Velikonoční speciál: KRASLICE

V 1.čísle časopisu Korálki jsme si povídali s Markétou Bartákovou, která nám vyprávěla nejen o tom, jak jí tvoření v životě pomohlo, ale i o své lásce k lidovému umění, řekněme k folklóru, ovšem v podobě tradičního řemesla bez nánosů módních vln a podbízivosti. K jejím největším láskám patří výroba velikonočních kraslic, dokáže o něm mluvit hodiny.

Velikonoční speciál: KRASLICE

Na vajíčku, kterému se říká batikované moravské kostelové (úvodní foto), je ornament tvořen voskem, který se nanáší na vajíčko pomocí tzv. stužky, tedy nástroje ze stočeného tenkého plíšku. Kostelové jsou proto, že ornament vychází z vitráží kostelních oken. Pruhu, který běží napříč nebo po obvodu, se říká cesta a většinou se v ní objevuje specifický krajový ornament, v tomto případě z Ostrožské Nové Vsi.

Na kraslici, která je ze stejné vesnice a říká se jí halůzková, je cestička naspodu vajíčka dokola. Ornament je malovaný také stužkou, ale je jiný, což je dané rukopisem malérečky, který je ostřejší, kytička je štíhlejší, ale také se tu objevuje ornament krajky, jako na tom předešlém.

Ukázka malovaných kraslic – regionální vzory a motivy
Ukázka malovaných kraslic – regionální vzory a motivy

Zdobení se s časem proměňuje, některé kraslice jsou zdobeny vzory stylizovanými do novodobé podoby, ale vycházejícími z tradičního zdobení. Tímhle způsobem se malují v Popovicích na Moravě.

Ukázka malovaných kraslic – regionální vzory a motivy
Ukázka malovaných kraslic – regionální vzory a motivy

Zajímavostí je kombinace kostelového a haluzkového zdobení, na kterém je vidět jak růžice připomínající vitráže, tak i motiv větviček neboli halůzek.

Ukázka malovaných kraslic – regionální vzory a motivy
Ukázka malovaných kraslic – regionální vzory a motivy

Druhou nejoblíbenější technikou je vyškrabování, mám tu exemplář od paní, která bydlí kousek pod rožnovským kostelíčkem u skanzenu - vajíčka natírá tuší, ale musí to být tuš grafická, protože obyčejná se maže v ruce, a škrábe špendlíkem. Typický je pro ni motiv síťované krajky, který pochází z krojů té oblasti, bývá na rukávcích a jde o síťovanou krajkou s výšivkou.

Ukázka malovaných kraslic – regionální vzory a motivy
Ukázka malovaných kraslic – regionální vzory a motivy
Ukázka malovaných kraslic – regionální vzory a motivy
Ukázka malovaných kraslic – regionální vzory a motivy

Z Moravy se podíváme na kraslice rumunské. Používají tam také nástroj zvaný stužka a techniku vrstvené batiky, ale stužka je velmi jemná a kresba detailní a přesná, jak podle pravítka, přestože je vše malované v ruce. Na rozdíl od nás, kde se tohle umění soustřeďuje na vesnici, v Rumunsku to dělají v klášterech. Na vajíčkách se tudíž většinou objevují religiózní motivy, které jsou geometricky zpracované, často kříže, i pravoslavné, nebo třeba jako na téhle, celý kostelík.

Ukázka malovaných kraslic – regionální vzory a motivy
Ukázka malovaných kraslic – regionální vzory a motivy

Velmi neobvyklým motivem je vějíř na další rumunské kraslici, pro který jsem tohle vajíčko koupila do sbírky a taky pro naprosto dokonalou techniku provedení. Třetím vzorečkem je postupně vykrývaná batika, ponořená postupně do žluté, oranžové a hnědé, na které jsou velké bílé plochy zřejmě vyleptané kyselinou

Ukázka malovaných kraslic – regionální vzory a motivy
Ukázka malovaných kraslic – regionální vzory a motivy
Ukázka malovaných kraslic – regionální vzory a motivy
Ukázka malovaných kraslic – regionální vzory a motivy

Pro srovnání vyškrabovacích technik jsem vybrala pět vajíček z různých regionů. Tmavomodré, vyškrabované špendlíkem na obarveném vajíčku, je z Lužického Srbska, na bleděmodrém je replika vzoru, který se původně dělal v pošumaví a odsunutí Němci si jej odnesli k Norimberku, tam založili spolek, který vzory zachoval a oživil a vydali k tomu knížku. Mají zvláštní jemné florální motivy a hodně religiózních motivů. Červené vajíčko je z jiného regionu Lužice a vzor je vyškrábaný přiostřeným nožíkem. Další vajíčko, obarvené v cibuli, je ze Slovenska a zdobí je geometrický motiv, který je škrábaný nástrojem, kterému se říká radeko. Jde o speciální nožík z broušené oceli. A to červené vpředu je dělané gravírovací mašinkou, autorkou je paní z Lužice, která byla povoláním zubní laborantka, takže s frézičkou uměla velmi dobře pracovat. Na rozdíl od nás, kde jsou jednotlivé motivy krajové, nebo se mění od vesnice k vesnici, a podle ní se motiv jmenuje, v Lužici to nese rodina. Takže ona se naučila tyhle motivy od své babičky a přenesla to do téhle techniky.

Ukázka malovaných kraslic – regionální vzory a motivy
Ukázka malovaných kraslic – regionální vzory a motivy

S postupem vrstvené batiky se můžeme blíže seznámit na příkladu kraslice pocházející z vesnice Vnorovy u Veselí nad Moravou. Na obrázku je pět vajec v různých fázích výroby a jedno hotové. První, bílé, má na sobě nanesenou vrstvu vosku, což je ve výsledku bílá stopa. Nanáší se tzv. stužkou, tedy tenkým plíškem, který je stočen do trubičky s velmi malým průměrem a upevněn v krátké dřevěné tyčce. Poté se vejce ponoří do žlutooranžové barvy (zleva druhé vajíčko) a nanese se druhá vosková stopa (vejce uprostřed). Takto připravené vejce se namáčí v červené barvě (vejce druhé zprava). Na kraslici úplně vpravo jsou již černou tuší domalované dílky, které byly původně červené, díky voskové lince jsou naprosto přesné.

Odstraňování vosku: Vezmete si hadřík, vajíčko ohříváte tak, že ho držíte u plamene a otíráte. Dá se to dělat i v mikrovlnce, ale někdy se vajíčko připeče. Používám lihový plamínek, protože obyčejná svíčka vajíčko očadí. Takže nahřeju - otřu. Na Moravě to dělají tak, že si včelí vosk, smíchaný s parafínem, který používají, otírají do ruky, ztuhlý z ruky oškrábnou a použijí znovu.

Ukázka malovaných kraslic – regionální vzory a motivy
Ukázka malovaných kraslic – regionální vzory a motivy

Celý rozhovor s Markétou Bartákovou si můžete přečíst ve 2. čísle časopisu Korálki.

Autor: Markéta Bartáková (text a foto)

Související k tématu