Každý majitel motocyklu musí chtě nechtě řešit otázku jeho zabezpečení. Ono to není jen tak. A velký rozdíl je i v tom, zda řešíte zabezpečení v místě bydliště nebo na cestách. Bohužel žádné zabezpečení není dokonalé. To byste museli motorku zamknout k obojku hodně hladového lva a ještě okolo ní rozestavit několik "bodygardů". A i tak se obávám, že dnešní zloděj by tuto překážku nějak překonal.
Hned na začátku upozorňuji, že nehledáme stoprocentní zabezpečení, ale možnost, jak to udělat zlodějům a nenechavcům co nejtěžší. Pokud si motorku zajistíte jen nějakým řetízkem či lankovým zámkem potaženým bužírkou, vězte, že i nešikovný zloděj si s takovou překážkou poradí do 3 vteřin. I když většina motorkářů řekne, že svého miláčka parkuje tam, kde na něj uvidí... Ale jak rychlý je takový motorkář? Jak rychle umí utíkat? V případě vícečlenné lupičské bandy si bude sám samotinký těžko umět poradit s přesilou. Tudy cesta nevede. Proto zde zkusím nastínit alespoň pár tipů na zabezpečení a je na každém z vás, co si vybere.
Řetěz a zámek
Samotný řetěz zabezpečený zámkem vám motorku asi neochrání. Pokud není připoutaná, lze ji celou naložit do auta za 20-30 vteřin. Ale opakuji, že naším cílem je zlodějům co nejvíce ztížit svůj záměr. Řetězy se dají sehnat o různých průměrech a délkách. Vybírejte raději delší (ať můžete mašinu připoutat za rám k pevnému bodu - lampě, značce, zábradlí) a s větším průměrem oček. Kalená ocel je lepší než mosaz či hliník. Raději řetěz potažený návlekem než holý - zabráníte poškrábání uzamykané části. Na trhu jsou k dostání sety, které obsahují zámek i řetěz. Samotný zámek pak musí zvládnout extrémní klimatické podmínky, měl by být odolný vůči vyhmatání a odvrtání i jakémukoliv hrubému násilí.
X SAFETY BOX
X BOX souvisí s poutáním řetězem. Jedná se o kotevní systém do pevného podkladu s řetězem pro uzamčení mobilních věcí. Je vhodný pro zabezpečení motocyklů, ale také čtyřkolek, zahradních traktůrků, přívěsných vozík apod. Např. X safety BOX PRO IV od firmy Tokoz byl zařazen zkušebním ústavem do 4. bezpečnostní třídy podle ČSN P ENV 1627. Lze jej přišroubovat na různá místa - od dřevěných či kovových dveří přes cihlové stěny až po podlahy z různých materiálů. Lze jej i navařit na kovové povrchy z chrommanganové oceli. Má tvrzený a korozivzdorný povrch. Je dodáván s jednostrannou vložkou odolné proti planžetování i bumpingu, odvrtání i hrubému násilí. Řetěz je potřeba dokoupit. Ten, který je vhodný přímo k boxu, má několik délek, průměr 13 mm a textilní návlek.
Zámek na kotoučovou brzdu
Dalším bodyguardem může být pro motocykl zámek na kotoučovou brzdu. V prodeji bez i s alarmem. Elektronický i mechanický. Navíc zámek na brzdu je vyžadován většinou pojišťoven. Český výrobek od Tokozu je z odolného zinkového odlitku vybaven otřesovým a pohybovým čidlem ve 4 barevných provedení. Při nežádoucím pohybu pak alarm ječí silou 110 dB. Čep zámku má průměr 7 mm, v balení máte náhradní baterie i dva klíče. A pokud nechcete obětovat za zabezpečení ani 500 Kč, zkuste si o zámek na webových stránkách www.zamky-moto.cz zasoutěžit.
Elektronika to jistí
Imobilizér známe spíš z aut. Funguje na principu nahraného kódu v klíči či čipu, který se po vložení do startovací jednotky porovná s kódem řídící jednotky. Pokud se neshodují, motor nenastartujete. Sama jsem si toto vyzkoušela u automobilu. Kamarád se chtěl svézt v mém novém autíčku. Bohužel jsem si neuvědomila, že v té době nemusí znát princip výklopného klíče, proto se pokusil do zámku startéru zasunout klíč od mechanického zabezpečení. Autíčko to vyhodnotilo jako pokus o únos a zablokovalo se. Nemusím vyprávět, jaké další starosti byly s odtažením auta do místa bydliště (lehkých 80 km), následná návštěva v servisu a řešení takové banality, jakou je odblokování zámku. Přesto je imobilizér dobrou pomůckou při zabezpečení.
V neposlední řadě je potřeba se zmínit o alarmech a vyhledávacích zařízeních. Nabídka alarmů není na našem trhu zas až tak rozsáhlá. I vynaložené peníze na jejich pořízení nemusí být adekvátní. Kdo si dnes všimne stojícího auta, kterému se zapne alarm. A stejně to může být u motorky. Vyhledávací zařízení nabízí o mnoho víc. Jejich instalace je různá, záleží na zvoleném tipu. Fungují na principu GPS lokátoru. Čidlo informuje o pohybu chráněné věci buď do mobilu či na internetovou aplikaci. Jsou i takové druhy, které umí zaznamenat průběh naší cesty, takže díky nim si může řidič vést svůj deník jízd.
Možnosti zabezpečení jsou různé a je jich poměrně dost. Přesto doufám, že každý motorkář zvolí takové, které zabrání nenechavcům krádež dokončit. Všem z vás přeji především spoustu kilometrů bez nehod a ať ta vaše každá jízda končí šťastným návratem domů.
Publikováno: 31. 7. 2014, Autor: Pavla (text), Pavel Suchý (úvodní foto), Tokoz (foto), Profil autora: Redakce