reklama

Podzimní péče o sekačku před zimní odstávkou

Zahradní sekačka patří k nejpoužívanějším strojům. Nyní, když se sezóna blíží ke konci, je čas na údržbu. Až vyčistíte šasi, nabrousíte nůž a podíváte se i na funkčnost pojezdu, nezapomínejte ani na motor. Ten si zaslouží péče nejvíc. Jak se postarat o sekačku jako celek? Na co nesmíte zapomenout v rámci údržby sekačky na podzim, aby první jarní start nebyl provázen problémy?

Podzimní péče o sekačku před zimní odstávkou

Údržba sekačky začíná čištěním

Před zimní odstávkou sekačku dokonale očistěte od rostlinných zbytků. Začněte tím, že stroj naklopíte tak, aby nedošlo ke zbytečným škodám. Pokud je to možné, tak sejměte sběrací koš, sklopte řídítka stroje a poté otevřete výhozový otvor do koše a naklopte stroj na zadní kola. Pokud to možné není, pak je jediným přístupným řešením naklopení sekačky na stranu výfukového tlumiče. Sekačku v žádném případě nenaklápějte na stranu vzduchového filtru! Do boxu vzduchového filtru je totiž vyvedeno vyrovnání tlaku ze skříně motoru, kudy do karburace může natéci olejová náplň motoru. Znamená to zbytečné starosti, případně i nutnou opravu, protože silně znečištěný karburátor olejem může způsobit problémy při startování.

Vyčistění a údržba sekačky na podzim je nezbytný úkol
Vyčistění a údržba sekačky na podzim je nezbytný úkol

Z unašeče sejměte žací nůž. Přesvědčte se, zda nejsou poškozeny střižné nálitky nebo prokluzovací podložka. Sejmutý nůž zároveň nabruste a proveďte i jeho jednoduché vyvážení. Vzhledem k tomu, že sekací čepel je kvůli své bezpečné funkci kalená, musíte použít stolní brusku nebo rozbrušovačku. Při leštění ostří nezapomínejte na fakt, že z obou stran nože je zapotřebí odebrat přibližně stejné množství materiálu. Následně nasaďte nůž středovým otvorem na obrácený šroubovák a sledujte, zda ostří netáhne na jednu stranu. Z těžší strany odbruste trochu materiálu a proveďte opakovanou kontrolu vyvážení. Nůž nasaďte zpět na unašeč až ve chvíli, když při kontrole vyvážení stojí čepel na šroubováku v rovině. Případné nevyvážení se projevuje zvýšenými vibracemi, poškozením šroubových spojů a také motoru. Ještě před nasazením nože nezapomeňte na očistu sekací komory od zbytků trávy. Nepoužívejte kovové a ostré předměty, které mohou poškodit lak a tím podpořit vznik koroze. Dobře se osvědčil třeba hrubý rýžový kartáč, namočený do vody. Očištěný vnitřek skeletu otřete do sucha savým textilním hadrem.

Motorový olej před zimou neměňte
Motorový olej před zimou neměňte

Péče o spalovací motor

Před zimní odstávkou olejovou náplň motoru neměňte. Je to zbytečná investice vzhledem k tomu, že motor nebude po celou zimu v provozu a vlivem nízkých teplot dojde ke kondenzaci vodních par do oleje, které je v průběhu tohoto období znehodnotí. Ke kondenzaci dochází hlavně tehdy, pokud je teplota vzduchu ve skříni motoru vyšší, než v prostředí, kde je stroj skladován. Olej vyměňujte až na jaře po krátkém chodu motoru, kdy se náplň ohřeje a jsou rozvířeny i případné nečistoty, které se usadily na dně skříně motoru. Olejovou náplň vždy použijte takovou, kterou doporučuje výrobce motoru. V rámci přípravy na odstavení sekačky nejprve vyjeďte veškerý benzín z palivové soustavy. Z nádrže zbytky benzinu odsajte, když je již nádrž prázdná, pak nastartujte motor a ponechejte jej v chodu tak dlouho, dokud nespotřebuje veškeré palivo, které zůstalo v přívodním vedení a karburátoru. Motory asijských producentů mají běžně ve výbavě vypouštěcí šroub komory karburátoru, takže případné vyjíždění odpadá. Stačí povolit tento šroub, otevřít víčko nádrže i uzávěr přívodu paliva, stroj mírně naklonit na přední část a palivo nechat vykapat do předem připravené nádobky.

Odsátí paliva snižuje riziko problémů po zimní odstávce
Odsátí paliva snižuje riziko problémů po zimní odstávce

Následuje kontrola vzduchového filtru. Silně znečištěná vložka zvyšuje odpory a přispívá k vyšší spotřebě paliva. Pokud je motor vybaven zdvojenou vložkou - to znamená, že kromě klasické skládané papírové vložky má i molitanový předfiltr, pak předfiltr stačí vyklepat nebo promýt v benzínu a nechat vyschnout. Dvojitý filtr je vhodný z toho důvodu, že omezuje špinění hlavní filtrační vložky a díky tomu šetří náklady na údržbu. Každoročně si zaslouží kontrolu také zapalovací svíčka, kterou vyjměte a podívejte se na její stav. Silně zčernalé elektrody jsou důsledkem znečištěného filtru vzduchu. Jakékoliv poškození indikuje nutnost výměny svíčky za novou, doporučenou dle výrobce.

Rozdíl mezi čistou a ušpiněnou vložkou vzduchového filtru
Rozdíl mezi čistou a ušpiněnou vložkou vzduchového filtru

Co dál?

Kromě čištění stroje a údržby motoru je zapotřebí, abyste namazali také ovládací bowdeny, stačí do nich nakapat několik kapek motorového oleje. Startovací baterii uložte na suché, poloteplé místo a minimálně jednou za měsíc ji nabijte. Jinak dojde k jejímu prudkému snížení kapacity. Nezapomeňte ani na pojezd. Pokud se vám nezdá funkce spínání, pak napněte ovládací lanovod stavěcím segmentem na bowdenu.

Celý motor pečlivě zkontrolujte a vyčistěte
Celý motor pečlivě zkontrolujte a vyčistěte

Také vyčistěte prostor pod hnacími pastorky zadních kol. Jde o jednoduchou operaci. Sejměte zadní kola a poté vyjměte i zajišťovací segment pastorku pomocí speciálních kleští na pojistné kroužky. Pod pastorkem každého kolečka je umístěn kolíček, který zde plní funkci volnoběžky. Pokud je při tlační sekačky slyšet vrzavé zvuky, prostor v pastorcích je znečištěn. Je zapotřebí jej vymýt benzínem a důkladně namazat. Použijte vazelínu, pokud ale sekačka pracuje ve velmi prašném prostředí, pak použijte olej. Následně vše smontujte zpět. Nakonec sekačku dokonale otřete hadrem, abyste odstranili poslední zbytky nečistot, uložte ji na suché a chladné místo a zakryjte plachtou. Tím máte stroj prakticky připravený na jaro.

Publikováno: 14. 10. 2019, Autor: Jaromír Malich (text a foto), Depositphotos (foto), Profil autora: Redakce