reklama

Zahradní traktor: jak tento stroj údržbou probudit po zimě k životu?

Zahradní traktor ulehčuje majitelům velkých zahrad sečení travnatých ploch. Proti práci se sekačkou máme v případě traktůrku pokoseno za zlomek času. Jenže po zimě je potřeba se zaměřit na řádnou údržbu tohoto stroje, a není to jen o nabití baterie a dolití paliva. Poradíme vám, jak údržbu zvládnout svépomocí.

i (Zdroj: Depositphotos)
Zahradní traktor: jak tento stroj údržbou probudit po zimě k životu? (Zdroj: Depositphotos)

Zahradní čtyřkolový traktor celou zimu stojí v garáži nebo kůlně, pokud pro něj tedy nemáme další využití. Jako jiné zahradní stroje, i u něj je třeba provést důkladnou předsezónní údržbu. Pokud zkontrolujeme všechny celky na stroji, pak nebudeme zaskočeni náhlými a neočekávanými poruchami.

Zahradní traktor
i (Zdroj: Jaromír Malich)
Zahradní traktor bez pořádné péče dlouho fungovat nevydrží

Péče o baterii

Baterie, kterou najdeme u zahradního traktoru pod sedačkou obsluhy, musí být vždy přes zimu, pokud stroj nepracuje, vyjmutá a uložená na suché a bezmrazé místo. Ideální je akumulátor nabít alespoň třikrát přes zimní období. Pokud to však nebudeme řešit a spolehneme se, že to nějak dopadne, můžeme být postaveni před nutnou investici v podobě baterie nové. Akumulátorům bez jakékoliv péče přes zimu klesne jejich kapacita tak prudce, že po zimě jsou již nepoužitelné. V sezóně nabíjení nebývá nutné, protože provozem traktoru je akumulátor nabíjen.

Nový olej a filtr pro motor

Srdcem každého zahradního traktoru je větší spalovací motor s jedním nebo dvěma válci. Aby motor spolehlivě fungoval po spoustu let, dopřejeme mu vždy doporučený motorový olej. Po nabití baterie nalijeme do nádrže trochu paliva a motor nastartujeme. Ponecháme jej běžet alespoň pět minut v mírně zvýšených otáčkách, což má za následek rozvíření, promíchání a prohřátí olejové náplně. Po zhasnutí motoru vypustíme celou olejovou náplň a necháme ji vykapat třeba po dobu dvou hodin, aby starý znečištěný olej nekontaminoval ten nový a čistý. Vždy naléváme pouze tolik oleje, kolik stanoví návod k obsluze. Nezapomínáme ani na olejový filtr - ten však používáme zásadně originální. Někteří majitelé se snaží ušetřit použitím filtrů automobilových, které jsou však stavěny na mnohem větší tlak od mazacího čerpadla. Výsledkem je zničený motor, protože čerpadlo olej přes tento filtr neprotlačí a motor se tak jednoduše nepromaže.

Spalovací motor
i (Zdroj: Jaromír Malich)
Motor si žádá každoročně nový olej a filtry, nezapomínejte na kvalitní palivo

Při péči o motor v předjaří vyjmeme i vložku vzduchového filtru a vyměníme za novou, nezapomínáme ani na kontrolu zapalovacích svíček. Znečištěné elektrody mohou znamenat právě zanesený vzduchový filtr nebo spalování oleje, k tomu dochází při přelití oleje nebo při značném stáří motoru, kdy jsou namáhané díly již opotřebeny.

Řemeny a sečení

U zahradního traktoru je přenos síly z motoru na sečení a pojezd řešen řemenovými převody. Určitě se vyplatí prostor mezi nápravami odkrytovat a zkontrolovat, zda řemeny nejsou poškozeny. Vytahaný řemen prokluzuje a zahřívá se, takže může mít popraskané okraje. Takto poškozený řemen měníme za nový, výměna nebývá náročná, ale vyžádá si demontáž sekací plošiny. Když už máme sekací části sejmuté ze stroje, přesvědčíme se o stavu řemene mezi noži, ověříme, zda se všechny kladky točí volně a bez velkých vůlí. Nabroušení nožů je hračka, stačí k tomu bruska a šroubovák. Po sejmutí nožů z unašečů zkontrolujeme, zda nejsou poškozené jejich nálitky, sloužící jako střižné elementy v případě nárazu na překážku. Každý nůž zlehka přebrousíme, a po této proceduře jej posadíme na obrácený šroubovák. Pokud je nůž v rovině, máme vyhráno, když táhne k jedné straně, z té těžší musíme odbrousit trochu materiálu. Postup opakujeme tak dlouho, až ostří sedí na šroubováku v rovině. Při sundaných nožích také máme dobrý přístup k případným lehkým opravám poškození laku, které zatřeme základovou barvou. Při známkách koroze ale musíme poškozené místo obrousit jemným smirkem a důkladně natřít.

Olejový filtr
i (Zdroj: Jaromír Malich)
Olejový filtr motoru, malý černý váleček, nikdy neměňte za automobilový typ

Péče o nápravy a pneumatiky

Vzhledem k tomu, že některé modely mají na přední nápravě maznice, každoročně zde doplníme plastické mazivo, tím nápravu chráníme před opotřebením. Co se týká pneumatik, ty musíme hustit vždy zásadně na doporučený tlak. Na zadní hnací nápravě je přehuštění škodlivé v tom smyslu, že se rázy od nerovností v terénu přenášejí do skříně převodovky.

Rady na závěr

  • Pokud se na provedení údržby necítíme, v dostatečném předstihu kontaktujeme servis zahradní techniky, který nám péči o stroj provede na zakázku.
  • Hydrostatická převodovka traktoru vyžaduje také péči, její tělo musí být naprosto čisté,  jednou za tři roky je také dobré nechat servisem vyměnit olejovou náplň, ta je totiž vystavena extrémní teplotní zátěži.
Přední náprava
i (Zdroj: Jaromír Malich)
Pohled na mazací místo na přední nápravě

Proč si nesestavit svůj vlastní traktor?

Zdroj: Prima DOMA MEDIA s.r.o.

Publikováno: 20. 3. 2020, Autor: Jaromír Malich (text a foto), Depositphotos (foto), Profil autora: Jaromír Malich