reklama

Vyměňte si sami poškozené kolo u auta

Jezdíte rádi osobním automobilem – ať už do práce, s dětmi do školy nebo na chalupu či dovolenou? Během těchto cest se mohou stát okolnosti nebo nastat situace, na které je dobré se dopředu připravit. Každý, kdo řídí auto, musí projít studiem v autoškole, kde se učí praxe a také teorie. Ruku na srdce – pamatujte si vše, co jste se tenkrát učili? Vzpomenete si například jak na výměnu kola u auta? Že ne? My vám některé důležité body postupu připomeneme. Výměna kola u auta bude pro vás potom hračka.

i (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))
Výměna kola u auta nemusí být problém (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))

Výměna kola u auta

Při cestách autem se vám může stát nepříjemná situace, se kterou si musíte umět poradit. Představte si, že se kolo u auta při jízdě z nějakého důvodu poškodí a je nutné jej vyměnit. Samozřejmě pokračovat v jízdě nelze, a tak je čas zapojit mozkové závity a vzpomenout si, jak se výměna kola u auta vůbec provádí. Ne nadarmo se říká, že opakování je matka moudrosti.

Nejdříve je dobré vědět, jakou máte ze zákona povinnost. Povinná výbava každého morového vozidla by měla kromě lékárničky obsahovat i výstražný trojúhelník, reflexní vestu a rezervní kolo nebo prostředky na výměnu pneumatiky. Pokud máte v rámci pojištění sjednanou asistenční službu pro výměnu pneumatik, nemusíte rezervní kolo ani prostředky na výměnu ve vozidle mít. Pozor, pokud pojedete za hranice Čeka, toto neplatí. 

Velmi důležité je při tomto defektu zastavit u krajnice a zapnout výstražná světla. Srovnejte volant, aby přední kola nevybočovala, zařaďte první rychlostní stupeň a ruční brzdu, u automatické převodovky zařaďte P. Nasaďte si vestu a vystupte z vozu. Pokud jsou ve vozidle další pasažéři, je nutné, aby si vystoupili z vozidla také, a pokud možno šli na místo mimo sinici nebo alespoň bezpečně za svodidla.

Umístěte výstražný trojúhelník minimálně 50 metrů před vozidlem na okraj vozovky. Na dálnici je nutná vzdálenost minimálně 100 metrů. Na dálnici je také nezbytně nutné zavolat na tísňovou linku 112 nebo na 158 a oznámit, že tvoříte překážku na silnici. V tomto případě je ideální vystupovat na té straně vozidla, která je nejbližší k opuštění dálnice, většinou tedy volte pravou stranu.

Správné místo

Správné místo
i (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)
Správné místo

Výměna kola u auta je vhodná na zpevněné krajnici a pokud možno na rovině. Pokud je podklad měkký, podložte si pod kola dostatečně silné prkno, aby se hmotnost vozidla rozložila.

Potřebné náčiní

Potřebné náčiní
i (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)
Potřebné náčiní

Výstražný trojúhelník je důležitý. Vyndejte si klíč na povolení šroubů, hydraulický zvedák a rezervní kolo.

Povolení šroubů

Povolení šroubů
i (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)
Povolení šroubů

Pokud máte na kole, které chcete vyměnit, kryt, sundejte ho. Začněte lehce povolovat všechny šrouby, které uvolníte proti směru hodinových ručiček.

Nastavení zvedáku

Nastavení zvedáku
i (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)
Nastavení zvedáku

Zvedák umístěte nejblíže k vyměňovanému kolu. Dávejte pozor, aby zvedák stál rovně a nenahýbal se žádným směrem – jinak vám auto při samotné výměně může spadnout a zranit vás, nebo se může poškodit.

Zvednutí vozu

Zvednutí vozu
i (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)
Zvednutí vozu

Kličkou zvedáku točte tak dlouho, dokud nezvednete vozidlo u vyměňovaného kola nahoru. Raději jej zvedněte o něco více, protože náhradní kolo bude mít větší průměr, než má vyfouknuté poškozené kolo. Postupně odmontujte všechny šrouby z kola. Nemusí to jít snadno, šrouby mohou být zarezlé nebo hodně utažené.

Vyjmutí kola

Vyjmutí kola
i (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)
Vyjmutí kola

Samotné kolo sundejte – může to jít ztuha kvůli rzi. V tomto případě opatrně poklepávejte na kolo a pneumatiku tak, aby se uvolnil ráfek. Porouchané kolo umístěte pod auto jako pojistku – pokud by se auto z nějakého důvodu pohnulo a sklouzlo ze zvedáku, kolo je podrží.

Nasazení nového kola

i (Zdroj: Prima DOMA MEDIA, s.r.o.)

Nasaďte náhradní pneumatiku na nápravu. Je nutné ji otáčet tak dlouho, až uvidíte otvory. Nasaďte všechny matice a utáhněte je rukou bez použití síly. Před nasazením je můžete očistit od nečistot – především prachu a písku.

Dotažení matic

Dotažení matic
i (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))
Dotažení matic

Utáhněte všechny matice utahovacím klíčem po směru hodinových ručiček, vždy křížem proti sobě. Nedotahujte je úplně na doraz. Vraťte vozidlo na vozovku otáčením kličkou zvedáku. Postupujte pomalu a nikam nespěchejte. Odstraňte zvedák zpod auta, pokud jste použili prkno, odstraňte i to. Dostatečně dotáhněte všechny šrouby klíčem. Nemusíte na ně stoupat, ani nijak silou šrouby dotahovat. Ruční utažení postačuje, pokud budete šroubovat či dotahovat příliš, poškodíte si ráfek i nápravu.

Uložení věcí

Uložení věcí
i (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))
Uložení věcí

Teď už stačí jen uložit poškozené kolo, zvedák, i klíč. Kolo jste zvládli vyměnit a můžete pokrčovat v jízdě. Nezapomeňte šrouby na kole zkontrolovat přibližně po ujetí 50 km, zda jsou utažené. Rovněž si nezapomeňte opravit poškozenou pneumatiku, rezervní kolo je jen na dojetí.

Zdroj informací: pořad Receptář prima nápadů, rubrika Minutový manžel – lekce pro ženy; pneuleader.cz

Publikováno: 3. 9. 2023, Autor: Šárka Miškovská (text), Prima DOMA MEDIA, s.r.o., Depositphotos (https://cz.depositphotos.com) (foto), Profil autora: Šárka Miškovská