Blížící se zima nám nutně připomene, že je nejvyšší čas na ni připravit i naše auto, abychom pak nemuseli po ránu ve vánici lomit rukama, že jsme tuto důležitou činnost nechali náhodě a teď se do auta nemůžeme dostat, je zamrzlá voda v chladiči, auto nejde nastartovat a na letních gumách to také není úplně ono. Pojďme si společně připomenout, co je nutné udělat a jak auto na zimu připravit. Nezapomeňte na to, že jak se k vašemu autu zachováte před zimou, tak se vám odvděčí auto v zimě.
Příprava auta na zimu stojí peníze
V každém případě si musíme uvědomit, že připravit auto na zimu se neobejde bez investice. Budeme muset koupit zimní pneumatiky a nechat je na auto namontovat, neobejdeme se bez nemrznoucí kapaliny do chladiče a nemrznoucí směsi do ostřikovačů, vyplatí se též sehnat rozmrazovač zámků, řetězy na kola, lopatku na sníh a škrabku na okna. Nepodceňujte tuto přípravu, ničemu nepomůžete a to, že ušetříte nějakou tu stovku, když si shora uvedené produkty neobstaráte, vám ve finále může vytáhnout z peněženky tučný obnos za opravu auta nebo dokonce za nákup jiného.

Zimní pneumatiky
Vyhláška vidí přezouvání pneumatik takto: Dle §40a zákona 361/2000 Sb. mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud:
- Je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
- Lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
Měli byste také vědět, že úseky silnic, označených jako C 15 a označené „Zimní výbava,“ vyžadují nazutí zimních pneumatik po celý rok. Jedná se zejména o horské oblasti, kde je zvýšená pravděpodobnost výskytu souvislé vrstvy sněhu nebo ledu. Pokud opominete tuto povinnost - tedy přezutí pneumatik z letních na zimní, hrozí vám v případě silniční kontroly pokuta v řádu 2.000 korun, ve správním řízení výše pokuty může vzrůst až na 2.500 Kč. Další varovný signál dávají pojišťovny, které v případě dopravní nehody nevyplatí úhradu škody tomu řidiči, který prokazatelně nepřezul na zimní pneumatiky.

Zimní pneumatiky nemusíte kupovat každoročně, stačí, když se budete řídit jednoduchou radou, a to je stanovení hloubky dezénu. U zimních pneumatik musí být hloubka vzorku dezénových drážek a zářezů u osobních aut do 3,5 tuny alespoň 4 milimetry. V případě vozů do 3,5 tuny je nutnost obout zimní gumy na obou nápravách. V případě vozů s maximální přípustnou hmotností převyšující 3,5 tuny je stačí nazout jen na hnané nápravy, dezén ale musí mít hloubku alespoň 6 milimetrů. Pro motocykly naopak povinnost mít zimní obutí stanovena není. Zimní pneumatiky mají své označení - M+S (M-S, M/S, M&S, MS), případně ET, ML, MPT nebo POR. V některých případech ale označení M+S uvádí výrobce pro terénní auta, proto je směrodatný symbol sněhové vločky nebo horského štítu na boku pneumatiky. V našich podmínkách také platí, že zhruba po 4 letech je potřeba zakoupit nové zimní pneumatiky.

Chladicí kapalina
Chladicí kapalina během letního období má za úkol ochlazovat motor, protože vyvíjí určitou teplotu, vzniká zde tření a je potřeba ho šetrně zahřát. V zimě ale máme problém opačný. Chladicí kapalina je kombinací nemrznoucí směsi a destilované vody, která musí odvádět teplo z motoru do chladicí soustavy. Z praxe víme, že voda začíná mrznout již při 0 °C a bez nemrznoucí směsi bychom auto nenastartovali. Chladicí kapalina s nemrznoucí směsí tedy:
- odvádí teplo
- snižuje bod mrazu
- funguje jako prevence před vznikem rzi
- chrání hadice, těsnění a jiné pryžové části před popraskáním
- rozpouští vodní kámen
- prodlužuje životnost motoru
Chladicí kapaliny se označují podle barvy G10 - G13. V zásadě platí, že byste se měli orientovat podle barvy směsi a nikdy nekombinovat různé chladicí kapaliny. Životnost těchto směsí je přibližně 3 roky, po uplynuté této doby byste měli přistoupit k vypuštění obsahu chladiče a dolití nové směsi. Nevyplatí se také kupovat nemrznoucí směs do chladiče v marketech nebo na tržnici. Kvalitní směs není zadarmo a chladič, poškozený mrazem v případě nekvalitní směsi vás přijde podstatně dráž při opravě.

Směs do ostřikovačů
I v zimě budete potřebovat mít čisté přední sklo u auta a tak není od věci myslet na dolití nemrznoucí směsi do ostřikovačů. Letní směs je potřeba vypustit. Tyto dvě směsi se od sebe liší barvou a samozřejmě označením, letní je žlutá a zimní modrá. I zde platí zásada nakupovat u renomovaných výrobců, kteří deklarují kvalitu směsi. Obyčejná nekvalitní nemrznoucí směs může mít za následek naleptání gum stěračů, vytvoření "mléčného" skla nebo může zásadně poškodit i životní prostředí díky vysokému obsahu toxických látek. Věděli jste například, že nekvalitní nemrznoucí směs uvolňuje do ovzduší ethanol (líh), methanol a isopropanol, glykoly, aroma a barviva a že díky prvně jmenovaným složkám můžete při silniční kontrole "nadýchat"? Navíc tyto toxické a jedovaté látky dokáží spolehlivě poškodit nejen gumová těsnění, ale i lak vašeho miláčka.

Před zimou s autem do myčky
I když to zní jako vtip, opravdu se vyplatí nechat před zimou auto umýt a především navoskovat. Docílíte tak slušné ochrany laku před mrazem a také odstraníte nánosy špíny a bahna, které na podvozku ulpívají a jsou zdrojem vlhkosti, která pak napomáhá korozi. Kromě návštěvy myčky byste měli absolvovat i nástřik podvozku, který se jako prevence proti korozi velmi vyplatí.

Další ochranné prvky
Rozhodně doporučujeme ošetřit všechny gumové části, zejména těsnění ve dveřích. Použitím vhodného prostředku (v nouzi lze ošetřit i olejem nebo indulonou) zamezíte zamrzání dveří a nebudete již muset pobíhat okolo auta a čekat na oblevu. Zamrzlá okna pak elegantně vyřešíte použitím rozmrazovače ve spreji, který obsahuje rozmrazovací chemický koktejl. V souvislosti s rozmrazováním oken a dveří auta dbejte i na očištění auta od nánosu sněhu. Odmést z auta sníh je nakonec vaší povinností a opomenutí honoruje policie sazbou až 2.500 Kč. Nezapomeňte ani na rozmrazovač zámků, který je výhodnější nosit sebou. V zamrzlém autě vám nebude nic platný. Na očistu auta si pořiďte zimní výbavu - lopatku, smetáček, škrabku na led, ale třeba také startovací kabely. Celoročně se hodí vozit v autě teplou deku, funkční svítilnu či malou zásobu jídla, které je trvanlivé. Náhlé uvíznutí ve sněhové kalamitě vám rychle vysvětlí, že to rozhodně není zbytečnost. Při cestách do vyšších poloh a zejména do hor si přibalte do auta sněhové řetězy a pytlík s pískem.


Návštěva servisu
Jakmile pocítíte brzký příchod zimy, navštivte kromě pneuservisu i autoservis a nechte si zkontrolovat celé auto. Zdatnější motoristé tuto operaci zvládnou sami. Především je potřeba se věnovat stavu akumulátoru, hladině chladicích kapalin, brzdové kapaliny, směsi v ostřikovačích, brzdovým destičkám, motorovému oleji a filtrům. Prověřte také stav klimatizace a světla auta. Využijte před zimou akce, které servisy nabízejí. Jsou zaměřeny právě na kontrolu auta před zimou a jeho přípravu. Žádná z těchto prací není zbytečná. Jakmile se zima přihlásí svou pravou silou, poznáte, že investice do přípravy auta na zimu nebyla v žádném případě zbytečná.


A mějte na paměti ještě jednu důležitou radu: V zimním období váš automobil mohou využívat drobná zvířata jako skvělý úkryt před mrazem. Přesvědčte se vždy, než s autem vyjedete, že vám v motoru nebydlí kočka s koťaty a to divné zvíře, co vám hryže kabely, není tučňák, ale kuna.
Publikováno: 28. 11. 2019, Autor: Martina Pilzová (text), Depositphotos (foto)
, Profil autora: Redakce