Při pohledu na vývoj světelných zdrojů je nápadné tempo, jakým se zmenšují jejich rozměry a zvyšuje se účinnost. Dnešní zdroje osvětlení se s jejich předchůdci z předválečných časů nedají vůbec srovnávat, a zejména moderní LED diody pomalu ale jistě odsunují žárovky na vedlejší kolej.
Uvědomit si, jak překotně se vyvíjí osvětlovací technika, mohou i zcela mladí lidé, nejen staří pamětníci. Ještě před několika málo lety byly v domácnostech a kancelářích používány klasické žárovky prakticky shodné s žárovkami z přelomu století; podobné, jen s jinou paticí, se používaly v automobilech (v reflektorech již modernější žárovky halogenové) a kapesní svítilny se osazovaly miniaturními žárovičkami. Jen ojediněle s náplní inertního plynu krypton, který zvyšoval jejich účinnost.
![Vítězí menší a silnější ane Vývoj světelných zdrojů](https://img.primadoma.cz/r/fe/ef/column/feef15566dd3304af18e58803615a59b_20142-ab.jpg)
![Vítězí menší a silnější ane Vývoj světelných zdrojů](https://img.primadoma.cz/r/0f/59/column/0f59cb19a918a813ad139d669209a5ab_20141-led-blumentop.jpg)
Dnešní pohled do výlohy specializovaných prodejen prozrazuje, že je všechno jinak: domácnosti čím dál víc kupují namísto žárovek malé kompaktní zářivky, u nichž se poslední dobou zlepšila barva světla i spolehlivost (hlavně však proto, že se neustále zdražuje elektrický proud a tyto zdroje jsou oproti žárovkám asi 4 až 5× úspornější), v mnohých automobilech se jako interiérová a nově i obrysová světla používají výkonné světloemitující diody (a jistě brzy nahradí i halogeny v reflektorech), a kapesní svítilny jsou rovněž čím dál častěji osazovány „ledovkami“.
Výkonné světloemitující diody jsou nyní osazovány i do těles veřejného osvětlení ve městech. Letos v lednu oznámil taiwanský výrobce LED Edison Opto výrobu extrémně výkonných 50 a 100W diod Edistar LED se zlepšenou účinností a světelným tokem 4000 lumenů při účinnosti až 80 lm/W, v americkém městě Ann Arbor ve státě Michigan se pro veřejné osvětlení začaly používat místo konvenčních svítidel světloemitující diody, které spotřebují nejen o padesát procent méně energie, ale zároveň vydrží mnohem déle a snižují tak náklady na práci spojenou s výměnou svítidel.
Kde jsou LED výhodnější
Světloemitující diody – LED – se původně vyráběly jen s nízkými výkony i rozměry (průměr 5 nebo 3 mm); těmi se nejprve začaly nahrazovat malé kontrolní žárovky v nejrůznějších velínech a na palubních deskách automobilů. V těchto případech se stoprocentně osvědčily, protože jejich životnost je mnohonásobně větší než u žárovek (a dokonce celých systémů, kde jsou provozovány), netrpí otřesy, mají nízký příkon a dodávají se v mnoha barevných odstínech.
![Kde jsou LED výhodnější](https://img.primadoma.cz/r/93/f2/column/93f2982b6bc7d77ad63d3a8153b1950f_20140-2-halda.jpg)
![Kde jsou LED výhodnější](https://img.primadoma.cz/r/d2/01/column/d2018ce13f5a1ffee1d8934bd1e480c2_20139-2-tvary.jpg)
Větší diody se objevují v automobilech jako poziční, směrová a brzdová. V těch všech případech je jediná původní žárovka nahrazena skupinou svítivých diod, které se zatím vyrábějí jen s menšími výkony. Tato skutečnost je však výhodná, protože nemůže selhat funkčnost celé této skupiny, zatímco přepálení žárovek bývalo časté, někdy i dokonce s fatálními následky. Kromě toho okamžité rozsvícení brzdových světel (světloemitující diody nemají při přivedení proudu na rozdíl od žárovek žádné zpoždění) může přispět ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu.
![Kde jsou LED výhodnější](https://img.primadoma.cz/r/83/ec/column/83ec1b61a76aed10e49910a9555ba50c_20138-3-koncova-svetla.jpg)
![Kde jsou LED výhodnější](https://img.primadoma.cz/r/1b/2b/column/1b2b33bfe428fd61e3955e65d938e88d_20137-aa.jpg)
Až donedávna se kromě experimentálních a velmi drahých výjimek dosavadní svítivé diody vyráběly s výkony jen do několika wattů. Dnes se osvětlení s tzv. Power LED diodami začíná prosazovat i v domácnostech. Vedle orientačního osvětlení například hran schodů, pro nasvícení akvárií, terárií a zimních zahrad, nebo jako osvětlení cestiček v zahradách, se uplatňují také jako svítídla.
![Kde jsou LED výhodnější](https://img.primadoma.cz/w_10/3b/54/column/3b542d0faa8807074195879621bc530b_20136-4-schody.jpg)
Výkonná svítidla LED jsou zatím drahá. Dá se však předpokládat, že se výkony jednotlivých diod časem zvýší a jejich cena klesne tak, aby se světloemitující diody víc rozšířily, aby klesl odběr například veřejného osvětlení ve městech. I přes vysoké ceny se však v mnoha městech již instalují (již zmíněné město Ann Arbor, zatím pokusně Raleigh v Severní Karolíně, kanadském Torontu, v německém Darmstadtu či Flensburgu). Dokonce i u nás se taková svítidla již na internetu nabízejí.
![Kde jsou LED výhodnější](https://img.primadoma.cz/w_10/a8/54/column/a854bdb852b342c802dd3f1277de1df0_20135-5-street.jpg)
Svítidla osazená svítivými diodami mají kromě vysoké světelné účinnosti (až 90 % energie se mění na světlo) rovněž vysokou spolehlivost; pokud nedojde k jejich nesprávnému zapojení (přepětí, nesprávná polarita napětí) nebo například úderu blesku do vedení, mají životnost téměř nekonečnou (u některých bývá poskytována záruka na 50 000 provozních hodin, tedy 5,7 roku v nepřetržitém provozu). Tyto vlastnosti, spolu s jejich nízkou spotřebou, umožnily rovněž jejich používání tam, kde by výpadek osvětlení mohl být tragický – zejména u horníků, jeskyňářů a potápěčů.
Co na hlavu? Světlo!
Všude tam, kde člověk musí mít volné ruce a světla není nazbyt, se osvědčila svítidla upevněná přímo na hlavu nebo na ochrannou přilbu. Intenzita světla nemusí být vysoká, záleží však na spolehlivosti a nízké hmotnosti světelného zdroje.
Nutnost osvětlovat pracoviště byla problémem již od středověku, kdy se za nedostatečného osvětlení (louče, později olejové lampičky) těžily rudy a později i uhlí.
![Co na hlavu? Světlo!](https://img.primadoma.cz/w_10/03/ab/column/03ab4bf72257f6739cc970ddd64e050f_20134-6-stredovek.jpg)
Zvyšující se nároky na těžbu urychlily vývoj nových světelných zdrojů – prakticky do začátku 2. světové války byly nejčastěji používanými svítidly karbidky – konstrukce s nádržkou obsahující karbid vápníku, který ve styku s vodou, která na něj z další nádržky kapala, uvolňoval hořlavý plyn acetylén. Kromě horníků používali tyto lampy cyklisté a motoristé až do doby, kdy byly dostupné zdroje elektrického proudu a příslušné žárovky.
![Co na hlavu? Světlo!](https://img.primadoma.cz/r/f0/97/column/f097b73ae3a462e8b7fc766fd0a08c8e_20133-7a.jpg)
![Co na hlavu? Světlo!](https://img.primadoma.cz/r/80/a9/column/80a9991ff361b0229c5ef4a3b15dff31_20132-7b.jpg)
Hornické kahany s acetylenem, které páchly po česneku a musely být vždy před směnou doplňovány karbidem a vodou, byly těžké a jejich otevřený plamen byl často příčinou výbuchu metanu, který se v některých štolách nahromadil.
Od roku 1884 se v dolech používaly benzinové důlní lampy, které měly vyšší svítivost a byly z hlediska výbuchu bezpečnější. Ty byly na přelomu 19. a 20. století postupně nahrazovány elektrickými akumulátorovými svítidly různých typů. Velmi populární svítidlo 16623 G zaváděné v sedmdesátých letech, mělo již nevýbušné provedení a používalo se donedávna. Bylo však těžké (nikl-kadmiové akumulátory NKDU 11 s parametry 3,6 V/10 Ah). Zdrojem světla byly dvouvláknové žárovky Tungsram 3,6 V/ 0,8/0,5 A. U některých typů hornických svítidel se také používaly ještě těžší olověné akumulátory upevňované k opasku horníka.
![Co na hlavu? Světlo!](https://img.primadoma.cz/w_10/ec/1b/column/ec1bfd09085348f193726f026adc02be_20131-7c-na-hlavu.jpg)
Dosavadní svítidla postupně nahradila svítidla typu T 1002.09, u nichž byly použity dvě světloemitující diody (akumulátor zůstal stejný jako u svítidla 16 623 G); doba provozu se tím podstatně prodloužila. Pro prostory bez nebezpečí výbuchu důlních plynů byla pak zaváděna svítidla typ 16624 s dobou svícení 10 hodin na jedno nabití; ta jsou vhodná i pro rekreační a sportovní aktivity.
Do jeskyně i na kolo
Je obdivuhodné, kolik kilometrů podzemních prostor a chodeb bylo prozkoumáno s loučemi a lucernami podle dnešních nároků naprosto nevyhovujícími. Ani „ruční baterky“ nejsou moc šikovné – lezec mnohdy potřebuje obě ruce (a někdy by uvítal i další pár) a nemůže držet překážející svítilnu. Již v době, kdy „čelovky“ nebyly oficiálně vynalezeny, si mnozí připevňovali pomocí gumiček běžné baterky na hlavu či čepici.
Malá, lehká a dostatečně výkonná „čelová“ svítidla osazená běžnými burelovými popřípadě alkalickými suchými články, ve výkonnějším provedení akumulátory NiCd, NiMH a nově i Li-Ion, jsou spolehlivá a většinou i dostatečně hermetická, aby jim nevadilo vlhko v jeskyních. Konstrukce z odolných plastů jsou lehké a přitom pevné a pomocí stahovatelných popruhů je lze spolehlivě upevnit jak na hlavu, tak i na libovolný typ ochranné přilby.
![Do jeskyně i na kolo](https://img.primadoma.cz/w_10/77/bd/column/77bd52ef23de043259eb89ed00279838_20130-8-speleolog.jpg)
Bateria drží krok
U nás vyrábí šikovné čelovky firma Bateria Slaný. Tak například typ 118D je osazen jednou vysoce svítivou diodou a halogenovou žárovkou 5,5 V/5 W. Svítilna odolává vodě i mechanickému poškození, napájí se čtveřicí suchých článků R20, které jsou uloženy v pouzdru na opasku.
Další model (3338) je zase osazen třiadvaceti svítivými diodami, které lze přepínat tak, aby v provozu byly buď 3 diody (doba provozu je pak 80 hodin), při 9 LED umožní svítilna 60 hodin provozu a při zapnutí všech diod zaručuje výrobce 18 hodin provozu (rozumí se s alkalickými bateriemi).Čelovka FL3017 s osmi bílými LED žárovkami a kloubem k nastavení sklonu je lehká, výkonná, úsporná a odolná proti dešti. Tlačítkem je možno zvolit počet rozsvícených LED žárovek, a to buď dvou, čtyř nebo všech osmi.
![Bateria drží krok](https://img.primadoma.cz/r/43/95/column/439580d67b5abf3b57f70b78e35976e6_20129-9-fl3017.jpg)
![Bateria drží krok](https://img.primadoma.cz/r/f0/d4/column/f0d4fcca7c41abdbc68a0a5620751d56_20127-a10-fl3007-fl3017-fl306.jpg)
Typ FL3017 je osazen šesti bílými a dvěmi červenými LED diodami a jednou xenonovou žárovkou; jejich provoz může být řízen programem.Další typ, čelovka FL306, se sedmi světloemitujícími diodami, má sice menší svítivost, ale zato mnohem delší dobu provozu (24 hodin); je poměrně levná (cca 200 Kč) a je vhodná i pro cyklisty nebo rybáře.Více se o těchto produktech dozvíte na www.bateria.cz.
Publikováno: 17. 6. 2009, Autor: Karel Štech (text), autor, archiv Bateria Slaný a archiv autora (foto), Profil autora: Redakce