Interiérové dveře za hubičku se mohou stát noční můrou

Hračky pro děti obsahující toxické látky, špekáčky, které neviděly maso nebo pivo vyrobené bez chmele a ječmene představují smutnou realitu dnešních dní. Po mnoha varovných zprávách v oblasti potravin jsou již spotřebitelé pozornější a kritičtější. Bohužel existuje řada dalších oborů, kde trh zaplavují často velmi levné produkty, jejichž kvalita ovšem kolísá. Typický příklad představují interiérové dveře.

Interiérové dveře za hubičku se mohou stát noční můrou

Významní domácí výrobci interiérových dveří ve vzájemném soupeření o přízeň českých zákazníků dokázali své modely dostat na skutečně špičkovou úroveň. V posledních několika letech však v některých případech bojují s konkurencí mimořádně levných dveří dovážených například z Číny, Polska nebo Ukrajiny. Pochopitelně, že ne všechny dveře z dovozu jsou automaticky špatné, problémem spíš je, že kvalita často kolísá a koupě se tak může stát sázkou do loterie.

Vada se projeví až časem

V případě dveří je problém nekvality navíc komplikovanější, než u potravin. Dveře totiž kupujeme s tím, že by měly sloužit a zároveň zdobit interiér řadu let. Pokud koupíme dveře s málo odolnou (nekvalitní) výplní, může se stát, že nevydrží 15, 20 nebo 30 let, ale třeba jen dva, tři roky. Vady dveří přitom nemusí být na první pohled zjevné, ale projeví se až při užívání v domácnosti. Méně odolná povrchová úprava je náchylnější k poškrábání, vlivem větší vlhkosti v bytě se dveře mohou zkroutit nebo se v některých místech odlepí dýha či dokonce vypadnou panty... Samozřejmě, že složitější je pak mnohdy také vyřizování reklamace dveří od zahraničního výrobce.

Vada se projeví až časem
Vada se projeví až časem
Vada se projeví až časem
Vada se projeví až časem

Sledujte pečlivě původ

Zdálo by se, že prostou obranou je přečíst si, kde byly dveře vyrobeny. Ovšem ani to není tak jednoduché. Můžete se totiž setkat nejen s všeobjímajícím označením „vyrobeno v EU“, ale dokonce třeba i s nálepkou „dveře z Moravy“ nebo „dveře z Čech“, přestože zmiňované dveře poprvé „viděly“ Čechy, když je vykládali již hotové z kamionu. Český totiž bývá pouze prodejce, který touto fintou zakrývá pochybný původ.

Sledujte pečlivě původ
Sledujte pečlivě původ
Sledujte pečlivě původ
Sledujte pečlivě původ

Zásadním problémem často bývá, že dveře vyrobené v jiných zemích než ČR prostě nepasují do českých stavebních otvorů. Často je obtížné zjistit, z jakých materiálů jsou dveře vyrobeny a zda mají potřebné certifikáty. Vyskytly se dokonce i případy, kdy jsou tzv. speciální dveře (protihlukové či požární dveře) prodávány zahraničními výrobci bez příslušných technických atestů, což je u českých výrobců absolutně vyloučeno.

Vyplatí se věnovat pozornost i technickým detailům. Častým trikem je například nepatrná změna označení povrchu dveří. Pokud místo písmen CPL (označujících speciální odolnou povrchovou fólii), naleznete například CLPL, měli byste okamžitě zbystřit. Speciálně u polských importovaných výrobků se setkáte s názvy povrchů, které vám mnohdy vůbec nic neřeknou a běžný zákazník v podstatě nemá šanci poznat, co si vlastně kupuje. Řešit reklamace podobných nedostatků u importovaných dveří je ovšem velmi obtížné. V reklamačních řádech a návodech k použití, které zákazník většinou nečte, je totiž vše velmi chytře „upraveno“ a zákazník často zjistí, že nemá šanci se pořádně bránit. Původní radost z „výhodného nákupu“ tak bývá často zkažená velmi nepříjemnou realitou.

Sledujte pečlivě původ
Sledujte pečlivě původ

Sázka na kvalitu se vyplácí

Výsledky a zkušenosti domácích producentů přitom potvrzují, že zvolili správnou strategii. Široká nabídka modelů, inovační řešení i rozsáhlá škála doplňkových služeb přinášejí ovoce v podobě oživení poptávky po českých interiérových dveřích. Sází na českou tradici, dbají na kvalitu, zaměstnávají české lidi. Věří, že přesvědčí spotřebitele, aby více přemýšleli o dveřích, které kupují, a podpořili české podniky. Nejjednodušší řídit se zdravým selským rozumem. Kupovat interiérové dveře za cenu rodinného oběda s vidinou, že vydrží desítky let, je prostě hloupost.

Protože většina lidí si dveře kupuje maximálně 1-2x za život, zdálo by se, že budovat si vztah se zákazníky a dobré jméno společnosti je zbytečné, protože toho, kdo nové dveře nepotřebuje, k nákupu nepřesvědčí ani sebelepším výrobkem či službami. Přesto je to právě dobrá zkušenost spokojených zákazníků, která na jejich doporučení přivádí stále více zájemců o kvalitní český výrobek a službu, a proto se skutečně vyplatí snaha o co nejlepší individuální péči o každého z nich.

Článek byl vytvořen ve spolupráci s firmami SOLODOOR, Sapeli a CAG. Více na www.solodoor.cz.

Autor: Solodoor (text a foto)

Související k tématu