Reliéf je sochařské dílo zpracované v ploše, které plastickým náznakem dosahuje iluze třetího rozměru. Modelace vystupuje nad základní plochu, nebo je ponořena do hloubky. Podle stupně plasticity se reliéf dělí na nízký „basreliéf“ a vysoký hautreliéf“, kdy z plochy vystupuje více, než polovina zobrazených objemů. Zkusme si sami zhotovit ze sádry, starého novinového papíru a kartonu nízký basreliéf. Vždyť sádrový reliéfní panel je zvláště vhodný k výzdobě větších ploch v místnosti.
Budete potřebovat na basreliéf
Noviny, sádru, klih, hlinku (šelak), karton (hobru, překližku)
Špachtli, štětec
Postup na basreliéf

Jako podkladovou desku zvolíme silný karton, hobru nebo překližku velikosti 50x70 cm. Na tuto plochu si nakreslíme základní námět, třeba několik květináčů s konví nebo zátiší s mísou ovoce a džbánkem. Fantazii se meze nekladou.

Pro lepení si připravíme asi 0,5 l klihu. Kostní klih k lepení dřeva necháme 2 hodiny nabobtnat ve studené vodě v přibližném poměru 1 : 1. Potom ho postupně zahříváme ve vodní lázni, až se dokonale rozpustí.

Vodní lázeň připravíme tak, že do většího hrnce s vodou vložíme menší nádobu s klihem a varem jej rozpustíme. Klih při práci ponecháváme v horké vodě, protože chladnutím rychle tuhne. Nakonec do kbelíku s vodou namočíme větší množství novin.

Novinový papír nasáklý vodou vyjmeme a vodu z něho vymačkáme. Rozpuštěným klihem potíráme jednotlivá místa námětu a pokládáme na ně noviny. Můžeme též postupovat po částech a vymačkávat jen malé kousky novin, které právě lepíme.

Rukama z novin modelujeme vhodné tvary a lepíme je na podklad. Postupujeme přitom od motivu umístěného v pozadí k reliéfu v popředí. Při modelování používáme dostatečné množství klihu, aby papír dobře držel.

Vyždímaný novinový papír podle potřeby na sebe vrstvíme, přičemž jednotlivé vrstvy před přilepením vždy potřeme klihem. Z papíru můžeme též vyválet váleček, který stočíme do spirály, čímž vymodelujeme růžičku.

Květináč a konev v popředí necháme trochu víc vystoupit. Kulaté plochy zpracujeme do zaoblených tvarů, mírně vystupujících nad povrch. Větší plochu snadno zarovnáme prkýnkem, kterým zatlačíme hrbolky na mokrém papíru.

Bílou alabastrovou sádru sypeme do vody tak dlouho, dokud se nezačne tvořit bílá čepička. Pak ji necháme nasáknout vodou a mírně zamícháme. Ještě řídkou sádru natřeme štětcem na navlhčené pozadí a tupujeme ji též na rostliny. Koncem špachtle vyryjeme do pozadí lístečky.

Na velké plochy květináčů a konve naneseme již hustší sádrovou kaši špachtlí. Dokud je sádra na reliéfu ještě mokrá, můžeme pokračovat s dalšími úpravami. Sádru si připravujeme raději vždy v malém množství a postupně ji nanášíme na nedodělané místa.

Při povrchovém zpracování tuhnoucí sádry můžeme použít špachtli se zoubky, jejíž stopa zanechává charakteristický otisk. Vroubky vhodně zvýrazníme zaoblení květináčů nebo růst lístečků. Hotový basreliéf necháme uschnout.

Po zaschnutí provedeme konečnou povrchovou úpravu. Hnědou hlinkou rozmíchanou ve vodě nebo šelakem natřeme celý panel tak, aby barva zdůraznila objem předmětů. Vrstvu šelaku po zaschnutí můžeme ještě zopakovat, čímž prohloubíme barevnost.
Povedl se vám na basreliéf? Pochlubte se nám.
Publikováno: 15. 2. 2012, Autor: Miroslava Kubišová (text a foto)
, Profil autora: Redakce