cesta nevede. Proto zde zkusím nastínit alespoň pár tipů na zabezpečení a je na každém z vás, co si vybere.

Zabezpečení motorky
Zabezpečení motorky

Řetěz a zámek

Samotný řetěz zabezpečený zámkem vám motorku asi neochrání. Pokud není připoutaná, lze ji celou naložit do auta za 20-30 vteřin. Ale opakuji, že naším cílem je zlodějům co nejvíce ztížit svůj záměr. Řetězy se dají sehnat o různých průměrech a délkách. Vybírejte raději delší (ať můžete mašinu připoutat za rám k pevnému bodu - lampě, značce, zábradlí) a s větším průměrem oček. Kalená ocel je lepší než mosaz či hliník. Raději řetěz potažený návlekem než holý - zabráníte poškrábání uzamykané části. Na trhu jsou k dostání sety, které obsahují zámek i řetěz. Samotný zámek pak musí zvládnout extrémní klimatické podmínky, měl by být odolný vůči vyhmatání a odvrtání i jakémukoliv hrubému násilí.

Řetěz a zámek
Řetěz a zámek
Řetěz a zámek
Řetěz a zámek
Řetěz a zámek
Řetěz a zámek
Řetěz a zámek
Řetěz a zámek

X SAFETY BOX

X BOX souvisí s poutáním řetězem. Jedná se o kotevní systém do pevného podkladu s řetězem pro uzamčení mobilních věcí. Je vhodný pro zabezpečení motocyklů, ale také čtyřkolek, zahradních traktůrků, přívěsných vozík apod. Např. X safety BOX PRO IV od firmy Tokoz byl zařazen zkušebním ústavem do 4. bezpečnostní třídy podle ČSN P ENV 1627. Lze jej přišroubovat na různá místa - od dřevěných či kovových dveří přes cihlové stěny až po podlahy z různých materiálů. Lze jej i navařit na kovové povrchy z chrommanganové oceli. Má tvrzený a korozivzdorný povrch. Je dodáván s jednostrannou vložkou odolné proti planžetování i bumpingu, odvrtání i hrubému násilí. Řetěz je potřeba dokoupit. Ten, který je vhodný přímo k boxu, má několik délek, průměr 13 mm a textilní návlek.

X SAFETY BOX
X SAFETY BOX
X SAFETY BOX
X SAFETY BOX
X SAFETY BOX
X SAFETY BOX
X SAFETY BOX
X SAFETY BOX

Zámek na kotoučovou brzdu

Dalším bodyguardem může být pro motocykl zámek na kotoučovou brzdu. V prodeji bez i s alarmem. Elektronický i mechanický. Navíc zámek na brzdu je vyžadován většinou pojišťoven. Český výrobek od Tokozu je z odolného zinkového odlitku vybaven otřesovým a pohybovým čidlem ve 4 barevných provedení. Při nežádoucím pohybu pak alarm ječí silou 110 dB. Čep zámku má průměr 7 mm, v balení máte náhradní baterie i dva klíče. A pokud nechcete obětovat za zabezpečení ani 500 Kč, zkuste si o zámek na webových stránkách www.zamky-moto.cz zasoutěžit.

Zámek na kotoučovou brzdu
Zámek na kotoučovou brzdu
Zámek na kotoučovou brzdu
Zámek na kotoučovou brzdu
Zámek na kotoučovou brzdu
Zámek na kotoučovou brzdu
Zámek na kotoučovou brzdu
Zámek na kotoučovou brzdu

Elektronika to jistí

Imobilizér známe spíš z aut. Funguje na principu nahraného kódu v klíči či čipu, který se po vložení do startovací jednotky porovná s kódem řídící jednotky. Pokud se neshodují, motor nenastartujete. Sama jsem si toto vyzkoušela u automobilu. Kamarád se chtěl svézt v mém novém autíčku. Bohužel jsem si neuvědomila, že v té době nemusí znát princip výklopného klíče, proto se pokusil do zámku startéru zasunout klíč od mechanického zabezpečení. Autíčko to vyhodnotilo jako pokus o únos a zablokovalo se. Nemusím vyprávět, jaké další starosti byly s odtažením auta do místa bydliště (lehkých 80 km), následná návštěva v servisu a řešení takové banality, jakou je odblokování zámku. Přesto je imobilizér dobrou pomůckou při zabezpečení.

V neposlední řadě je potřeba se zmínit o alarmech a vyhledávacích zařízeních. Nabídka alarmů není na našem trhu zas až tak rozsáhlá. I vynaložené peníze na jejich pořízení nemusí být adekvátní. Kdo si dnes všimne stojícího auta, kterému se zapne alarm. A stejně to může být u motorky. Vyhledávací zařízení nabízí o mnoho víc. Jejich instalace je různá, záleží na zvoleném tipu. Fungují na principu GPS lokátoru. Čidlo informuje o pohybu chráněné věci buď do mobilu či na internetovou aplikaci. Jsou i takové druhy, které umí zaznamenat průběh naší cesty, takže díky nim si může řidič vést svůj deník jízd.

Možnosti zabezpečení jsou různé a je jich poměrně dost. Přesto doufám, že každý motorkář zvolí takové, které zabrání nenechavcům krádež dokončit. Všem z vás přeji především spoustu kilometrů bez nehod a ať ta vaše každá jízda končí šťastným návratem domů.

Publikováno: 31. 7. 2014, Autor: Pavla (text), Pavel Suchý (úvodní foto), Tokoz (foto), Profil autora: Redakce