reklama

Montérky Brudra - být viděn a přežít

Dny se sice pomalu začnou prodlužovat, ale ještě chvíli budeme vstávat do tmy a stmívat se bude dříve než by se nám líbilo. S tím nic nenaděláme, tak to prostě je. S čím ale můžeme něco udělat, je naše bezpečnost. Zdraví a život je to nejcennější, co máme. Pomoci nám je ochránit můžou reflexní ochranné prvky. Na ty je zaměřená i nová bezpečná kolekce od specialisty na pracovní oblečení, firmy Brudra.

Montérky Brudra - být viděn a přežít

Neradostné statistiky

Neradostné statistiky
Neradostné statistiky
Neradostné statistiky
Neradostné statistiky

Podle statistik každý rok na podzim a v zimě zahynou při dopravních nehodách desítky chodců. Velká část z nich bohužel jen proto, že nejsou vidět. To je dobré si uvědomit a připomenout, až si půjdeme koupit pracovní oblečení. Jestliže pracujeme venku, na stavbě, u silnice, na kolejích, na montáži, prostě kdekoliv, kde nás provoz nebo snížená či v průběhu dne měnící viditelnost může ohrozit. Odraznost materiálu se nepoškodí ani praním. Nemusíme se tedy bát, že po třech vypráních už reflexní bezpečné montérky přestanou fungovat.

Být viděn

Být viděn
Být viděn
Být viděn
Být viděn
Být viděn
Být viděn
Být viděn
Být viděn

Být viděn, to je to nejdůležitější. Je to ta nejdůležitější prevence. Zároveň i nejlevnější. Mezi montérkami s výraznými reflexními prvky a bez nich jsou žádné nebo zanedbatelné cenové rozdíly. Nejefektivnějším způsobem, jak řemeslníky, chodce a cyklisty v silničním provozu zviditelnit, jsou reflexní materiály na oblečení nebo na batohu či kole a kočárku. Reflexní materiály se skládají z vrstvy mikroskopických kuliček, od nichž se dopadající světlo odráží zpět ke zdroji. Rozdíl je přitom velmi výrazný - reflexní vrstva odráží světlo až do vzdálenosti dvě stě metrů, což je vzdálenost, která řidiči plně postačí k adekvátní reakci, spatří-li chodce.

Důležité je, aby reflexní prvky byly umístěny na správném místě oblečení a nezakrývala je například kapuce nebo batoh na zádech. Mají-li být funkční, musí být dobře vidět z obou stran. Odrazné reflexní prvky jsou jak na cyklistických přilbách, tak i lyžařských kombinézách. I to nám napovídá něco o jejich důležitosti. Jestli je na montérkách nemáte, můžete si je dodatečně našít nebo nažehlit, ale to asi nemá smysl. Jednodušší je si bezpečné kalhoty, celé montérky nebo vestu raději koupit a ty nereflexní si nechat tam, kde je bezpečno. Levným a rychlým řešením je také pořídit si odraznou vestu a navléknout si ji na pracovní oblečení. Je to ta samá, co používají řidiči, policajti, hasiči i záchranáři.

Ochranné reflexní prvky na pracovním oblečení mají smysl pro každého, kdo pracuje venku nebo poblíž velké nebo menší silnice. Menší ochranné prvky jsou i na modrých laclových montérkách, výrazné jsou na pracovních kraťasech. Výběr reflexních i jiných pracovních montérek a oblečení najdete na shopu Brudra.cz

Reflex je vzít si reflex

Reflex je vzít si reflex
Reflex je vzít si reflex
Reflex je vzít si reflex
Reflex je vzít si reflex
Reflex je vzít si reflex
Reflex je vzít si reflex
Reflex je vzít si reflex
Reflex je vzít si reflex

Reflexní jednání je automatická podvědomá činnost, něco, co děláme samozřejmě. Jsou to jednoduché, zcela automatické reakce, opakovanými situacemi se mohou posilovat nebo naopak vyhasínají, pokud chybí podněty, které je vyvolaly. Tolik moudrá slova a Wikipedie. Jestli se nám stane reflexem používat výrazné reflexní oblečení, uděláme velmi mnoho pro naši bezpečnost. Podzimní a zimní pracovní oblečení by nás nemělo chránit jen proti chladu a vlhku nebo kluzkému povrchu, mělo by nám zaručovat i dostatečnou a bezpečnou viditelnost i na vysokou vzdálenost. Tu může zvýšit i výrazná barva pracovního oblečení.

Co říkají statistiky a výzkumy

Co říkají statistiky a výzkumy
Co říkají statistiky a výzkumy

Foto Besip

Pokud se chodec pohybuje po setmění na silnici v modrém či černém oblečení, je vidět na 18 metrů. V červeném na 27 m a v bílém na 55 metrů. Ovšem v oblečení s reflexními doplňky až na 200 metrů. A při téhle vzdálenosti už má řidič dostatek času, aby zareagoval. Při devadesátikilometrové rychlosti za vteřinu ujedeme skoro 25 metrů a za vteřinu nebo dvě určitě nestihneme zareagovat a zabrzdit.

Chodec, cyklista i řemeslník

Chodec, cyklista i řemeslník
Chodec, cyklista i řemeslník
Chodec, cyklista i řemeslník
Chodec, cyklista i řemeslník
Chodec, cyklista i řemeslník
Chodec, cyklista i řemeslník

Už párkrát jsem při jízdě autem málem přehlédl neosvětleného cyklistu. To se mi pak sevřel žaludek a docela mě zamrazilo při pomyšlení, co by se mohlo stát a naštěstí nestalo. Jiní to štěstí neměli, jak nám často ukazují v televizních novinách. Pak je těžké hledat viníka. Nejlépe je se chránit. Mnoho lidí pracuje o kilometr, dva nebo vesnici či dvě dál od svého bydliště a domů jedou na kole. Někdy i v pracovním oblečení. Jak může člověk být a nebýt vidět ve tmě, jsme si vyzkoušeli na malém testu.

Tma přede mnou, tma za mnou

Tma přede mnou, tma za mnou
Tma přede mnou, tma za mnou
Tma přede mnou, tma za mnou
Tma přede mnou, tma za mnou
Tma přede mnou, tma za mnou
Tma přede mnou, tma za mnou
Tma přede mnou, tma za mnou
Tma přede mnou, tma za mnou
Tma přede mnou, tma za mnou
Tma přede mnou, tma za mnou
Tma přede mnou, tma za mnou
Tma přede mnou, tma za mnou

Na padesát a sto metrů jsme osvítili montérky a tmavou postavu, co stojí vedle, a montérky drží, světly auta. Pak jsme fotili zblízka s bleskem nebo bez blesku. Postava v tmavém je skoro neviditelná. A samozřejmě musela nakonec přibýt fotka při jízdě na kole z hospůdky. Kolo nemá žádný odrazný prvek a je ve tmě téměř neviditelné. Reflexní prvky mají opravdu životní význam. Stačí si jen uvědomit, kde se při práci pohybujeme, a pak se při koupi správně rozhodnout. Jestli se pak rozhodnete jet na kafe nebo pivo v pracovních reflexních montérkách, je už vaše věc, jedno je jisté budete dobře vidět. A že chlapi v hospodě mají staré montérky bez reflexních prvků, na to se v klidu vykašlete, důležité je přežít. Sobě pořiďte bezpečné a reflexní montérky a svým dětem oblečení s reflexními prvky, je to důležité nejen vpodvečer, ale za snížené viditelnosti třeba při mlze nebo hustém dešti.

Nezapomeňte!

Při rychlosti 75 km/h potřebuje řidič nejméně 31 metrů (1,5 sekundy) na to, aby si uvědomil nebezpečí a odpovídajícím způsobem zareagoval. Je proto velký rozdíl být vidět na 18 metrů nebo na 200, tedy 11 x dříve.

Publikováno: 11. 2. 2015, Autor: Pavel Zeman (text a foto), Profil autora: Redakce