Co si myslí řemeslníci o své vlastní poctivosti? Zde je vidět, že na všechny otázky z ankety odpovídali podle svého nejlepšího vědomí a svědomí – po pravdě. Třetina se domnívá, že je poctivější a zbytek si myslí, že je to pořád stejné.
Odborný portál NejŘemeslníci uskutečnil mezi svými zaregistrovanými a prověřenými podnikateli (celkem jich je přes 30 tisíc) rozsáhlý průzkum. Z něho vyplynula řada překvapivých výsledků. I řemeslník je člověk, který ocení pochvalu za kvalitní práci.
Pochvalou neurazíš
Průzkum ukázal, že každého řemeslníka motivují především čtyři věcí: Na prvním místě to jsou pochopitelně peníze, ale ty jsou okamžitě následovány oceněním a pochvalou třeba i na webu NejŘemeslníci. cz (téměř 77 % respondentů), dobrými referencemi (57 % respondentů) a nakonec pocitem dobře odvedené práce (10 % respondentů).

Zákazník chce častěji kvalitu
Zatímco dříve při výběru řemeslníka rozhodovala hlavně cena zakázky, dnes si tři čtvrtiny zákazníků vybírají řemeslníka především podle referencí o kvalitě jeho práce, za niž jsou ochotni si připlatit. Zároveň se však téměř třetina dotázaných řemeslníků vyslovila v tom smyslu, že se oproti minulým letům nic nezměnilo a zákazníci jsou stále stejní.

Většina zákazníků neví, co poptávat
Zákazníci většinou sice tuší, co od řemeslníka chtít, ale nedokážou to formulovat do přesného a kvalitního zadání. Portál NejŘemeslníci si toho je vědom, a proto nabízí pomocnou ruku všem, kteří při tvorbě zadání tápou a to pod heslem: Aby se to podařilo. V tom smyslu se vyjádřilo 60 % respondentů a pouze něco málo přes třetinu dotázaných řemeslníků jsou optimisté, kteří si myslí, že dostávají lepší zadání od zákazníků, než tomu bylo před několika lety. Informace o portálu www.NejRemeslnici.cz
O něco lepší je na straně poptávajících znalost o stavebních materiálech. Asi díky internetu, veletrhům a tištěným médiím si zákazníci vyberou, z čeho chtějí stavět. Ale není to žádný zázrak. Zde se řemeslníci rozdělili na dva prakticky stejné tábory: Zatímco jedna polovina je přesvědčena, že se situace lepší, druhá si myslí, že je to stejné, nebo dokonce horší. A když se k tomu přidá nedostatečná schopnost zakázku specifikovat, pak je jasné, že zde může dojít ke vzniku třecích ploch mezi řemeslníky a jejich zákazníky. I ti, co si udělají jasnější představu, jaké materiály by měly být použity, nechávají v drtivé většině jejich nákup na podnikatelích. Zabezpečit nákup vlastními silami si chce pouhých 14 procent klientů.

Tlak na termíny a ceny
Práce řemeslníků jsou stále žádanější. Podle údajů databáze NejŘemeslníci.cz lidé poptávají řemeslné práce o polovinu častěji, než před třemi roky. Nejžádanější jsou dlouhodobě práce zedníků, elektrikářů, truhlářů, instalatérů a klempířů. U zákazníků však postupně rostou nároky a při poptávání řemeslníků mění své preference. Dochází tak i k tlaku na termíny, které však mohou mít negativní dopad na kvalitu výslední zakázky. Naštěstí není tento trend dominantní. Setkalo se s ním 40 % řemeslníků, kdežto zbývající část v anketě uvedla, že větší tlak na termíny nepociťuje. To koresponduje se skutečností, že na přední stupně interesu zákazníků se dostala kvalita. Nemalujme si však výsledky úplně na růžovo. Zákazníkům jde stále o vysoutěžení nejnižší ceny (uvedlo to 54 % řemeslníků) – není to ale naštěstí dominantní. Ve hře jsou i další faktory: kvalitu a reference upřednostňuje podle respondentů 63 % zákazníků (tento faktor stále roste), rychlost realizace pak třetina klientů a podle dostupnosti se rozhoduje 17 % poptávajících.

Děkuji, fakturu nepotřebuji
Práce bez faktur je jedním z největších problémů vztahu řemeslník – zákazník. Stejné počty poptávajících, kterým jde o výslednou cenu, se snaží ušetřit i na tom, že nepožadují fakturu. Jde o více než každého druhého klienta (56 %). Mnozí si ani neuvědomují, že pokud nemají v ruce fakturu, nemohou práci řemeslníka ani reklamovat. A ti, kteří sází více na kvalitu a jistotu – faktury vyžadují. Z ankety vyplynulo, že třetina řemeslníků se s požadavkem na nevystavení faktury prakticky ani nesetkala. Někteří dokonce uvádějí, že bez faktury zásadně nepracují – je jich však drasticky málo.

Práce je moc, lidí málo
Protože kvalitní řemeslník je nedostatkové zboží a situace se v dohledné době nezlepší, je jasné, že si řemeslníci mohou ze zakázek vyzobávat ty zajímavější. V anketě nejčastěji zmiňovali: „Záleží na tom, kolik mám práce“, „Ovlivní mě zajímavý projekt a jeho rozsah“, Dojem z prvního kontaktu se zákazníkem“… Výsledkem je, přes 90 procent řemeslníků si zakázky vybírá a rozhodně se nechová jako pět procent těch, kteří uvedli, že berou vše, co přijde.

Digitální start-up Nejřemeslníci.cz je největší poptávkový portál řemeslných prací „od podlahy až po střechu“ v České republice. Koncovým uživatelům pomáhá s výběrem toho nejlepšího profesionála pro jejich projekt. Díky více nabídkám si poptávající udělá obrázek o cenách a vybere si tu nejvýhodnější pro realizaci své zakázky. Podle hodnocení firem a řemeslníků od uživatelů, pro které již v minulosti pracovali, si pak zájemce může vybrat skutečně kvalitního a spolehlivého dodavatele. Na základě pozitivního hodnocení uživatelů portál zároveň pomáhá firmám a řemeslníkům získávat ještě zajímavější zakázky, neboť ty jsou přednostně nabízeny právě řemeslníkům, se kterými byli uživatelé velmi spokojeni. https://www.nejremeslnici.cz/blog/dobreho-remeslnika-je-potreba-pochvalit/

Nejřemeslníci.cz v číslech
- 10 let na trhu
- 2 miliony reálných uživatelů
- Více než 140 000 koncových zákazníků
- Přes 30 000 řemeslných firem
- Zprostředkování více než 750 000 nabídek
- Více než 450 000 odbavených zakázek (za poslední rok 89 000)
- Celkový objem zakázek přesahující 18 mld. Kč (za poslední rok 6 mld. Kč)
- Přes 75 000 uživatelských referencí
V říjnu minulého roku koupila portál od Českého investičního fondu Springtide Ventures francouzská společnost Saint-Gobain, která se primárně zabývá výrobou stavebního materiálu. Skupina dlouhodobě rozvíjí své digitální aktivity na úrovni většiny značek stavebních materiálů, které vyrábí, jako je například Rigips, Isover nebo Weber. Akvizice lídra na trhu on-line poptávek v segmentu stavebnictví pro ni tedy byla logická a přirozená.
Publikováno: 22. 9. 2019, Autor: NejŘemeslníci (text a foto)
, Profil autora: Redakce