Ochrana spotřebitele, nákup, reklamace a značky na výrobcích

V životě řešíme mnoho různých situací. Přitom ale nejde jen o nákup různých výrobků, které nám mohou usnadnit život, ale i služby, za něž měsíčně platíme nemalé finanční obnosy. O základních právech v sektoru ochrany spotřebitele, důležitých novinkách pro letošní rok a značkách na výrobcích jsou také následující řádky.

V rámci spotřebitele vás zajímá především záruční doba u výrobků. Pojďte se s námi podívat, které další práva máte jako koncový zákazník. (Zdroj: Depositphotos)

Standardní záruční doba je u výrobků, jako jsou například domácí spotřebiče, elektronika nebo zahradní technika, poskytována po dobu 24 měsíců dle zákona. Záruční doba na produkty je poskytována v plné výši vždy i na již nevyráběné zboží, které má prodejce skladem a stejně tak jako u nových výrobků v aktuální nabídce. Začíná běžet dnem prodeje zboží. Výjimečně, u značkových produktů nebo ve speciálních nabídkách, můžete narazit i na akci, která za mírný poplatek prodlouží záruční dobu až na pět let. Například u zahradní techniky je prodloužená záruka platná jen tehdy, pokud zákazník navštíví každý rok servis a stroj projde servisní prohlídkou, která je zaznamenána do servisní knížky stroje.

Jak je to s reklamací výrobku a ochranou spotřebitele?

Pokud dojde u produktu v záruční době k poruše a vy jej dovezete k prodejci na reklamaci, dnem předání do opravy také začíná běžet 30denní doba, po kterou musí smluvní servis prodejce vadu odstranit. Solidní servisy s dobrým zásobením náhradními díly nemají problém vyřešit opravu v horizontu jednoho pracovního týdne. Když však servis 30denní lhůtu přesáhne, máte právo na odstoupení od kupní smlouvy a vrácení peněz. Stejně takový nárok vzniká v případě, kdy se během záruční doby objeví tři poruchy stejného rázu. K zahájení reklamačního řízení stačí s porouchaným produktem donést účtenku nebo fakturu od nakupovaného zboží. K povinnostem prodejců platí, že reklamaci musí přijmout na kterékoliv své provozovně, zde se jedná především o velká obchodní centra, zaměřená na jednu komoditu s výdejnami v různých místech v ČR. Záruční doba se prodlužuje o dobu, po kterou byl vadný výrobek v opravě. Máte také nárok na úhradu nákladů, spojených s přepravou produktu k reklamaci - uznatelné je využití autobusu, vlaku nebo pošty jako přepravního prostředku.

Na reklamaci máte podle zákona právo a nárok
Na reklamaci máte podle zákona právo a nárok (Zdroj: Depositphotos)

Vrácení peněz do dvou týdnů

V tom případě, kdy zjistíte, že vám výrobek z nějakého důvodu prostě nevyhovuje, máte právo jej do čtrnácti dnů vrátit bez uvedení důvodu. Jde jak o produkty, nakoupené v kamenných obchodech, tak přes internet. Odstoupení od kupní smlouvy je umožněno pouze koncovému spotřebiteli, který vyhotoví písemnou výpověď kupní smlouvy a dodrží tuto lhůtu, která běží od dne nákupu. Pokud vás prodejce o této lhůtě neinformuje, může se doba pro odstoupení od kupní smlouvy prodloužit až na jeden rok a dva týdny. Netýká se to ale zboží, které podléhá rychlému opotřebení.

Nákup přes internet

Při výběru zboží přes internet musíte být velmi obezřetní. Především je vhodné vybírat z renomovaných elektronických obchodů, které mají u nás velmi dobré jméno a dostojí svým závazkům vůči zákazníkovi. To znamená, že i pro něj platí standardní záruka v délce dvou let, třicetidenní lhůta pro vyřízení reklamace porouchaného produktu v záruce a také, že i zde můžete během 14 dnů odstoupit od kupní smlouvy bez udání důvodu. Ale tehdy vám musí prodejce vrátit jak peníze za výrobek, tak případné balné a poštovné.

Nakupujte jen u prověřených e-shopů
Nakupujte jen u prověřených e-shopů (Zdroj: Depositphotos)

Důležité novinky pro spotřebitele pro rok 2020

 

  • K 1.1.2020 se zdražuje vklad do katastru nemovitostí na částku 2 000 Kč. Navýšení poplatku je tedy proti roku 2019 stoprocentní.
  • Od 1.4.2020 dochází k ulehčení změny telekomunikačního operátora, kde se sníží pokuty za předčasné ukončení smlouvy a převod služeb kompletně zajistí nový operátor. Tyto podmínky se vztahují i na účastnické smlouvy uzavřené i před tímto datem.
  • Od 1.5.2020 se snižuje sazba DPH u vodného, stočného, knih, audioknih, e-knih a stravovacích služeb na 10 %.
Záruční oprava prodlužuje záruku o lhůtu, po kterou byl produkt na opravě
Záruční oprava prodlužuje záruku o lhůtu, po kterou byl produkt na opravě (Zdroj: Depositphotos)

Co znamenají značky na výrobním štítku?

Výrobní štítky přístrojů pro domácnosti jsou bohaté na nejrůznější značky a symboly. Nejvíce používanou je značka CE, která označuje, že výrobek je ve shodě s požadavky na bezpečnost dle platných standardů Evropské Unie. Jenže má to i svůj háček. Někteří asijští exportéři tuto značku také využívají, avšak písmena označení jsou nápadně blízko sebe. Pak jde o označení China Export a s původním značením to má pramálo společného. Značení EAC indikuje euroasijskou shodu výrobku, UL pak značí, že výrobek prošel zkoušením bezpečnosti produktů a certifikací pro prodej v USA. Symbol "domečku" na spotřebiči značí, že jde o produkt pro domácí využití, tedy ve vnitřních prostorách. Zdvojený čtverec znamená tzv. dvojitou izolaci, toto označení uvidíte například u vysavačů a jiných spotřebičů s nevodivým vnějším povrchem přístroje. Běžně se používá tam, kde je použita připojovací vidlice s dvěma kolíky bez ochranného kontaktu. Symbol "přeškrtnutá popelnice" vyjadřuje, že zařízení po skončení životnosti nepatří do běžného odpadu a je s ním zapotřebí odborně naložit. Proto jsou k dispozici sběrné dvory, kde je kontejner pro elektrické přístroje. Sem lze tento přístroj bezpečně uložit a je zajištěno, že jeho likvidace proběhne v souladu s ochranou životního prostředí.

Kromě výrobního štítku mají například vysavače nebo lednice další s uvedením energetické náročnosti
Kromě výrobního štítku mají například vysavače nebo lednice další s uvedením energetické náročnosti (Zdroj: Depositphotos)
Autor: Radoslav Ptáček (text), Depositphotos (foto)

Související k tématu