Vliv změny času na lidský organismus

Změna času přichází každý rok ve stejnou dobu. Mění se s příchodem jara a podzimu. Naše tělo se tak musí srovnat nejen s radikální změnou počasí, ale i se změnou zajetého denního rytmu. Což řada lidí nese velmi špatně. Ptali jste se, k čemu je změna času vlastně dobrá a jaký má vliv na člověka? My to víme. A vše, co jsme o vlivu změny času na člověka zjistili, jsme sepsali do tohoto článku.

Vliv změny času na lidský organismus (Zdroj: Depositphotos)

Změna času a její vliv na člověka

Dlouholeté výzkumy ukázaly, že změna času má poměrně negativní dopad na člověka. Dost zásadně může narušit spánkový rytmus, negativně se podepisuje na těle i mysli a vyvolává stavy srovnatelné s pásmovou nemocí. Je rovněž zjištěno, že souvisí i se zvýšenou nehodovostí a podle americké studie, publikované v časopise Open Heart, může dokonce i za o 25 % zvýšený počet infarktů myokardu v daném období. Na druhou stranu však také snižuje riziko infarktů až o 21 % v úterý po změně času.

Spánkový rytmus
Změna času může narušit spánkový rytmus (Zdroj: Depositphotos)

Za co všechno může změna času

To však není vše, co bylo ohledně změny času zjištěno. Narušení spánkového cyklu také negativně ovlivňuje výskyt úrazů na pracovišti. Lidé jsou v tomto období v práci méně aktivní a více chybují. Mimo to lidé ve zvýšené míře trpí bolestmi hlavy. Ženy mají větší sklon k potratům. Díky rozhození biorytmu se snižuje i imunita, která nemá čas se adaptovat. U citlivějších jedincců mohou tyto změny dokonce vyvolat depresi, což vede k dalšímu vysvětlení toho, proč se v prvním týdnu po změně času odehraje nejvíce sebevražd v roce. 

Pracovní výkon
Je zjištěno, že změna času má negativní vliv na pracovní výkon (Zdroj: Depositphotos)

Nevýhody změny času stojí nad výhodami

V konečném výsledku je změna času spojena spíše se ztrátami, propady akcií, nemocenskými, vyššími náklady za zdravotní péči a sníženou produktivitou práce. Změny času tedy v současné době již nevedou k úsporám, ale ke zbytečným nákladům pro lidi, podniky i stát.

Autonehoda
Změna času může i za zvýšenou nehodovost (Zdroj: Depositphotos)

Jak co nejlépe zvládnout změnu času

  • Týden před změnou jděte každý večer spát o něco později (čas si postupně posouvejte) a ráno vstávejte zase o pár minut dříve. V průběhu týdne se tak pozvolna dopracujete k posunu o jednu hodinu.
  • Na daný víkend si pokud možno nic neplánujte.
  • Vyhněte se i cestování.
  • V neděli spěte podle svých biologických hodin, nikoliv podle nového času.
  • V prvním týdnu svému tělu dopřejte více odpočinku.
  • Ve chvílích volna si klidně dopřejte krátký spánek.
  • Čas si zorganizujte tak, abyste spali tak dlouho, jak jste zvyklí.
Cvičení
V prvním týdnu po změně času si dopřejte více odpočinku (Zdroj: Depositphotos)

Jak pročistit organismus pomocí bylinek?

Autor: Adriana Dosedělová (text), Depositphotos (foto)

Související k tématu